علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

در عوض ، از همان روز اول که حکیم بر روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز آن بود ، این شیفتگی وجود دارد. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن بشر ناشی از آن می شود که نجوم بخشی از دانش محل تفکر خود و آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل های منطقی در مورد آنها در دانش دارد ، ایجاد می شود.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده و به یک علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که ستاره شناسی با این تخیل علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیرات عمیقی بر ذهن و جامعه انسان گذاشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است ، و شاید یکی از سخت ترین کتابهای کتابهای خوابگردان باشد که از زمان های قدیم تا به امروز زندگی انسان را با دانش نجومی دنبال کرده است.
شخصاً ، من تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفته ام و این علاقه در عشق من به آسمان ریشه دارد ، زیرا مادرم تختخوابم را در خارج از خانه پهن کرده است ، و در میان عشق و ترس بر سرم گاهی اوقات نگاه می کنم. آسمان و کمی بعد من در ترس روی صورتش کشیدم.
چگونگی تغییر علم نجوم در قرن های پانزدهم و شانزدهم و بعد ، و همچنین داستان تحول انقلابی که در این قرن در نجوم رخ داد ، موضوعی است که در بسیاری از کتاب ها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به نامزدهای ایرانی اعم از سابقه و تحقیق و توسعه کنونی ارائه کرد. بنده ، من به عنوان هر ایرانی علاقمند به این حوزه از دانش ، به این مجله به صورت عمومی نگاه کرده ام. اما من سالهاست آن را می بینم و متأسفانه مشکلات کمتری دارد. این بار ، با مرور سوالات مختلف او ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه گسترش علم در بین مردم برای تقویت دیدگاه های خود ، و هم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود دانش شبه در میان انسانها است ، که هزاران سال است افراد غیر مسئول از نظر علمی به مردم ابراز کرده و زندگی آنها را ساخته اند. در واقع ، در اینجا دو موضوع ، به ویژه نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات نادرست گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
برای تصحیح در جامعه بشری ، باید توجه داشت که بخش مهمی از خرابی ها و البته عقب ماندگی ، مربوط به همان دانش نادرست است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی این اعتقاد وجود دارد که ما از این واقعیت که ما نیازی به پزشک نداریم صرف نظر می کنیم و همه کسانی که درد ایجاد کرده اند تحت درمان قرار گرفته اند. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس در مورد ناملایمات گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده اند. اما قسمت دوم نادرستی مربوط به مسائل داخلی این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان ها تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن این سلسله یا سقوط از آن می شوند یا اینکه سرنوشت افراد را می توان از طریق فال آنها به دست آورد. در این رابطه ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع شده است. به این ترتیب ، می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقاد عمیق ما به آنها و نقش عمیق آن دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستان تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی هایی را که پس از جنگ و غیره برجای گذاشت ، مرور کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و اشتباه را از ذهن مردم حذف کند ، و این امر جز با ترویج علم در بین مردم در طول قرون به گونه ای نخواهد بود که بتواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد. شاید بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که آگاهی عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
متأسفانه ، به دلیل بی توجهی به این جنبه از پرونده ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشفیات مهم علمی در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را به خود جلب کرده و اجازه حرکت آنها را گرفته است. از این منظر ، من به نجوم به عنوان یک مجله علمی نگاه می کنم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد و می خواهم از کسانی که در تمام تلاش هایی که در طول چند دهه انجام داده اند ، شرکت کرده اند تشکر کنم. زیرا من آن را نه تنها از نظر تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاحات می بینم.

* منتشر شده در شماره ویژه 30 ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا