اقتصادی

رقابت حدود یک میلیون نفر برای ۴۰ هزار دستگاه خودرو / دست دلالان کوتاه شد

پیش‌شرط تعریف حساب وکالتی و واریز وجهی از مبلغ خودرو در حالی تبدیل به یکی از شروط مهم برای شرکت در طرح‌های فروش خودروسازان شد که تقاضاها واقعی‌تر و دلالان حذف شوند؛ آمار ثبت‌نام در طرح اخیر ایران‌خودرو نشان داد که نزدیک به یک میلیون نفر برای ۴۰ هزار دستگاه خودرو وارد میدان شده‌اند. بر اساس بررسی های آماری در این مرحله درصد تقاضا برای خودروها کمتر شده و به‌ نوعی احتمالا بخشی از دلالان کنار رفته اند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، اجرایی شدن تعریف حساب وکالتی و بلوکه شدن وجه خودروها در طرح‌های فروش خودروسازان با هدف کاهش تقاضاهای کاذب، حذف دلالی‌ها و واقعی‌تر شدن آمار ثبت‌نام‌ها اجرایی شد که بر اساس آن، تنها کسانی می‌توانند در طرح‌های فروش خودروسازان ثبت‌نام کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود و از طریق بانک ۴۸ الی ۷۲ ساعت پیش از آغاز فرآیند ثبت‌نام، مسدود شده باشد.

در حالی این پیش‌شرط تعریف و به الزام تبدیل شد که تعداد زیادی از مردم از این محدودیت جدید گلایه‌مند شدند و حتی کارشناسان و فعالان بازار و صنعت  خودرو معتقد بودند که به نظر می‌رسد این شرط، نه‌تنها دلالان را حذف نخواهد کرد که برای همان متقاضیان مصرف‌کننده واقعی هم به چالشی جدید تبدیل خواهد شد؛ چرا که آنچه که در این تصمیم مدنظر قرار نگرفت، این بود که تعداد بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان که از قضا همین مصرف‌کننده‌های واقعی هستند و توان خرید از بازار آزاد نداشته و بارها شانس خود را برای برنده شدن در این بخت‌آزمایی امتحان کرده‌اند، می‌خواهند به‌شرط برنده شدن، کالای دیگر خود (همچون طلا یا سکه و…) را بفروشند.

از سوی دیگر، احتمالا باز همان دلالان سرمایه‌داری که پیش‌از این اقدام به خرید کارت ملی‌های اجاره‌ای می‌کردند، وجه خودرو را به حساب اجاره‌کننده واریز خواهند کرد تا بتواند ثبت‌نام کنند. 

انتشار آمار ثبت‌نام‌کنندگان طرح اخیر ایران‌خودرو که امروز (یکشنبه ۲۳ بهمن ماه) قرعه‌کشی آن انجام شد و اولین بار بود که شرط تعریف حساب وکالتی و واریز وجه پیش از ثبت‌نام برای این طرح اجرایی می‌شد، نشان داد که به نسبت تقاضا و عرضه خودروها در این مرحل، در مقایسه با آمارها برای همان خودورها در مراحل قبلی، فاصله تفاضا با عرضه کمتر شده است. بنابراین تاحدودی می توان گفت که دلالان کنار رفته‌اند.

ثبت‌نام قریب به یک میلیون نفر برای ۴۰ هزار دستگاه خودرو

براساس آمار ثبت‌نام‌کنندگان در سی‌ودومین طرح پیش‌فروش محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو که به مناسبت چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب که چهار محصول وانت آریسان دوگانه‌سوز، راناپلاس، سورن پلاس بنزینی و پارس با موتور XU۷ برای سه گروه متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر و دارندگان خودروهای فرسوده عرضه شد، نشان داد که برای متقاضیان عادی که صرفا شرط حساب وکالتی و بلوکه شدن وجه در حساب، اعمال می‌شد، ۹۳۹ هزار و ۸۷۲ نفر برای تنها ۴۰ هزار خودرو ثبت درخواست کرده‌اند.

به‌نظر نمی‌رسد که همه این بالغ بر ۹۳۹ هزار نفر متقاضی و مصرف‌کننده واقعی باشند؛ بنابراین چندان هم دلالان راه را برای مصرف‌کننده واقعی باز نکرده‌اند و اکنون هم شانس برنده شدن بیش از یک به ۲۳.۵ است و از هر حدودا ۲۳ نفر یک نفر ممکن است که برنده شده باشد.

تاکید می‌شود که همانطور که اشاره شد، این تنها آمار متقاضیان طرح عادی است و مشمول طرح مادران و جایگزینی خودروهای فرسوده نمی‌شود و باید در نظر گرفت که همیشه آمار تقاضا برای طرح‌های فروش یکساله از طرح‌های فروش فوق‌العاده که خودرو نهایت سه ماهه تحویل می‌شود، بسیار کمتر است. 

ثبت‌نام‌ها و تعداد خودروهای مشابه (این مرحله) عرضه شده در مراحل قبلی نشان می‌دهد که به طور مثال در سومین طرح فروش یکپارچه خودروها در شهریور ماه، ۲۶۳ هزار و ۷۷۳ نفر برای ۲۵۰ دستگاه راناپلاس ثبت‌نام کردند که شانس برنده شدن یک به ۵۱ بوده است؛ یا ۲۴۸ هزار و ۹۹۱ نفر برای ۳۲۵۰ سورن پلاس ثبت‌نام کرده بودند و شانس ۱ به ۷۶ بوده است.

برای راناپلاس عرضه شده در آبان ماه امسال هم ۷۰ هزار نفر برای ۲۸۰ دستگاه راناپلاس ثبت درخواست کرده بودند و شانس برنده شدن یک به ۲۵۰ بوده است.

ثبت‌نام بیش از ۱.۸ میلیون نفر برای ۱۰۰ هزار خودرو

در طرح ویژه متقاضیان عادی، ۹۳۹ هزار و ۸۷۲ نفر برای ۴۰ هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند.

از تعداد متقاضیان، ۹۸۲ نفر برای وانت آریسان ثبت‌نام کرده که با توجه به ظرفیت ۱۲ هزار دستگاهی این خودرو، همه ثبت‌نام‌کنندگان بایستی برنده اعلام شوند.

همچنین ۶۵۴ هزار و ۲۷۵ دستگاه برای ۳۶۰۰ دستگاه پارس سفارشی، ۱۴۴ هزار و ۲۶ نفر برای ۱۲ هزار دستگاه راناپلاس و ۱۴۰ هزار و ۵۹۸ نفر برای ۱۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه سورن‌پلاس ثبت‌نام کرده‌اند.

در این مرحله، شانس برنده شدن خودرو پارس سفارشی یک به ۱۸۱، برای راناپلاس تقریبا یک به ۹ و برای سورن پلاس یک به سه بوده است. بنابراین شانس افراد در این مرحله به‌نسبت طرح‌های قبلی بیشتر شده است؛ البته افزایش میزان عرضه هم کم تاثیر نبوده است.

در ادامه می‌توان گفت طبق آمار، در طرح ویژه مادران (طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) در مجموع ۴۳۱ هزار و ۹۲۹ نفر برای ۵۰ هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، ۱۵۰۴ نفر برای ۱۵ هزار دستگاه وانت آریسان، ۳۴۸ هزار و ۸۱۷ نفر برای ۴۵۰۰ دستگاه پارس سفارشی، ۳۲ هزار و ۸۸۹ نفر برای ۱۵ هزار دستگاه راناپلاس و ۴۸ هزار و ۷۱۹ نفر برای ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه سورن‌پلاس درخواست ثبت کرده‌اند.

در نهایت نیز ۴۴۲ هزار و ۷۷۸ نفر برای ۱۰ هزار دستگاه خودرو در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت‌نام کرده‌اند.

۲۸۹۱ نفر برای ۳۰۰۰ دستگاه وانت آریسان، ۳۳۰ هزار و ۲۵۹ نفر برای ۹۰۰ دستگاه پارس سفارشی، ۴۳ هزار و ۶۹۱ نفر برای ۳۰۰۰ راناپلاس و ۶۵ هزار و ۹۳۷ نفر برای سورن پلاس ثبت‌نام کرده‌اند.

امکان واریز وجه الباقی مبلغ خودرو از اولین ساعات ابتدایی روز دوشنبه برای منتخبان

گفتنی است که قرعه‌کشی سی‌ودومین مرحله از پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو ساعت ۱۴ امروز (یکشنبه) در محل سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو و در حضور نهادهای نظارتی برگزار شد.

نتایج پس از تایید فرآیند توسط نهادهای مرتبط از طریق سایت فروش ایران‌خودرو به نشانی esale.ikco.ir منتشر و پیامک برای منتخبان ارسال خواهد شد. 

براین اساس متقاضیان می‌توانند از ساعت ۲۴ امشب به وجوه حساب وکالتی خود دسترسی داشته باشند و نسبت به واریز الباقی وجه علی‌الحساب خودرو از حساب وکالتی یا هر حساب دیگر نسبت به واریز وجه به حساب ایران خودرو اقدام کنند. 

تاکید می‌شود، وجود وجه در حساب وکالتی یا واریز وجه در آن حساب به معنی تکمیل ثبت‌نام نیست و بایستی ۹۰ میلیون واریزی پیش از ثبت‌نام و الباقی وجه علی‌الحساب خودرو به حساب ایران‌خودرو واریز شود. طبعا در صورت عدم مراجعه برندگان برای واریز وجه در سایت رسمی فروش محصولات ایران خودرو، ثبت‌نام لغو خواهد شد.

نتایج قرعه‌کشی طرح حمایت از جوانی جمعیت و خانواده و همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده نیز پس از مشخص شدن نتایج استعلام از نهادهای مرتبط اعلام خواهد شد. 

موعد تحویل تمامی ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از تیرماه تا اسفندماه ۱۴۰۲ تعیین شده و بدین ترتیب پنج الی ۱۳ ماه آینده در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا