بین الملل

دیدار سوناک و ماکرون در کاخ الیزه

پس از سال‌ها تنش سیاسی میان انگلیس و فرانسه در پی بریگزیت، رهبران دو کشور در دیدار امروز خود «تجدید دیدار و اتحادی دوباره» داشتند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، به نقل از شبکه خبری CNBC، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که امروز در نشست فرانسه-انگلیس میزبان ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس بود، گفت: این نشست واقعا استثنایی است. این لحظه‌ای برای اتحاد دوباره، مصالحه و شروعی تازه است.

آن‌ها در این دیدار به مسائلی از جمله مهاجرت غیرقانونی، انرژی و چالش‌های امنیتی پرداختند.

سوناک نیز با اذعان بر وجود چالش‌هایی در روابط دو کشور، تصریح کرد که نشست امروز نشانگر «شروعی تازه» است.

از توافق‌های حاصله در این نشست می‌توان به وعده ساخت یک بازداشتگاه در شمال فرانسه، گماشتن ۵۰۰ نیروی پلیس برای گشت‌زنی در سواحل فرانسه و فناوری‌های بیشتر پهپادی و تجسسی اشاره کرد.

آنها هم‌چنین توافق کردند تا به آموزش نیروی دریایی اوکراین پرداخته، هماهنگی عملیاتی نیروهای خود را افزایش داده و مشترکا به توسعه تسلیحات پیچیده از جمله پدافند هوایی و موشک‌های دوربرد بپردازند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با سوناک پس از این دیدار گفت: خواست ما در کوتاه مدت این است که به بقای اوکراین کمک کرده و به این کشوری یاری دهیم تا ضدحمله‌ای که می‌خواهد را اجرا کند.

این نخستین دیدار دوجانبه رهبران فرانسه و انگلیس از آغاز همه‌گیری کرونا و آغاز حمله روسیه به اوکراین بود.

ماکرون در آستانه این دیدار در توییتر نوشت: سرنوشت کشورهای ما به هم گره خورده و چالش‌های مشترکی داریم. ما با همکاری از جمله در حوزه‌های امنیتی و انرژی به پیش خواهیم رفت.

سوناک در آستانه این دیدار گفت چالش های تازه و بی سابقه مواجه هستیم و باید ساختار اتحاد خود را تقویت کنیم تا برای چالش های آینده آماده باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا