عمومیکسب و کار ایرانی

زگیل تناسلی از کجا شروع میشود؟

زگیل تناسلی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های مقاربتی است که استفاده از صابون برای زگیل تناسلی می تواند به رفع این مشکل بشتابد. تقریبا تمامی افرادی که از نظر جنسی فعال‌اند، در طول زندگی خود حداقل به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV مبتلا شده‌اند.

HPV ویروسی است که منجر به زگیل تناسلی در افراد می‌شود. زگیل تناسلی بر بافت مرطوب ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد. زگیل‌ها می‌توانند شبیه به برجستگی‌های کوچک باشند و در بسیاری از موارد به قدری کوچک‌اند که قابل مشاهده نیست. قبل از استفاده از هر روش درمانی قیمت صابون گانودرما را جویا شوید و آن را با سایر روش های درمانی مقایسه کنید. برخی از انواع HPV می‌تواند منجر به زگیل تناسلی و برخی دیگر منجر به سرطان شود. واکسن‌هایی در دسترس است که می‌تواند فرد را در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی محافظت کند.

علائم اولیه زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به صورت برجستگی‌هایی به رنگ پوست یا سفید رنگ است که روی قسمت‌هایی مانند فرج، دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی، بیضه یا مقعد ایجاد می‌شود. شکل ظاهری زگیل به‌صورت یک تکه کوچک از گل کلم است. ممکن است یک زگیل یا چندین زگیل روی قسمت‌های نام برده شده داشته باشید که می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. همچنین امکان احساس خارش وجود دارد؛ اما اغلب مواقع درد ندارد.

زگیل تناسلی چه علائمی دارد

در خانم‌ها این عارضه پوستی می‌تواند در قسمت فرج، دیواره‌های واژن، قسمت بین اندام تناسلی خارجی و مقعد، مجرای مقعد و دهانه رحم رشد کند. در آقایان نیز ممکن است در آلت تناسلی، بیضه یا مقعد ایجاد شود.

زگیل تناسلی همچنین می‌تواند در دهان یا گلوی فردی که تماس جنسی با فرد مبتلا داشته است، ایجاد شود. علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی به شرح زیر است:

  • تورم‌ کوچک قهوه‌ای یا صورتی رنگ در ناحیه تناسلی
  • ایجاد چندین زگیل کوچک در کنار یکدیگر
  • خارش یا علائم ناراحت‌کننده دیگر در ناحیه تناسلی
  • خونریزی حین مقاربت

گاهی زگیل تناسلی می‌تواند آنقدر کوچک و صاف باشد که به هیچ وجه مشاهده نباشد. در مواقع نادر نیز ممکن است زگیل تناسلی به اندازه و تعداد زیادی ایجاد ‌شود.

علائم زگیل تناسلی در زنان

اگر بخواهیم با جزئیات در خصوص علائم خانم‌ها بگوییم، باید به این موارد اشاره کنیم:

  • ایجاد ضایعه گوشتی یا خاکستری در اطراف واژن، بالای ران و مقعد
  • ضایعات شبیه به بافت گل کلم
  • ایجاد ضایعات درونی
  • خارش یا خونریزی از مقعد یا واژن
  • تغییر در جریان ادرار

علائم زگیل تناسلی در آقایان

زگیل در آقایان ممکن است روی بیضه، آلت تناسلی و اطراف مقعد ایجاد شود. از دیگر علائم این عارضه در آقایان می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • ترشحات غیر طبیعی از آلت تناسلی
  • احساس سوزش، درد یا خونریزی هنگام ادرار کردن یا حین رابطه جنسی

هم در آقایان و هم در خانم‌ها این عارضه می‌تواند روی دهان، لب‌ها، زبان و گلو نیز ظاهر شود.

زگیل تناسلی پس از چه مدتی نمایان می‌شود

عفونت HPV از طریق رابطه جنسی از مقعد، واژن یا دهان، از فردی به فرد دیگری انتقال پیدا می‌کند. امکان پخش شدن این ویروس وجود دارد حتی اگر به‌صورت فیزیکی زگیل قابل مشاهده نباشد. ممکن است این عارضه ۶ هفته تا ۶ ماه پس از سرایت قابل مشاهده نباشد، حتی ممکن است تا سال‌ها متوجه این عارضه در خود نشوید.

چه افرادی در معرض زگیل تناسلی قرار دارند

اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال‌اند در برخی از مواقع ممکن است به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شوند. عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد به شرح زیر است:

  • داشتن رابطه جنسی متعدد با افراد مختلف
  • وجود یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه با فردی که اطلاعی از سابقه جنسی او ندارید.
  • شروع فعالیت جنسی از سنین پایین
  • سیستم ایمنی ضعیف مانند داشتن ویروس HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو
  • مصرف سیگار

چه عوارضی دارد؟

در صورت آلوده شدن به چندین گونه از عارضه HPV به خصوص انواع پرخطر آن، عفونت می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مانند ترشحات غیرطبیعی از واژن، سرطان دهان یا حلق، سرطان دهانه رحم، فرج، سرطان آلت تناسلی یا مقعد در آقایان شود.

علت ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

HPV سی تا چهل نوع دارد که می‌تواند روی اندام تناسلی تاثیر بگذارد؛ اما، تعداد کمی از این موارد می‌تواند منجر به زگیل تناسلی شود. این بیماری از طریق تماس پوست با پوست قابل انتقال است، به همین جهت به عنوان بیماری مقاربتی شناخته می‌شود. با این حال این ویروس همیشه با عوارضی مانند زگیل تناسلی ایجاد نخواهد شد. در حقیقت در اغلب مواقع ویروس خود به خود از بین می‌رود و هیچ مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل نوعی عفونت پوستی است که بیش از ۱۰۰ نوع دارد که هر مورد یک قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تقریبا ۳۰ نوع HPV وجود دارد که نواحی مقعدی و تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما تنها دو نوع ۶ و ۱۱ در اغلب مواقع منجر به زگیل تناسلی می‌شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود

برای تشخیص این عارضه پزشک سوالاتی در خصوص سلامتی عمومی و سابقه جنسی شما خواهد پرسید. همچنین معاینات فیزیکی نیز برای بیمار انجام می‌گیرد.

تشخیص زگیل تناسلی در خانم‌ها

از آنجایی که زگیل تناسلی می‌تواند در اعماق بدن خانم ایجاد شود، ممکن است نیاز به معاینه لگن داشته باشد. پزشک گاهی از محلول اسیدی ملایمی استفاده می‌کند تا به نمایان شدن زگیل تناسلی کمک کند. از دیگر روش‌های تشخیصی این بیماری انجام تست است.

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

این عارضه قابل کنترل است؛ اما کاملا رفع نمی‌شود. به‌‌طوری که با شروع پروسه درمانی زگیل‌ها را از بین می‌برید؛ اما همچنان مبتلا به hpv که منجر به زگیل تناسلی می‌شود، هستید. گاهی اوقات ممکن است hpv خودبه‌خود برطرف شود. برخی مجدد دچار این عارضه می‌شوند و برای برخی دیگر اینطور نیست.

زگیل تناسلی چگونه درمان می‌شود

با این حال که زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده با گذشت زمان از بین می‌روند؛ اما، ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است در سلول‌های پوست باقی بماند. در واقع به این معنی است که می‌تواند در طول زندگی شیوع داشته باشد. به همین جهت باید این بیماری کنترل شود؛ چراکه، احتمال انتقال به شریک جنسی وجود دارد.

با استفاده از صابون گانودرما برای جوش صورت امکان انتقال این ویروس را به صورت و جوش ها غیر ممکن می کند. با این حال حتی اگر زگیل تناسلی قابل مشاهده نباشد قابلیت انتقال به دیگران را دارد. ممکن است برخی از بیماران به دنبال راهکارهای درمانی باشند تا علائم را تسکین دهند و علائم ظاهری را به حداقل برسانند.

درمان‌های موضعی که ممکن است برای زگیل تناسلی تجویز شود به شرح زیر است:

  • ایمیکویمد
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس
  • تری کلرواستیک اسید

اگر زگیل‌های قابل مشاهده با گذشت زمان برطرف نشود، ممکن است جهت برداشتن آنها نیاز به یک جراحی جزئی باشد. روش‌های دیگری که برای برداشتن زگیل در نظر می‌گیرند، به شرح زیر است:

  • الکتروکوتر برای سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • سرما یا انجماد زگیل
  • لیزر درمانی
  • برش زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون

چگونه می‌توان از زگیل تناسلی جلوگیری کرد

برای کاهش خطر ابتلا به این عارضه باید هنگام رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی از کاندوم استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید حتی در صورت استفاده از کاندوم نیز ممکن است احتمال ابتلا به این عارضه وجود داشته باشد؛ چرا که کاندوم کل ناحیه تناسلی را پوشش نمی‌دهد. واکسن HPV به نام «گارداسیل» می‌تواند آقایان و خانم‌ها را از شایع‌ترین گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی محافظت کند و همچنین در برابر گونه‌های HPV که با مرتبط هستند، محافظت خواهد کرد. افراد از سن ۹ تا ۴۵ سالگی می‌توانند این واکسن را دریافت کنند و بسته به سن هر فرد در یک تا سه سری تزریق می‌شود. واکسن باید قبل از شروع رابطه جنسی تزریق شود؛ چراکه، تنها قبل از قرار گرفتن در معرض این ویروس موثر است. استفاده از کاندوم از دیگر روش‌های موثر است که می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود؟ آیا واگیردار است؟

زگیل تناسلی نوعی عفونت شایع مقاربتی است که به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منتقل می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست از فردی که دچار ویروس است، به فرد دیگر منتقل شود. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می‌شود یا تعداد آن افزایش می‌یابد. زگیل تناسلی معمولاً بی‌خطر است و حتی اگر درمان نشود آسیبی به سلامتی نمی‌زند، اما تحمل آن ناراحت کننده است و ظاهر نا‌زیبایی دارد. با درمان کردن زگیل احتمال سرایت آن به دیگران کاهش می‌یابد.

علل زگیل تناسلی

چنانچه ویروس پاپیلوم انسانی (HPV ) پوست ناحیه تناسلی و مقعد را عفونی کند، زگیل تناسلی ایجاد می‌شود. زگیلهای تناسلی از شایعترین عفونتهای آمیزشی به شمار میروند. بیش از صد نوع ویروس پاپیلوم وجود دارد که هر یک بخش‌های مختلفی از بدن مانند دست و پا را درگیر می‌کند. حدود سی نوع ویروس پاپیلوم داخل و اطراف ناحیه تناسلی و مقعد وجود دارد، اما عامل ایجاد زگیل تناسلی فقط دو ویروس نوع ششم و یازدهم است.

انتقال زگیل تناسلی

ویروس پاپیلوم یعنی عامل ایجاد زگیل تناسلی به راحتی از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود. هم بانوان و هم آقایان می‌توانند حامل این ویروس و منتقل کننده آن باشند. ویروس پاپیلوم انسانی از راه تماس پوستی سرایت می‌یابد، بنابراین با تماس نزدیک ناحیه تناسلی نیز منتقل می‌شود و انتقال آن لزوماً منوط به رابطه جنسی دخولی واژینال یا مقعدی نیست.اگر از کاندوم استفاده شود، ویروس منتقل نمی‌شود، اما ممکن است کاندوم تمام ناحیه تناسلی را نپوشاند و پوست ناحیه تناسلی بدون پوشش عفونی شود.
ویروس پاپیلوم عموماً هنگام وجود داشتن زگیل منتقل می‌شود، اما احتمال سرایت آن پس از از بین رفتن زگیل نیز وجود دارد. به ندرت پیش می‌آید که در اثر سکس دهانی زگیل در دهان یا گلو یا روی لب‌ها ایجاد شود. زگیل بدون رابطه جنسی مقعدی از ناحیه تناسلی به ناحیه اطراف مقعد منتقل می‌شود. احتمال دارد که زگیل تناسلی هنگام زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود، البته این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. زگیل تناسلی از راه بوسیدن، در آغوش گرفتن، استفاده اشتراکی از حوله یا حمام، شنا در استخر عمومی، صندلی توالت، لیوان، بشقاب یا دیگر وسایل غذاخوری مشترک منتقل نمی‌شود.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی به شکل زگیل، تعداد و محل آنها بستگی دارد. هدف درمان برداشتن زگیل مشخص است. میزان تاثیرگذاری و موفقیت درمان متغیر است و به اندازه و نوع زگیل، روش درمان و واکنش سیستم ایمنی در مقابله با ویروس بستگی دارد.
برخی بیماران نیازی به درمان ندارند یا خود ترجیح می‌دهند که تحت درمان قرار نگیرند. بااین حال اکثر زگیل‌ها پس از شروع درمان به سرعت از بین می‌روند. زگیل تناسلی عامل ویروسی دارد و باکتری منشأ آن نیست، بنابراین آنتی بیوتیک کاربردی در درمان آن ندارد.
روش‌های درمان زگیل تناسلی به شرح زیر است:

استعمال پماد یا مایع روی زگیل به مدت چند روز در هفته. بیمار معمولاً خود این کار را در خانه انجام می‌دهد. طول دوره این درمان موضعی چند هفته است.
کرایوتراپی: زگیل تناسلی هر یک تا دو هفته یک بار با نیتروژن مایع فریز یا منجمد می‌شود
گرما (الکتروکوتری) یا سوزاندن زگیل: این درمان به بی‌حسی موضعی نیاز دارد
درمان با لیزر: این روش تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
جراحی: ناحیه درمان قبل از شروع جراحی بی‌حس می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا