اقتصادی

ذخایر آبزیان انفال عمومی محسوب می‌شود/ فرصت بازسازی ذخایر را به دریا بدهیم

مجله تفریحی زیباروز/گیلان مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه اگر بازسازی ذخایر را انجام ندهیم، در سه سال آینده شغل صیادی از بین می‌رود، بیان کرد: باید فرصت زاد و ولد یک بار را به ماهی بدهیم و در این راستا با هر گونه صید غیرمجاز برخورد می‌شود.

کوروش خلیلی در گفت‌وگو با مجله تفریحی زیباروز با بیان اینکه ذخایر آبزیان انفال عمومی محسوب می‌شود و برداشت از آن نیاز به اجازه دولت دارد، اظهار کرد: اینکه احساس کنیم برای ورود به دریا هیچ مجوزی نیاز نداریم و به راحتی هر کس هرجا دلش خواست با هر تجهیزاتی به دریا و رودخانه ورود و صید کند، تصور درستی نیست زیرا ذخایر دریایی ظرفیتی دارد و بهره برداری از آن باید به تناسب همان ظرفیت انجام شود.

ذخایر آبزیان انفال عمومی محسوب می‌شود/ فرصت بازسازی ذخایر را به دریا بدهیم

 مدیر کل شیلات گیلان افزود: همانطور که برای هر کسب و کار باید ظرفیت مناسب را در نظر بگیریم، ظرفیت صید و صیادی نیز بر مبنای آن چیزی است که در دریا ذخیره ابزیان است و سازمان شیلات و همچنین مراکز تحقیقاتی با بررسی‌های علمی این شرایط و ظرفیت را رصد و پایش می‌کند.

وی تصریح کرد: مجوز صید بر اساس ظرفیت ذخایر دریایی انجام می شود و به عنوان مثال در حوزه کلیکا که الان به شدت از هجوم شانه‌دار آسیب دیده نمی‌توانیم بیشتر از این شناور موجود مجوز بدهیم اگر بیشتر از این باشد در نهایت به ذخیره اصلی فشار وارد می‌کنند و نهایتا کسب و کار شناورهای موجود دچار نقصان می شود.

خلیلی با تاکید بر اینکه با توجه به میزان ذخایر موجود دریای خزر اگر بازسازی ذخایر را انجام ندهیم در سه سال آینده شغل صیادی به راحتی از بین می‌رود، گفت: باید فرصت زاد و ولد یک بار را به ماهی بدهیم و رمز ماندگاری ذخایر دریایی همین است و جوامع صیادی همینطور جوامع محلی حاشیه دریا باید به این امر مهم توجه داشته باشند.

مدیرکل شیلات گیلان تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی استان، فصل صید هر ساله از اواسط مهرماه آغاز و تا اواسط فروردین سال بعد ادامه دارد و به شرکت‌ها و تعاونی‌های صیادی که از قبل پروانه صید داشتند، مجوز صادر می‌شود.

ذخایر آبزیان انفال عمومی محسوب می‌شود/ فرصت بازسازی ذخایر را به دریا بدهیم

وی با بیان اینکه صدور پروانه صید تابع ضوابط و مقررات قانون حفاظت از منابع آبزیان کشور است و در این راستا دستورالعمل‌هایی وجود دارد، افزود: قانون حفاظت از منابع آبزیان کشور برخورد با صیادان غیر مجاز را مشخص کرده و قوه قضاییه هم بر مبنای آن، جرائم را مد نظر قرار می‌دهد.

خلیلی افزود: حمل و نگهداری محصولات صید شده غیر مجاز در شناور، صید با آلات و ادوات و مواد غیر مجاز و یا نگهداری این گونه آلات و ادوات در شناور بدون کسب مجوز از شیلات، فعالیت شناورهای صیادی صنعتی در مناطق صید ساحلی، صید گونه هایی که برای آنها اجازه لازم دریافت نشده است، صید در مناطق ممنوعه، صید گونه‌هایی که صید آنها ممنوع اعلام شده از جمله موارد غیرمجاز است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۶ فقره پرونده صید غیرمجاز در استان تشکیل شده‌، تصریح کرد: از جمله کشفیات این مدت می توان ۶۴۳۵ دام ماهیان استخوانی و غضروفی و توقیف ۱۹ فروند انواع شناورها را نام برد.

وی تاکید کرد: سازمان شیلات ایران و ادارات کل تابعه در استانهای ساحلی وظایف حاکمیتی  پنجگانه را می بایست اعمال کنند که یکی از آن مدیریت صید و صیادی است همچنین توسعه آبزی پروری، بازسازی ذخایر آبزیان، حفاظت از منابع آبزیان و در نهایت توسعه آبزی مصرفی را می توان نام برد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا