اجتماعی

ریشه مشکلات زیست‌ محیطی، اجرا نشدن سند آمایش سرزمین است

مجله تفریحی زیباروز/قزوین رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه مشکلات زیست‌ محیطی، اجرا نشدن سند آمایش سرزمین است، مشکل دیگر این است که استانداردهای زیست‌ محیطی کشور ما تعاریف مشخصی ندارد.

سمیه رفیعی در نشست هم‌اندیشی فراکسیون محیط زیست با بانوان فعال اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی استان قزوین که ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: باغستان قزوین نقش بی‌بدلیلی در حفظ محیط زیست و اکولوژی قزوین دارد و وجود باغستان در این شهر، فناوری فوق‌العاده‌ای بوده که برای حفظ محیط زیست و پایداری زیست بوم کاربرد داشته است.

وی افزود: مشکل این است که برخی از مسئولین سخن از محیط زیست می‌زنند اما عملکرد غیر محیط زیستی دارند و همین تناقض سبب مشکلاتی می‌شود.

رفیعی تصریح کرد: ریشه مشکلات زیست‌ محیطی، اجرا نشدن سند آمایش سرزمین است، مشکل دیگر این است که استانداردهای زیست‌ محیطی کشور ما تعاریف مشخصی ندارد.

وی گفت: معضل دیگر برخورد سلیقه‌ای مدیران با مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی است که این عوامل سبب جلوگیری از رقم خوردن اتفاقات خوب در حوزه محیط زیست می‌شود.

این مسئول در خصوص آلودگی هوای قزوین بیان کرد: آلودگی در قزوین که یک شهر صنعتی است دور از تصور نیست، امروزه شاهد هستیم در شهرهای کوچک هم آلودگی هوا وجود دارد که باید برای اصلاح این شرایط تصمیمات اثرگذاری گرفته شود.

وی افزود: باید درک مسئولین از حوزه محیط زیستی افزایش یابد و در کنار هم با کمک یکدیگر و با همدلی بیشتر برای این حوزه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: پایداری سرزمینی هدف اصلی ما است و در این مسیر به کمک مردم احتیاج داریم چراکه حوزه محیط زیست اینطور نیست که تصمیم بگیریم و سریع اثر لازم حاصل شود بلکه همراهی مسئولین و مردم نیاز است.

وی اظهار کرد: کار ما در محیط زیست حفظ حیات است و دستورات الهی و قرآنی بسیاری نیز برای این حوزه وجود دارد که ما وظیفه می‌دانیم به این موارد عمل کنیم.

این مسئول گفت: در حوزه بهره‌برداری از معادن باید نظارت دقیق‌تری صورت گیرد که در این راستا قانون معادن توسط مجلس مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: شهرداری قزوین به فناوری‌های جدید اعتماد کرده است و با یک شرکت پسماند در راستای بی‌خطرسازی شیرابه پسماند قرداد بسته است که اگر این موضوع حل شود به طور قطع مدل و راه حلی کاربردی برای کل کشور خواهد بود.

رئیس فراکسیون محیط زیست کشور در پایان گفت: هم اکنون بازنگری به قانون پسماند در مجلس در حال انجام است و برای این حوزه ۱۴۰۰ ساعت کار مطالعاتی در نظر گرفته شده است تا مشکلات این حوزه مرتفع شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا