بین الملل

رونمایی از آکادمی‌های تخصصی سما؛ هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی

گروه استانی خبرگزاری آنا; در سراسر کشور حدود 750 مدرسه به تنهایی در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دبیرستان وجود دارد که به دلیل ظرفیت فوق العاده برای این موضوع استعدادیابی و پرورش استعدادها در این مدارس، ایجاد آکادمی های تخصصی اجتناب ناپذیر است; البته تعابیر مختلفی از اصطلاح فرهنگستان وجود دارد; اما مفهوم واقعی آکادمی این است که این مرکز علاوه بر ارائه آموزش های مهارتی تخصصی در هر حوزه، در طول آموزش به صورت هفتگی و با برنامه ریزی کارشناسان، موضوعاتی مانند روانشناسی، تغذیه و پزشکی ورزشی را نیز علاوه بر زبان انگلیسی ارائه می کند.

با توافق و تفاهمی که با فدراسیون کشتی و زورخانه ای داشتیم، در هفته تربیت بدنی سه زورخانه دانش آموزی را به صورت همزمان در استان های یزد، همدان و خراسان رضوی افتتاح خواهیم کرد.آکادمی های تخصصی ورزشی نمونه بارز این نوع آکادمی ها هستند که در کنار تعدادی دیگر از برنامه های ورزشی در دستور کار اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت پرورشی و مهارتی معاونت پرورشی و مهارتی قرار دارند. دانشگاه آزاد.

در همین راستا، پیرو تصمیم اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت آموزش همگانی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد آکادمی تخصصی ورزش برای مدارس سام در هر استان، با جمشید همتی گفت‌وگو کرد. مدیر تربیت بدنی آکادمی و سایر برنامه های ورزشی در ادامه می خوانیم.

هر استان یک آکادمی ورزشی تخصصی دارد

آنا: برنامه ها و اهداف خود تربیت بدنی برای فعالیت های ورزشی مدارس چیست؟

هماتی: با توجه به ظرفیت فوق العاده ای که شامل 750 مدرسه در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دبیرستان و تعداد زیادی دانش آموز فعال در آنها می باشد و دارای ظرفیت های برجسته برای استعداد یابی و استعداد یابی است، برنامه های متعددی از جمله ایجاد آکادمی های تخصصی را راه اندازی کرده ایم. در هفته تمرین وی استان هایی را نام برد که در سراسر کشور رونمایی و به صورت تشریفاتی افتتاح می شود تا در هر استان یک آکادمی تخصصی ورزش داشته باشیم.

مفاهیم مختلف از مفهوم دانشگاهی هستند و خواهند بود. اما مفهوم واقعی آکادمی به عنوان مثال در ورزش مرکزی است که علاوه بر ارائه آموزش های تخصصی در زمینه مهارت های ورزشی، موضوعاتی مانند روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی و پزشکی ورزشی را به صورت هفتگی و کاملا برنامه ریزی شده توسط کارشناسان ارائه می دهد. . . به عنوان مثال در آکادمی والیبال علاوه بر آموزش مهارت های والیبال در طول دوره، مفاهیم روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، آسیب های ورزشی، پزشکی ورزشی، مفاهیم مرتبط با رشته و علوم ورزشی به طور کامل آموزش داده می شود.


بیشتر بخوانید:

کسب مدال در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان دانش آموز سام بروجرد

مدرسه فوتبال در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس راه اندازی می شود


آغاز قهرمانی از خود مدرسه

آنا: برای تأسیس این آکادمی ها چه اقداماتی انجام شده است؟

هماتی: برای اخذ مجوز آکادمی ها درخواست تاییدیه کمیسیون ماده پنج را دادیم که در اصل مجوز تاسیس باشگاه است به طوری که در هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی تصویر دانشگاه آزاد اسلامی را بسازید. در چند استان مجوز صادر شده است و استان های دیگر در تلاش هستند تا در هفته تربیت بدنی تقریبا تمامی مجوزها را دریافت کنند. ما قصد داریم در اواخر اکتبر افتتاحیه آکادمی سراسری را برگزار کنیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

همه استانداران برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند و زمانی که زیرساخت ها را فراهم کنیم و در آکادمی ها شاگردان تربیت کنیم چون مجوز باشگاه داریم، می توانیم تیم های جوان تشکیل دهیم و در لیگ های معتبر ورزشی شرکت کنیم. همین روند می تواند زیرساخت تشکیل تیم های لیگ یک دانشگاهی باشد.

سال هاست از دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد می شود که ورزشکاران و قهرمانان جذب دانشگاه می شوند و بعد از طرف دانشگاه معروف می شوند. ما می خواهیم این چرخه و چرخه را کامل کنیم، یعنی از ابتدا به دانش آموزان ابتدایی، اول و دوم متوسطه در آکادمی های ورزشی آموزش می دهیم تا پس از دانشجو شدن دانشگاه آزاد اسلامی، ورزشکار حرفه ای شود. در باشگاه این دانشگاه

آنا: وضعیت خود مدرسه در لیگ های ایالتی چگونه است و آیا مجوز دارند؟

هماتی: جلساتی با مسئولان در خصوص لیگ جوانان داشتیم و اکنون در چهار رشته ووشو، تکواندو، تنیس روی میز و کشتی (آزاد و فرنگی) تماس گرفتیم و اقدامات لازم انجام شد.

سایر رشته های ورزشی از برنامه های سما بود. اما به دلیل کمبود وقت فقط از چند رشته دعوت کردیم تا افراد مستعد را از سراسر کشور به مدارس سما معرفی و جذب کنیم.

راه اندازی آکادمی زمان بر است تا بتوانیم زیرساخت ها و آموزش های مورد نیاز را فراهم کنیم. در حال حاضر چهار رشته را معرفی کرده ایم تا بتوانیم مقتدرانه در لیگی به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما حضور داشته باشیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

آنا: برای مدارس سما در فوتبال چه برنامه ای دارید؟

هماتی: در رشته فوتبال با توجه به ظرفیت و علاقه به این رشته فوتبال در استان ها وجود دارد، آن زمینه را به خود استان ها داده ایم. مأموریت کمیسیون طبق ماده پنج باید نام رشته‌هایی را که اکثر استان‌ها برای بازی فوتبال انتخاب می‌کنند، مشخص کند. ما می خواهیم با توجه به ظرفیت های استان ها آکادمی ایجاد کنیم.

ما نمی خواهیم در استانی که سابقه ندارد آکادمی ایجاد کنیم، مثلا در مازندران و ووش آکادمی کشتی و در زنجان هنرهای رزمی راه اندازی کنیم. همینطور طبق مطالعاتی که قبلا در مورد استان ها انجام دادیم، رشته هایی را در نظر گرفتیم که فوتبال یکی از آن رشته هاست.

آنا: آیا این ورزش ها می توانند در لیگ امسال شرکت کنند؟

برای اخذ مجوز آکادمی ها با اخذ تاییدیه کمیسیون ماده 5 که در اصل مجوز تاسیس باشگاه است، برای تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان اقدام کردیم. هماتی: من مطمئنم که تکواندو و ووشو در لیگ امسال حضور خواهند داشت. از آنجایی که ما در این حوزه ها کادر فنی بسیار قوی داریم، از خانواده دانشگاه آزاد هستند و همکاران ارزشمندی هستند، قطعا در این دو حوزه حضور داریم. البته این نکته وجود دارد که در همه فدراسیون های کشور در همه رشته هایی که بتوانیم در آن حضور داشته باشیم لیگ جوانان نداریم. یعنی در خیلی از رشته ها اصلا لیگ رده سنی نداریم.

راه اندازی 3 دانش آموز زورخانه ای در هفته تربیت بدنی

آنا: سایر برنامه های مدیریت تربیت بدنی مدارس سما چیست؟

هماتی: برنامه دیگر برپایی زورخانه های دانش آموزی است. با تفاهم و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای داشتیم، سه زورخانه دانش آموزی را به صورت همزمان در هفته تربیت بدنی در سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی افتتاح خواهیم کرد.

هماهنگی انجام شد و سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت سه زورخانه دانش آموزی با هدف ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی انتخاب شدند. روحیه قهرمانی و جوانمردی و اخلاق را در آنها ایجاد کنید. هدف سام گسترش این فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی از طریق این رشته جذاب کشتی در مدارس است.

آنا: آیا مجوز باشگاه برای استان گرفته شده است؟

هماتی: در نامه ای رسمی به تمام 31 استان اعلام کردیم که هر استان برای ایجاد فرهنگستان باید حداقل یک مجوز از کمیسیون ماده پنج دریافت کند. واحدهای دانشگاهی در برخی استان ها دارای مجوز باشگاه هستند. مثلا خراسان رضوی مجوز باشگاه دارد و سما از آن مجوز که به آن دانشگاه می گویند استفاده می کند و آکادمی تاسیس می کند. استان هایی را هم که مجوز ندارند پیگیری می کنند، یکسری فرم ها و مراحل اداری وجود دارد که باید انجام شود، چند ماه است که همکاران پیگیری می کنند. اما به دلیل شیوع تاج و جشن به تعویق افتاد.

اما به احتمال زیاد حداقل 50 درصد استان ها تا پایان مهرماه 1400 و هفته تربیت بدنی مجوز کسب کنند و بقیه بعد از اخذ مجوز در ماه های آینده اقدام به راه اندازی آکادمی ورزش کنند.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما;  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

آنا: برای جذب اسپانسر کاری انجام دادی؟

هماتی: راه اندازی آکادمی ها به دلیل اینکه زیرساخت ها یعنی سالن بدنسازی و زمین های ورزشی در محوطه دانشگاه وجود دارد، سودآور است و با توجه به اینکه خانواده سما از نظر مالی در وضعیت خوبی هستند، مشکل مالی عمده ای در آنجا نداریم. برای موضوع حمایت، برگزاری کارگاه های تخصصی با استفاده از ظرفیت های اساتید، کارکنان، داوران و مدرسان حرفه ای مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی ضروری است.


بیشتر بخوانید:

فعالیت 10 رشته ورزشی در باشگاه فرهنگی ورزشی سما کاشان

اجرای برنامه های ورزشی، آموزشی و فرهنگی در سما یزد


زبان انگلیسی در کنار سایر مهارت ها در آکادمی های ورزشی آموزش داده می شود. چون یکی از مشکلات ورزشکاران بزرگسال این است که انگلیسی بلد نیستند، مخصوصاً آنهایی که ملی پوش و لژیونر می شوند و ما می خواهیم این مشکل را حل کنیم. به همین منظور مدرس زبان در نظر دارد هفته ای دو یا سه سخنرانی برای زبان آموزان انگلیسی برگزار کند که به عنوان یک ارزش افزوده درآمدزایی دارد و در خانواده مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد. زیرا می دانند در این آکادمی ها علاوه بر آموزش ورزش، سایر نیازهای دانش آموزان از جمله زبان انگلیسی، روانشناسی و تغذیه ورزشی برطرف می شود. این آموزش ها در آکادمی ها می تواند سودآور باشد و اسپانسر جذب کند.

ایجاد آکادمی های ورزشی به شیوه صحیح و کارآمد

آنا: آیا همه آکادمی ها به این شکل تدریس می کنند؟

هماتی: به جرأت می توان گفت که هیچ کدام از آکادمی های فعال کشور به جز آموزش ورزش در میدان پاتولوژیتغذیه ورزشی، زبان انگلیسی، روانشناسی ورزشی، علم ورزش و … فعال نیستند.

با توجه به مطالعاتی که از مفهوم آکادمی در دنیا انجام دادم، مفهوم آکادمی توجه به مهارت ها و نیازهای دیگر در کنار آموزش ورزش است. به عنوان مثال، وقتی باشگاه هایی مانند لیورپول، منچستریونایتد یا بارسلونا کودکان را از سنین پایین جذب می کنند، زیرا آنها جوان هستند و به خانواده وابسته هستند، خانواده را در فاصله 20 تا 30 کیلومتری ورزشگاه قرار می دهند تا کودک بتواند بعد از تمرین در کنار والدین باشد. ; زیرا در طول سال نمی توانید فرزندان را از خانواده جدا کنید.

آنا: آیا آکادمی آنطور که شما می خواهید کار خواهد کرد؟

هماتی: ما همیشه خوب برنامه ریزی می کنیم. اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد. ما سعی می کنیم آن را واقعاً محقق کنیم. تاکید بر اجرای صحیح آن است و نیازمند حمایت مدیران به ویژه رسانه ها هستیم. سید محمد بطحایی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح استقبال کرد و در تمامی جلسات ما را تشویق کرد.

انتهای پیام/4121/4062/

دکمه بازگشت به بالا