حوادث

زلزله ترکیه و زنان امدادگر

طی ۱۱ روز گذشته پس از وقوع زلزله سهمگین ۷/۸ ریشتری در مناطق جنوبی ترکیه که از آن به عنوان مخرب‌ترین زلزله در این کشور در قرن اخیر یاد می‌شود، شاهد حضور امداد رسان‌ها و تیم‌های نجات از کشورهای مختلف برای کمک به مردم زلزله‌زده در این کشور همسایه ایران هستیم.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز خبرنگار اعزامی مجله تفریحی زیباروز، زلزله هفته گذشته در ترکیه  براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دولت آنکارا ،  تاکنون منجر به  کشته‌شدن  بیش از  35 هزار و 418 نفر و مصدومیت 105 هزار و 505 نفر شده و  19 هزار ساختمان نیز به صورت کامل تخریب شده است.

در پی انتشار خبر وقوع زلزله در ترکیه ،حجم زیادی از کمک‌های  بین المللی از سوی کشورهای مختلف به مناطق زلزله‌زده این کشور روانه شد و در همین راستا تعداد قابل توجهی از کشورها نیز  تیم‌های امداد و نجات و اجرایی  خود را همراه با مجهزترین دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب عازم استان‌های درگیر زلزله در ترکیه کردند، حجم این کمک‌ها و شلوغ شدن آسمان ترکیه از هواپیماهای حامل کمک به حدی بود که تعدادی از فعالان رسانه‌ای این انتقاد را مطرح کردند که در پی وقوع زلزله در منطقه مدیترانه، کشور سوریه نیز از این زلزله آسیب جدی دیده است ولی در سطح  بسیار کم‌تری نسبت به ترکیه، این کمک‌های بین‌الملی به بهانه قانون «سزار» و تحریم‌های یکجانبه آمریکا به دست مردم زلزله زده این کشور رسیده است.

زلزله ترکیه و زنان امدادگر

یکی از مناطقی که در زلزله اخیر ترکیه با خسارت‌های مادی و انسانی زیادی روبرو شده است منطقه «آدیامان» در جنوب شرقی ترکیه با ترکیب جمعیت کرد و ترک است.

با توجه به حجم خسارت‌های وارده به این شهر در پی وقوع زلزله با گذشت ۱۱ روز از این اتفاق ، این شهر هنوز به وضعیت عادی برنگشته است ، در برخی از مناطق همچنان  برق ،آب وگاز قطع است ، تعدادی زیادی از ساختمان ها تخریب شده و حجم آوارهای تخریبی  به حدی است که احتمالا روند آواربرداری در این منطقه و پیدا کردن اجساد  چندین روز دیگر  به طول خواهد کشید و مردم زلزله زده  مجبور خواهندبود ،مدت طولانی را در چادر زندگی کنند تا روند بازسازی و یا ساخت و ساز در این شهر پس از آواردبرداری آغاز شود.

با توجه با این وضعیت به نظر می رسد ، فعالیت های گروه های  امداد رسانی از کشورهای مختلف که در قالب گروه های دولتی  و یا مردم نهاد  در این منطقه حضور دارند،  همچنان طی روزهای آینده  ادامه داشته باشد.

در زلزله اخیر ترکیه از جمله در منطقه آدیامان ،فعالیت‌های زنان امدادگر  از کشورهای مختلف در قالب تیم های امداد و نجات ، اسکان ،ارائه خدمات درمانی  به زلزله زدگان و پیدا کردن اجساد کشته شدگان این زلزله قابل توجه است.

زلزله ترکیه و زنان امدادگر

یکی از این زندان امدادگر خانم  «Cheng shu zhen » از کشور چین است . او در قالب یک گروه مردم نهاد برای کمک به مردم زلزله زده ترکیه در راستای اقدامات عملیاتی از جمله  آواربرداری و پیدا کردن افراد زیر آوار به منطقه آدیامان ترکیه سفر کرده است .

او که فرماندهی تیمی حدود ده نفره را  در این ماموریت برعهده دارد به مجله تفریحی زیباروز می گوید که بیش از یک هفته است  که به این منطقه آمده است و تاکنون در چند عملیات جستجو و نجات زلزله زدگان در این منطقه حضور داشته است .

«گلشن» یکی دیگر از امدادگران زنی است که  به همراه تعدادی دیگر از همکاران خود  برای کمک به زلزله زدگان از شهر استانبول راهی شهر آدیامان شده است.

او در گفت‌گو با مجله تفریحی زیباروز می‌گوید که حدود ۱۱ روز است در منطقه آدیامان مستقر  است و در این مدت توانسته جان تعدادی از انسان ها از جمله دو زن ۲۷ ساله و  ۲۵ ساله را نجات دهد و آنها را زنده از زیر آوار بیرون آورد .

این زن امدادگر  همچنین  طی مدت اخیر  توانسته یک حیوان خانگی  را نیز از زیر آوار نجات دهد .

گلشن که  بیش از ۵۰ سال سن دارد می گوید : از این که توانستم  تعدادی از افراد را زنده از زیر آوارهای سنگین  بیرون آورم ، خوشحال هستم و  احساس می‌کنم که بچه‌های خودم را نجات داده‌ام.  

وی همچنین با اشاره به سردی هوا در این منطقه گفت: سردی هوا و میزان زیاد آوارهای ناشی از زلزله روند کار را تا حدودی سخت  کرده ولی ما تلاش داریم که بتوانیم هر آنچه را که می‌توانیم به مردم کمک کنیم، تعداد زیادی از مردم در این زلزله سهمگین  خانه‌های خود را از دست داده‌اند و اکنون مجبور هستند که در چادر زندگی کنند، آن‌ها به خاطر از دست دادن عزیزان شان دارای غم فراوانی هستند و ما  مردم ترکیه و امدادگران باید التیام بخش این غم‌ها باشیم.

زلزله ترکیه و زنان امدادگر

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، در سطح شهر آدیامان  امدادگران زن دیگری نیز هستند که در توزیع کمک های انسانی و بشردوستانه از جمله توزیع غذا و پوشاک کمک می کنند ،غالب این زنان امدادگر از کشورهای ترکیه هستند ولی امدادگران زن از برخی از کشورهای اروپایی ، شرق آسیا و آمریکا نیز در این منطقه دیده می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا