عمومی

دیگ‌های سمنو در روستای مرزی به نیت بانوی آب و آینه برپا می‌شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به خبرگزاری آنلاین، سمنوپزون رسمی عاشقانه است که هر سال قدمت می‌گیرد و دل‌های بیشتری را به هم نزدیک می‌کند، این رسم در روستایی مرزی که بانوان فرهنگ همدلی و همراهی را با محوریت مسجد آموخته‌اند، در سوگ بزرگ بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) اجرا می‌شود و هر ساله در روز شهادت حضرت زهرا (س) چهارده دیگ سمنوی ندری برپا می‌کنند.

گندم‌ها توی نم ریشه غلطیدند، جوانه زدند و حالا مهمان دیگ‌های نذری می‌شوند تا با هنرمندی زنان روستای سوخسو، شکلی از توسل به خود بگیرند و دست به دست شوند و در کلمات استغاثه زهرایی دوباره متولد شوند.

پخت سمنوی نذری، راه چندین ساله بانوان راز و جرگلانی است که با تکیه بر زانوی تمسک و توسل به ام الائمه ایستاده‌اند و در روستایی کوهستانی و صعب‌العبور، گرما و سرمایی نمی‌شناسند و این روزها را با پرچم‌های سیاه عزا و آویزهای «یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها» به نقش سوگواری و عاشقی تبدیل کردند.

این رسم هر ساله ایام فاطمیه است به نیت و نذر سلامتی حضرت صاحب‌الزمان (عجل) که اهالی دست به دست یکدیگر می‌دهند و عزاداران را مهمان ضیافت فاطمی می‌کنند.

نوجوانان مسجد و بچه‌های کانون فرهنگی هنری «چشمه کوثر» مسجد روستا هم در دو گروه با نام مشترک الرغائب سرود «سلام یا فاطمه (س)» را آماده کردند و در مراسم عزاداری محوری اجرا می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا