بین الملل

دوشنبه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در پی هتک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز، در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک که چندین بار این اقدام هتاکانه تکرار شد و در پی پیشنهاد حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق و موافقت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی این اقدامات شنیع فردا (دوشنبه) نهم مرداد ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

پس از آنکه «سلوان مومیکا» تبعه سوئدی – عراقی ۲۹ تیر ماه برای دومین بار اقدام به هتک حرمت قرآن کریم آن هم با چراغ سبز پلیس سوئد کرد، حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق در گفت‌وگویی تلفنی ضمن محکوم کردن این اقدامات خواستار برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی شدند. امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بر برگزاری این نشست تأکید کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در طی این مدت و در رایزنی‌های تلفنی با همتایان خود در کشورهای مسلمان خواستار برگزاری این نشست شده بود. وزرای خارجه ایران و کویت هم در گفت‌وگوی تلفنی این اقدام هتاکانه را محکوم کردند و وزیر امور خارجه کویت نیز ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران برای برگزاری این نشست، اظهار داشت: دولت کویت هرگونه اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی را قویا محکوم می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب سوم مرداد ماه در توئیتر در این باره نوشت: از توجه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همراهی وزرای خارجه با پیشنهاد مشترک جمهوری‌ اسلامی ایران و جمهوری عراق در برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی سپاسگزارم.هدف مشترکمان، اقدامی موثر و بازدارنده در عدم تکرار اهانت به ⁧‫قرآن کریم‬⁩ و سایر کتب آسمانی است.

بعد از آن هم ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه سه‌شنبه شب سوم مرداد ماه در این باره گفت: در پی پیشنهاد مشترک وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق و پس از تماس‌های حسین امیرعبداللهیان با همتایان خود در کشورهای اسلامی و ارسال پیام به آنها و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و نامه ارسالی به دبیرکل این سازمان، این نهاد با برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه در روز دوشنبه نهم مرداد ۱۴۰۲ موافقت کرد. در این نشست مجازی موضوع اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد و دانمارک مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

سازمان همکاری اسلامی همچنین اول مرداد ماه نیز فعالیت نماینده پادشاهی سوئد در این سازمان را به دلیل هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم به حال تعلیق در آورد. سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، اعلام کرد: «دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی به دولت سوئد اعلام کرد که تصمیم گرفته تا فعالیت نماینده ویژه دولت پادشاهی سوئد در سازمان همکاری اسلامی را متوقف کند».

 «سلوان مومیکا» ۳۷ ساله شهروند سوئدی – عراقی با حمایت پلیس سوئد در هفتم تیر ماه اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد و ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار این اقدام هتاکانه را مجددا تکرار کرد.در ادامه این اهانت‌های سریالی، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز یک روز بعد و در ۳۰ تیرماه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک سوزاند و این اقدام هتاکانه در دانمارک روز دوشنبه دوم مرداد ماه و همچنین سه‌شنبه سوم مرداد ماه نیز تکرار شد. 

این اقدامات هتاکانه در این دو کشور با واکنش تند کشورهای مسلمان روبرو شد و به احضار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سوئد و دانمارک و اعتراض شدید به آنها انجامید. در این خصوص عراق اقدام به بازگرداندن کاردار خود از سوئد کرد و به درخواست دولت عراق، سفیر سوئد در عراق و دیپلمات‌های این کشور نیز بغداد را ترک کردند. علاوه بر این دیپلمات‌های دانمارکی نیز در پی اهانت به قرآن کریم در این کشور اقدام به ترک سفارت دانمارک در عراق کردند و به کپنهاگ بازگشتند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدامات هتاکانه یک بار اقدام به احضار کاردار سوئد در غیاب سفیر این کشور کرد و بار دوم هم سفیر سوئد به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. علاوه بر این حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد که ماموریت سفیر سوئد پایان یافته و سفیر جدید که قرار بود بزودی به ایران بیاید به دلیل این رویکرد دولت سوئد مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت و سفیر جدید ایران هم که قرار بود به استکهلم برود و پس از نخستین هتک حرمت قرآن کریم در سوئد اعزام وی متوقف شده بود، همچنان به محل ماموریت نخواهد رفت. از سوی دیگر سفیر دانمارک هم در پی این اقدام هتاکانه به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا