اقتصادی

دلالان سیمان به جان بازار مسکن افتاده اند

دبیر انجمن انبوه سازان گفت: قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه 18000 تومان است و 48000 تومان به سازندگان می رسد. و در این مشکل ، پروژه های ساختمانی با افزایش قیمت مواد روبرو شده اند.

فرشید پورحاجت در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز اظهار داشت: آنچه در بازار مسکن اتفاق افتاده بازتاب شرایط اقتصادی کلان است اما کاهش بازار مسکن به سه دلیل ناشی می شود. در حال حاضر ، گروه تقاضای مصرف کننده از یک سو با کمبود نقدینگی روبرو است و از سوی دیگر در انتظار تحولات سیاسی و اقتصادی است. وزارت راه و شهرسازی به عنوان سرپرست بخش مسکن ، بارها و بارها توصیه کرده است که به جای تسهیل روند ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن ، در یک سال و نیم گذشته خرید نکنید.

وی گفت: “با وجود کاهش معاملات مسکن ، ما شاهد افزایش قیمت ها هستیم.” بازار مصالح ساختمانی تقریباً متروکه شده است و در مراحل اجاره بها ، پس از خروج واسطه ها و دلالان از درهای کارخانه ، قیمت برخی از مواد سه تا چهار برابر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه نهادهای نظارتی اقدامات لازم را در زمینه مصالح ساختمانی انجام نداده اند ، گفت: “همه ما به اقتصاد آزاد اعتقاد داریم ، اما متأسفانه برخی از سطوح اقتصاد ما شفاف نیستند.” به عنوان مثال ، در زمینه صنعت اصلی ، فولاد یا سیمان ، به وضوح شاهد انحصار هستیم و دستگاه های انحصار شرایط را برای بخش تولید دشوار می کند. این امر مسکن را به کالای مصرفی تولید شده توسط بخش خصوصی با قیمت بالا تبدیل می کند.

پورحاجت گفت: بازرگانان سیمان در تلاطم فعلی بازار چه نمی کنند؟ سیمان درب کارخانه 18000 تومان است اما تا زمانی که به تولید کننده برسد 48000 تومان خواهد بود. این تخم مرغی نیست که هیچ کس نتواند آن را مشاهده کند. ورودی و خروجی کارخانه ها و افراد فعال در این زمینه شناخته شده است.

وی تاکید کرد: کارگاه های ساختمانی اکنون به شدت به سیمان نیاز دارند اما اولویت برخی مسئولان صادرات سیمان به کشورهای دیگر است. بازار مسکن در سه سال گذشته به اندازه کافی آشفته بوده و مهمترین عامل در کنترل این بازار افزایش ساخت و ساز است. ما نمی گوییم که نباید مواد صادر کنیم ، اما اولویت باید تأمین نیازهای داخلی و صادرات مازاد مصرف باشد. در غیر این صورت ، اجازه دهید سیمان وارد کنند تا حداقل بتوانیم مواد مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

دبیر انجمن انبوه سازان در مورد پیش بینی آینده بازار مسکن گفت: ما مشاهده کرده ایم که علی رغم افت شدید معاملات ، قیمت آپارتمان در تهران در بهمن ماه به طور متوسط ​​به 28.3 میلیون تومان رسیده است. رشد 2 تا 3 درصدی برای بازار مسکن بی دلیل نیست ، اما نگرانی ما این است که رشد تدریجی ادامه یابد. اگر ساخت و ساز راکد بماند ، رشد قیمت محتمل ترین گزینه در ماه های آینده است. البته پیش بینی می کنیم که سال آینده شرایط ساخت و ساز بهبود یابد ، اما به دلیل کمبود پنج میلیون واحد مسکونی ، تقاضا در بازار مسکن به زودی برآورده نمی شود. با این وجود ، می توان با برنامه ریزی مناسب تولید مسکن و کاهش هزینه های سربار در بخش ساخت و ساز ، افزایش قیمت را کنترل کرد.

پورحاجت ادامه داد: متقاضیان مسکن با کمبود نقدینگی روبرو هستند و ظرفیت های فعلی پاسخی نمی دهند. افزایش حقوق و افزایش سقف تسهیلات بانکی باید متناسب با افزایش قیمت آپارتمان باشد ، اما دولت در حال حاضر چنین سیاستی را دنبال نمی کند. بالا بردن سقف مسکن و پایین آوردن نرخ بهره از برنامه هایی است که در سراسر دنیا اجرا می شود و کوتاه ترین راه برای اسکان مردم است.

مسکن در تهران هر متر مربع 28.3 میلیون تومان

بنابراین ، گزارش ، فوریه 2017 قیمت متوسط ​​یک آپارتمان در تهران 28.3 میلیون تومان است که 3.7٪ نسبت به ماه قبل و 97.2٪ نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد. طبق اعلام بانک مرکزی ، در آن ماه تعداد معاملات مسکن در تهران به 3917 هزار واحد مسکونی رسیده است که 11.4 درصد بیشتر از ماه قبل و 70.5 درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا