اقتصادی

رنو شانس زیادی ندارد – مجله تفریحی زیباروز

اخیراً زمزمه هایی درباره بازگشت شرکت های فرانسوی رنو و پژو به ایران و همکاری آنها با خودروسازان داخلی وجود داشت. به نظر نمی رسد شرکتی که طرف قرارداد با رنو در ایران است (پارس خودرو) تمایل کمی برای ادامه همکاری با آن داشته باشد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، پس از احیای بورجا ، بار دیگر گمانه زنی در مورد احتمال بازگشت شرکت های خودروسازی خارجی که قبل از تحریم ها در ایران فعال و همکاری می کردند ، وجود داشت. در همین حال ، شرکت فرانسوی رنو در پی لغو تحریم ها و بازگشت به ایران می خواهد به فعالیت خود با خودروسازان ایرانی ادامه دهد.

پس از ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند آتلانتیس ، به نظر می رسد احتمال بازگشت پژو به ایران کم شده است اما شایعات در مورد بازگشت رنو همچنان پابرجاست.

با توجه به اینکه شرکای خارجی در 16 سال گذشته خیلی پایبند ایران نبوده و در فواصل زمانی مختلف همکاری و قطع همکاری داشته اند ، بازگشت آنها چندان منطقی به نظر نمی رسد. زیرا بعد از تحریم صنعت خودروی ایران ، خودروسازان و مجتمع صنعت خودرو (اعم از خودروسازان ، قطعه سازان و زنجیره های تأمین) علاوه بر اینکه در سایه تحریم ها تحت فشار زیادی قرار دارند ، موظف به “دست دادن” با شرکای خارجی. گردو “و آنها را قرار داد. او به دلیل تعداد زیادی اتومبیل فروخته شده به مشتریان فشار بیشتری را متحمل شد.

با این حال ، برخی از فعالان این صنعت بازگشت رنو را تأیید کرده و معتقدند که این خودروساز فرانسوی در سال های اخیر منتظر لغو تحریم ها بوده تا به ایران برگردد و همکاری خود را از سر بگیرد. البته به نظر نمی رسد که دوره نوزایی کلمه “بازگشت” را زیاد قبول کند ، زیرا آنها احساس می کنند که ایران را به طور کامل ترک نکرده اند و فقط همکاری را متوقف کرده اند.

در حقیقت ، برای دومین بار در سال 1397 ، پس از شروع تحریم ها در پی لغو توافق هسته ای و خروج ایالات متحده از بورژ ، شرکت فرانسوی رنو همکاری خود را با تولیدکنندگان خودروی ایرانی قطع کرد و ایران را ترک کرد. پس از خروج رنو از ایران ، سایپا (دقیق تر ، پارس خودرو) و بسیاری از تعهدات L90 و Sandro باقی مانده اند که به مشتریان فروخته شده اند اما نمی توانند اجرا و به مشتریان ارائه شوند. بنابراین ، در رابطه با برخی از ساندروها ، این شرکت مجبور شد محصولات سایپا دیگر را جایگزین آنها کند و تندر 90 تا آنجا که امکان تکمیل داشت ، مجوزهای عددی دریافت کرده و به صاحبان آن ارائه داد.

در ژوئیه سال گذشته ، معاون سایپ نیز از بدهدی از شرکای تجاری خود شکایت کرد وی این عامل را در ایجاد یک چالش جدی در سیستم فروش سایپ دانست و تصریح کرد که شرکای تجاری ما ، علی رغم تعهدات و قراردادهای خود ، قول های خود را شکسته و از ادامه همکاری امتناع ورزیده اند. در نتیجه ، 49000 تأخیر برای ما گرفته شد و ما مجبور شدیم سه ماشین تولیدی را جایگزین آنها کنیم. بنابراین بیش از 140 هزار دستگاه خودرو به سایپی تحویل داده شد اما این موضوع ساماندهی شد و تعهدات به آنها محول شد.

سرانجام ، پس از مکاتبات ، مراجعات و مذاکرات متعدد با سازمان های مرتبط ، در نوامبر سال گذشته ، سازمان حفاظت از محیط زیست ، اتومبیل ها را از مدل 99 به مدل 98 تغییر داد ، با تعداد و مجوز 3000 خودرو از محصولات خانواده رنو، من موافقم با.

این مسئله همچنین در رابطه با خروج پژو از ایران و قطع همکاری رخ داد و مشکلاتی را برای ایران-خودرو ایجاد کرد.

شما دوباره کار می کنید و نیازی به کار با تولیدکنندگان اتومبیل خارجی ندارید

در همین راستا ، محمدرضا نجفی منش ، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن صنایع همگن ، گیاهان و قطعه سازی در یک نشست مجازی گفت که دولت باید در مورد بازگشت پژو از صنعت خودرو خارج شود. و رنو به ایران. بازگشت رنو و پژو با توجه به اینکه شرکتهای مذکور داوطلبانه ایران را ترک نکردند ، اما تحت فشار ایالات متحده مجبور به تعلیق همکاری شدند و بر این اساس بخشی از سرمایه خود را ترک کردند ، کار بدی نیست.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت های اتومبیل سازی جهان در حال ادغام هستند و با این وجود ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت های سوم و چهارم در جهان است. اگر ما موفق به ادغام شرکت ها و ساخت مجموعه هایی در این مجموعه شویم ، قطعاً به نفع صنعت خودرو عمل کرده ایم. بنابراین بهتر است که با شرکای خارجی دوباره همکاری کنیم تا چنین دولتی را از مدیریت صنعت خودرو دور نگه داریم. دولت فقط باید بر صنعت خودرو نظارت کند.

لازم است که در روش کار با خارجی ها تجدید نظر کنید

در این گردهمایی مجازی ، محمدرضا معتمد – مدیر عامل اسبق ICAP (سرمایه گذاری مشترک بین ایران خودرو و پژو از فرانسه) – با اشاره به اینکه در اوج صنعت خودرو در بخشهای مهم شاهد ظرفیت های خالی بودیم که منجر به افزایش قیمت شد ، گفت: بازگشت شرکای خارجی ما باید ظرفیت را بسنجیم. باید بپذیریم که اتومبیل یک شبه نیست ، اما ممکن است یک شبه عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین ، فضای بالادست همیشه فریب می خورد؛ اگرچه ما باید از این ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر حداکثر جذب ، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم ها ، لازم است در روش جذب تجدید نظر شود تا به حداکثر برسد. با این حال ، دامنه نیروی کار با ظرفیت بالقوه در ایران بسیار مناسب است و تنها لازم است این ظرفیت ها ، که در اسناد بالادستی خالی است ، تحقق یابد.

فرانسوی ها شریک خوبی نیستند

سعید مدنی ، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نیز در مورد بازگشت رنو و پژو به ایران صحبت کرد و خاطرنشان کرد: عادی سازی روابط در صنعت خودرو و نبود فضای رقابتی نه تنها به این صنعت کمک نمی کند بلکه باعث ایجاد این امر خواهد شد. مشکلات بیشتر باشد ما گفتیم ، ما خواهیم بود: بنابراین ما باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم. در شرایط فعلی ، حواس باید بسیار متمرکز باشد. در زمان تحریم ها معمولاً برنامه هایی وجود دارد که پس از لغو تحریم ها فراموش می شود و پس از مدتی می بینیم که همه دستاوردها فراموش شده اند.

وی گفت: “هنگامی كه فروش نفت كاهش یافت ، كشور به سمت برنامه ریزی جامع پیش رفت ، اما با شروع فروش نفت ، برنامه ریزی فراموش شد.” نوسانات تحریم ها همیشه وجود داشته است. پس از انقلاب ، ما هشت سال درگیر جنگ تحمیلی و بقیه در جنگ اقتصادی بوده ایم و ایالات متحده همیشه به دنبال تحمیل ایران بوده است.

مدنی گفت: “تجارب خوبی در صنعت خودرو به خصوص در کار با فرانسوی ها وجود داشته است.” فرانسوی ها شرکای خوبی نیستند و فن آوری را به خوبی منتقل نمی کنند. رفتار آنها واقعی نیست و هر زمان فرصتی دیدند با ما همکاری می کنند در غیر این صورت همکاری را متوقف می کنند. ما باید بتوانیم با انتقال دانش تولید خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و در سیستم عامل های داخلی کار کنیم. اکنون هم تخصص و هم توانایی این کار را داریم. اگر 50٪ از ظرفیت تولید خودرو در بستر داخلی باشد ، می توانیم در مذاکرات یک برنده داشته باشیم.

مدیر عامل سابق سایپه با تأکید بر اینکه رشد بدون اتصال به دنیا غیرممکن است ، گفت: اگر بهترین ماشین ها را تولید کنیم اما با دیگر خودروسازان دنیا رقابت نکنیم ، مثمر ثمر نخواهد بود. ما باید ارتباطات جهانی داشته باشیم ، اما همچنین باید نظارت و نظارت داشته باشیم ، نه اینکه شرکت ها هر کاری که می خواهند انجام دهند.

همه اینها در حالی است که بررسی وب سایت کدال و آمار فروش ارائه شده توسط پارس خودرو در فروردین ماه امسال نشان می دهد که این شرکت پس از اتمام تمام دوره های باقی مانده سالهای گذشته (که در نیمه دوم سال 1399 و در سپتامبر سال گذشته اتفاق افتاد) تحویل داده شد تقریباً 326 واحد به مشتریان) ، در آوریل 1400 فقط یک واحد فروخته شد.

شاید این گواه این است که پرونده رنو در ایران بسته خواهد شد و با توجه به تکمیل رنو باقیمانده و نزدیک شدن به صفر آنها ، احتمال بازگشت رنو به پارس خودرو و از سرگیری تولید این محصولات را کاهش می دهد. علاوه بر این ، به نظر نمی رسد که در مکالمات شفاهی با این شرکت شکل گرفته باشد.

بر این اساس احتمالاً موضوع تولید است تندر 90 ایرانی در ژوئیه سال گذشته توسط مدیر گروه خودروسازی سایپا “در تعقیب” راه اندازی شد ، باید لغو شود.

سید جواد سلیمانی گفت: بستر طراحی شده در انستیتوی تحقیقات خودروی دانشگاه علم و صنعت بر اساس پلتفرم پایه N90 استوار است و بنابراین تولید داخلی خودروهای L90 در این سیستم عامل بین سازمان توسعه صنعتی و بازسازی ایران ، دانشگاه است. گروه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا. بررسی و نظارت. به گفته وی ، خودروی طراحی شده توسط دانشگاه علم و صنعت قرار بود در سال 2016 تولید شود ، اما وضعیت موتور و گیربکس مشخص نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا