حوادث

زیرگذر یا «تونل وحشت» برای روزهای بارانی اهواز؟

تلویزیون:

سیل پس از باران در اهواز اکنون به یک سنت ناخوشایند تبدیل شده است. بوی باران در اهوازی ها باعث اضطراب و نگرانی می شود. چند قطره از باران پاییزی بسیاری از خیابان ها و خانه ها را آب گرفته است.

ماجرای زیرگذر اهواز بلعیدن چندین ماشین در هر باران ، اما در میان اخبار ناگوار ، خسارات وارده به شهروندان در این چند سال از بین رفته است. زیرگذر کیان آباد یکی از زیرگذرهایی است که چندین ماشین در هر باران غرق می شوند بدون اینکه هیچ یک از مسئولان شهر اهواز واکنش جدی نشان دهند.

زیرگذر کیانا آباد (شهید داغاغله) در انتهای بلوار کیان آباد در غرب اهواز واقع شده است. این محور از طریق میدان سید خلف ، کیانشهر ، لامی ، زرتشتی ، الباجی و شمال غربی اهواز را به هم متصل می کند.

در بارندگی های اخیر یک هفته پیش ، فیلم هایی از شهروندان روزنامه نگار که نشانگر طغیان شدید زیرگذر کیانا آباد است ، منتشر شد. بسیاری از شهروندان در حال تماشای یک اتومبیل سفید رنگ در نزدیکی زیرگذر هستند و برخی از آنها روی پلی که از زیر سقف به سمت آب می رود ، پنج مرد شناگر قصد دارند آن را از آب بیرون بیاورند و برخی دیگر با طناب به آنها کمک می کنند. در یکی از فیلم ها که مربوط به یکشنبه 8 آذر است ، فیلمبردار می گوید: “این ماشین زانتیا وقتی آب زیر لاستیک بود خاموش شد. ما با پلیس 110 و آتش نشانی و یک آمبولانس تماس گرفتیم ، اما بعد از 2 ساعت هیچ کس برای کمک نیامد ، و اکنون خود مردم به بیرون کشیدن ماشین کمک می کنند. “تنها کاری که پلیس توانست انجام دهد این بود که بلند شود.”

هیچ آماری از تعداد وسایل نقلیه غرق شده در مترو هنگام سیل پس از باران و مجروح شدن در آن تصادفات وجود ندارد و علی رغم نظارت ، پلیس راه خوزستان از ارائه اطلاعات امتناع ورزید ، اما تعداد وسایل نقلیه در این حادثه “بسیار زیاد بود” ” شرح داده شده. سال گذشته شاهدان عینی تصاویر غرق شدن پراید و سانتافه و گیر افتادن یک کامیون در زیرگذر را گزارش کردند.

عکاسی  زیرگذر یا

غرق شدن اتومبیل ها در این تونل وحشت همچنان ادامه دارد که همه نهادها و سازمان های مرتبط با ترافیک و بحران اهواز به نوعی مسئولیت سیل و حل مشکل آن را برکنار کرده اند. ایرنا از طریق هفت نهاد مسئول این موضوع را رصد کرد اما به شرح زیر نتیجه ای نگرفت.

رفتن به حاشیه ستاد بحران اهواز

دفتر فرماندار اهواز از اظهارنظر درباره زیرگذر کیان آباد خودداری کرد و روابط عمومی استانداری گفت که شورای حمل و نقل استان باید تصمیمی اتخاذ کند.

دبیر شورای هماهنگی ترافیک خوزستان وظیفه این شورا را انجام مطالعات ترافیکی و پروژه های ترافیکی ، نظارت بر جاده ها ، نظارت بر ایمنی و اصلاح هندسی جاده ها عنوان کرد و گفت: سیل زیرگذر و تصادفات مربوط به آن موضوع دفع آب های سطحی است مربوط به این شورا وظیفه این شورا را ندارد ، شهرداری و پلیس باید اقدامات لازم برای جلوگیری از آن را انجام دهند و کنترل سیل به عهده اداره کل امور شهری است و در مواقع بحرانی ستاد بحران باید تحقیق کند.

ایمان هدایت افزود: تمام زیرگذرهای اهواز از جمله کیان آباد ، شریعت ، خلیج فارس و پل ها به دلیل سطح آب دچار آبگرفتگی می شوند و باید پمپ های دائمی با ظرفیت مناسب نصب شود و این پمپ ها باید به ویژه قبل از بارندگی فعال شوند. اینکه خود پمپ زیر آب نرود و بتواند آب را تخلیه کند.

جاری شدن سیل یا فاضلاب

شهردار منطقه 2 اهواز نیز علت طغیان زیرگذر کیان آباد را برداشت فاضلاب عنوان کرد و گفت: در طی بارندگی های اخیر خط فاضلاب در خیابان اصلی کیان آباد نتوانست عبور کند و چون شیب اصلی این خیابان به سمت زیرگذر است به تأخیر افتاد. این باعث می شود وقتی از آن فیلم می گرفتیم آب در آن جمع شود.

محمد سعید حردانی افزود: زیرگذر کیان آباد در حال حاضر دارای سه پمپ است که حدود 2 ماه پیش نصب شده است ، همه این پمپ ها فعال هستند و مشکلی ندارند ، بنابراین اگر جریان برگشت فاضلاب نداشته باشیم ، در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای حل مشکل سیلاب های زیر آب در قالب طرح دفع آب های سطحی ، افزود: با توجه به مشکلات فاضلاب در این منطقه ما با ABFA مکاتبه کردیم و ورود و اصلاح خط آنها را هماهنگ کردیم ، پس از باران با مختصات ABFA برای بهبود شبکه ، در غیر این صورت شهرداری یک کانال آب سطحی به عنوان محل خروجی نصب می کند.

حردانی در مورد خودروی زانتیا که در زیرگذر کیان آباد غرق شد ، گفت: این حادثه ناشی از سهل انگاری راننده بوده است ، من که ساکن کیان آباد هستم وقتی می بینم باران می بارد وارد زیرگذر نمی شوم ، راننده خودروی زانتیا زن 20 تا 22 ساله ای بود که در حال رانندگی بود. در دامنه ” او متوقف شد ، در ابتدا سطح آب بالا نبود ، اما آب به تدریج بالا رفت تا اینکه ماشین غرق شد.

وی مسدود شدن زیرگذر را یک کار جمعی خواند و افزود: مسدود کردن این زیرگذر وظیفه پلیس هنگام بارندگی است ، پلیس در زمان حادثه در آنجا حضور داشت اما پلیس به جای بستن مسیر در حال فیلمبرداری بود ، همه ما آنجا تنها بودیم. مسیر را بستیم.

هاردانی افزود: در یک روز بارانی شهرداری با علائم راهنمایی و رانندگی جاده را مسدود کرد ، از جمله یک خط زرد به عنوان نشانه خطر ، اما دو یا سه اتومبیل علائم را نادیده گرفتند و از آن عبور کردند. در اینجا پلیس راهنمایی و رانندگی باید کمک کند و یک افسر پلیس در بسیاری از اوقات ما تاسیس کرده ایم ما این بار را به پلیس گفته ایم زیرا این شهرداری به دلیل وسعت منطقه کار قادر به استقرار نیرو نیست.

پمپ های غیرفعال

معاون بهره برداری شرکت آبفا اهواز اما ارتباط بین طغیان زیرگذر کیان آباد و انسداد فاضلاب را تکذیب کرد و گفت: آبفا خط فاضلاب در محل ندارد که این امر باعث ایجاد مشکل و جاری شدن زیرگذر می شود.

افشین حاتمی افزود: شهرداری اهواز دارای دو پمپ در زیرگذر کیان آباد برای تخلیه آب های سطحی است که هر دو در فصل بارندگی کار نمی کردند.

وی گفت: “زیرگذر فقط در هنگام بارندگی آبگرفتگی می کند.” “شهردار منطقه 2 حدود یک یا دو ماه منصوب شده است و هیچ اطلاعاتی درباره امکانات و خطوط وجود ندارد. ما در آنجا خط فاضلاب نداریم. خروجی فاضلاب به طور معمول در مدار است.” استفاده نمی شود و در شرایط بحرانی از خیابان 30 کیان آباد به رودخانه تخلیه می شود.

حاتمی درباره هماهنگی با شهرداری برای بهسازی خط لوله فاضلاب نیز گفت: “این اولین باری است که من این موضوع را می شنوم. برنامه اعتصاب بین آبفا و شهرداری در شورا تصویب شده است ، هیچ یک از بندهای این مصوبه مربوط به زیرگذرها نیست ، بلکه مربوط به منازل مسکونی است. “

مجرمان به محاکمه کشانده می شوند

رئیس پلیس راهور خوزستان در مورد ترافیک از زیرگذرهای اهواز در فصل بارندگی هشدار داد و اعلام کرد: زیرگذرهای اهواز ، از جمله زیرگذرهای میدان اخراشفالت ، زیرگذر کیان آباد و بلوارهای ساحلی در فصل بارندگی و جاری شدن سیل و آبهای سطحی سیلاب ها از نظر تهویه خطرناک محسوب می شوند ، بنابراین تماس بگیریم در هنگام بارندگی از تردد در این مناطق جلوگیری می کنند.

رئیس پلیس راهور خوزستان از ارائه آمار تصادفات رانندگی ناشی از طغیان زیرگذر کیان آباد خودداری کرد ، اما اظهار داشت: بسیاری از وسایل نقلیه هر بار بارندگی در زیرگذرها تصادف کرده اند ، این وسایل نقلیه به دلیل عدم تخلیه زیرگذر در جایی که افراد یا برج ها بیرون هستند ، غرق می شوند. در بارندگی های اخیر خودروهای دیگری به غیر از زانتیا نیز در این تصادف نقش داشتند.

سرهنگ منصور جمشیدی عدم حضور پلیس در روز جاری شدن سیل زیرگذر کیان آباد را تکذیب کرد و گفت: افسر پلیس راهور در محل حضور داشت اما شهرداری در بارندگی های اخیر زیرگذر کیان آباد را مسدود نکرد. ما سوابق ، فیلم و اسنادی داریم و گزارشی تهیه کرده ایم.

وی افزود: در همه جای این کشور زیرگذر به گونه ای طراحی شده است که آب آن تخلیه می شود ، این زیرگذر همچنین باید دارای مکانیزم تخلیه آب باران باشد. شهرداری اهواز می داند زیرساخت های آن با مشکل روبرو است که این مشکل در زیرگذرهای دیگر نیز قابل حل است. آنها هم جاده آسفالته و هم ساحلی دارند و می دانند که هنگام بارندگی باید زیرگذر را مسدود کنند ، ما به آنها هشدار دادیم ، در رسانه ها مکاتبه کردیم و اعلام کردیم که باید زیرگذرها را با موانع ببندند ، در زمان حادثه تنها واحدی که کار می کرد پلیس بود ، من اولین نفر هستم راه افتادند ، این آقایان اصلاً هوشیار نبودند ، آقایان خواب بودند و اصلاً اطلاعاتی نداشتند.

جمشیدی افزود: البته ما هیچ كاری با آنها نداریم و به سازمانهایی كه باید پاسخگو باشند ، اطلاع داده ایم و در زمان وقوع حوادث ، ما به مقامات قضایی شهرداری علت حادثه را اعلام خواهیم كرد.

هیچ گزارشی نداریم

صدیقی مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان در این باره گفت: طی بارندگی های اخیر تقسیم کار به گونه ای انجام شد که امور شهری در ماهشهر به دلیل جاری شدن سیل در این شهر مستقر شده و سیل در اهواز تحت نظارت اداره کل استان قرار دارد. برای مدیریت بحران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با مدیرکل بحران ندارد و مربوط به امور شهری است و طبق قوانین شهرداری ، تخلیه آب از زیرگذر لازم است. (56 میلی متر در سه ساعت) این پمپ ها نمی توانند آب را تخلیه کنند.

امید ابن عباس افزود: آنچه از شهرداری طلب کرده ایم این است که مکانهایی که به هر دلیلی دچار آبگرفتگی می شوند باید با علائم هشدار دهنده مسدود شوند تا مردم تصادف نکنند.

وی با اعلام اینکه در بارندگی های اخیر مترو کیان آباد مسدود نبوده است اظهار داشت: در حال تهیه گزارش اقدامات هستیم اما به دلیل ازدحام هنوز سیلاب کامل نشده است.

بناباس با تأکید بر نظارت بر نظارت استانداری اهواز در ایالت زیرگذر کیان آباد ، اظهار داشت: طبق سلسله مراتب قانونی در شهرها ، ابتدا شهرداری و سپس فرمانداری اهواز وظایف کارکنان مدیریت بحران شهرستان را بر عهده دارند. نظارت بر کار ستاد شهرستان.

مشتی نمونه

تصمیم گیری در مورد زیرگذر کیان آباد را می توان نمونه کوچکی از حکمرانی شهری در مواقع بحرانی در اهواز دانست. این زیرگذر بیش از 10 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و هر ساله هنگام بارندگی شهروندان شاهد طغیان و غرق شدن در آن هستند. در آن زمان ، زیرگذرهای دیگری نیز ساخته شد که همگی با همین مشکل روبرو بودند. چندین زیرگذر دیگر در دست ساخت است که احتمالاً همه آنها هنگام بارندگی به تونل های وحشت اهواز می پیوندند.

آیا برای یافتن راه حل باید منتظر فاجعه و مرگ شهروندان در حوادث زیرگذر زیرگذر باشیم؟

دکمه بازگشت به بالا