اقتصادی

رونمایی از مدل جدید مدیریت سهام عدالت به زودی

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس از ابلاغ و اجرای الگوی جدیدی برای مدیریت سهام عدالت خبر داد و گفت این مدل که به توافق همه گروه‌ها قرار می‌گیرد، به زودی ابلاغ و اجرا می‌شود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز،  مهدی سعادتی در نشستی با بیان اینکه مدل اجرایی سهام عدالت توسط همه گروه‌های ذی‌نفع تهیه و نهایی شده است، اظهار کرد: این مدل به زودی به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید و طبق گفته وزیر اقتصاد باید همین مدل برای مدیریتسهام عدالت اجرایی شود. در مدل جدید کارگروهی از همه مجموعه‌های دخیل در سهام عدالت شامل سازمان بورس،  سازمان خصوصی‌سازی،  دادستانی،  بازرسی کل کشور،  نهادهای امنیتی،  کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نهادهای مرتبط با سهام عدالت حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به ارزش روز سهام عدالت اظهار کرد: ارزش روز سهام عدالت حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۹ میلیون نفرسهامدار عدالت دارنده این دارایی هستند و قرار بود سال گذشته ۳ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت سهامدار شوند،  اما هنوز ازسوی دولت به مرحله اجرا نرسیده،  اما از نظر ما تعداد سهامداران عدالت به اتفاق این افراد ۵۲ میلیون نفر است.

سعادتی با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ شرکت تعاونی سهام عدالت در سطح شهرستان‌ها وجود دارد و به نظر ما تعداد کل سهامدارانسهام عدالت در کشور ۲۰ میلیون نفر هستند،  گفت: سال قبل مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه افراد  تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی جا مانده از سهام عدالت مشمول شوند.  گرچه اصل تفکیک قوا وجود دارد،  اما الزامات قانونی ریل‌گذاری شده است و بایدسهام عدالت به این افراد داده شود. 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ درصد از دارایی‌های سهام عدالت به ارزش ۱۰۸ همت (هزار میلیارد تومان) به هلدینگ خلیج فارس سپرده شد،  اظهار کرد: اگر این رقم برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اختصاص می‌یافت می‌توانست ۱۰ میلیون نفر را پوشش دهد. فراکسیون سهام عدالت به عنوان بزرگترین فراکسیون مجلس پیگیر حقوق سهامداران عدالت است.  در مجلس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفتیم و برای پوشش جاماندگان سهام عدالت هم شفاف‌سازی می‌کنیم.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه پیش از این برای سود سهام عدالت سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان سود تعلق می‌گرفت،  گفت: اما در سال گذشته حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت توزیع شد؛ درواقع برای یک خانوار پنج نفره بیش از ۱۲ میلیون تومان سود پرداخت شد.

سعادتی در مورد اینکه گفته شده است سه میلیون نفر جدید به سهامداران عدالت اضافه شده‌اند، عنوان کرد: ما تصویب می‌کنیم اما رونداجرا با دولت است و باید ۳ میلیون نفر از بازماندگان سهامدار عدالت شود اما برخی از قوانین اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال برنامه ششم توسعه در حالی تمام می‌شود که ۳۰ درصد آن بیشتر عمل نشد اما ما تا آخر ایستاده‌ایم و از حقوق سهامداران عدالت و جاماندگان دفاع می‌کنیم.

وی همچنین در مورد ابلاغیه هشت بندی مقام معظم رهبری در زمان آزادسازی سهام عدالت گفت: در دولت قبلی عده‌ای دنبال این بودندکه سهام عدالت را از تعاونی‌ها بگیرند و عده‌ای هم به این دارایی مردم چشم طمع دوختند و به قولی می‌خواستند کودتای اقتصادی انجام دهند و کارتل‌ها را حاکم کنند؛ در حالیکه مقام معظم رهبری تأکید کردند باید دولت از تصدی‌گری سهام عدالت کنار برود.  اما عده‌ای می‌خواستند انتخابات نمایشی برای سهام عدالت برگزار کنند و در استان‌ها انتخابات در فضای مجازی برگزار شود.

سعادتی ادامه داد: ما شاهد بی‌قانونی در سهام عدالت بودیم. عده‌ای با پوشش ظاهرفریب با نام مصلحت می‌خواستند مسیر آن رامنحرف کنند اما ما دنبال طرح و مدل نهایی هستیم که از دانشگاهیان،  صنعتگران،  حوزه علمیه،  تعاونی‌ها و سایر دست‌اندرکاران نظرخواهی کرده‌ایم و می‌خواهیم این الگو به تأیید همه گروه‌ها برسد و تصدی دولت را کم کنیم و کار سهام عدالت را به شرکت‌هایاستانی و به ویژه تعاونی‌های شهرستانی بدهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا با توزیع ۱۰۰درصد سود سهام عدالت موافق هستید،  عنوان کرد: گرچه مردم و سهامداران عدالت نیاز به نقدینگی دارند اما در مدلی که قرار است ارائه شود پیشنهاد کرده‌ایم بخشی از سود سهام عدالت در استان‌ها سرمایه‌گذاری شود و از عواید آن به مردم سود جدید پرداخت شود.  به عنوان مثال در استانی که ۳ میلیون جمعیت دارد ۲.۶ میلیون نفر به صورت مستقیم درسهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند و قانون هم گفته است که سود و منابع سهام عدالت در ا ختیار شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاری استانی قرار داده شود. 

سعادتی ادامه داد: دولت قبل صندوق کارآفرینی امید را تشکیل داد و در دولت کنونی قرار شد تبدیل به صندوق پیشرفت و عدالت شود که البته هنوز تشکیل نشده است و ما امسال مصمم  هستیم که حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها سریع‌تر شکل گیرد تا شاهد رونق سرمایه‌گذاری در استان‌ها باشیم.  توزیع ۱۰۰درصد سود سهام عدالت به نفع مردم نیست و با موضوع تشکیل سهام عدالت مغایرت داردو ما معتقدیم باید این منابع در استان‌ها سرمایه‌گذاری شود.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس از برگزاری جلسه‌ای با معاون تعاون وزیر کار خبر داد و گفت: در مورد برگزاری مجامع شرکت‌هایتعاونی سهام عدالت توافقاتی حاصل شده است.  از ۳۵۲ شرکت تعاونی سهام عدالت مجامع ۲۹۲ شرکت در شهرستان‌ها برگزار شود.  قرار است شرکت‌های سهام عدالت ساماندهی شوند و ما نقش حامی و سرعت‌دهنده و پشتیبان داریم. 

وی در مورد تحقیق و تفحص از سهام عدالت عنوان کرد: ابعاد کار گسترده است و باید همه پای کار بیایند.  ما جلسه‌ای با حضور سه قوهدر صحن مجلس داشتیم و وزرای کار و تعاون در آن موقع و کمیسیون اصل ۹۰ حضور داشتند که اصل تحقیق و تفحص از سهام عدالت هنوز اجرا نشده،  اما می‌خواهیم با روحیه تعامل مسائل سهام عدالت شفاف شود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا