اقتصادی

زیر ساخت‌های تست خودروهای برقی در کشور راه‌اندازی می‌شود

مدیر توسعه فناوری های نوین خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات این ستاد برای ایجاد آزمایشات مربوط به برق تولید داخل خبر داد. خودروهای موجود در کشور گفت: از زمان تاسیس اینگونه آزمایشگاه ها اعتبار زیادی مورد نیاز است، بنابراین از زیرساخت های موجود در کشور استفاده خواهیم کرد.

دکتر شهریار زینی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروزوی در خصوص راه اندازی تست خودروهای برقی توضیح داد: عدم وجود کشوری برای تست خودروهای برقی تست R100 (تست ایمنی ویژه خودروهای برقی) و R10 است و در حال حاضر تست های R100 را آغاز کرده ایم.

وی با بیان اینکه سطح آزمون های R100 دارای دو سطح «خودکار» و «پارت» است، تصریح کرد: به منظور ایجاد زیرساخت برای آزمون های R100، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نامه ای رسمی به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که این معاونت آمادگی دارد با همکاری دانشگاه تهران و شرکت بازرسی استاندارد ایران زیرساختی برای تست های سطح خودرو R100 در کشور ایجاد کند.

زینی خاطرنشان کرد: منتظر هستیم تا سازمان ملی استاندارد نیز ما را همراهی کند و مجوز اجرای این آزمون را صادر کند.

مدیر توسعه فناوری های نوین خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری فضایی با بیان اینکه تست های R100 در سطح قطعه نیز شامل 7 تست است، گفت: از این تعداد تست، برای 5 تست، شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران زیرساخت های خود را ایجاد می کند و قرار بود زیرساخت ها در استان البرز ایجاد شود.

زینی ادامه داد: اجرای این دو تست مستلزم هزینه های راه اندازی زیادی است و در نظر داریم با همکاری مرکز تحقیقات نوآوری ایتراک و سایپا این دو تست را با استفاده از زیرساخت های آنها انجام دهیم.

جزئیات در مورد راه اندازی تست خودروهای الکتریکی داخلی

زینی جزئیات زیرساخت های مربوط به تست خودروهای برقی را تشریح کرد و گفت: طبق تحقیقاتی که در کشور انجام داده ایم، امکان انجام 5 تست از 7 تست در کشور وجود دارد و برای دو تست زیرساخت لازم را نداریم. تست و تست اینها عبارتند از “ضربه مکانیکی” و “آزمایش ارتعاش”.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم زیرساخت های این دو آزمون را در کشور اجرا کنیم، طبق برآوردها حدود 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. از این رو سعی کردیم از زیرساخت های آزمایشی استفاده کنیم که در صنعت خودرو راه اندازی می شود و می تواند به ما خدمات ارائه دهد.

مدیر توسعه فناوری های نوین خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: زیرساخت های تست ارتعاش در ایتراک که سهامدار ایران خودرو است، فراهم است. و تست های مربوط به قطعات خودرو را می توان انجام داد.

زینی با تاکید بر اینکه زیرساخت تست در این شرکت مختص تست های R100 نیست، یادآور شد: اما می توانیم تست R100 را در زمینه ارتعاشات در این آزمایشگاه با اصلاحات و توافقاتی ارائه کنیم. از سوی دیگر زیرساخت دیگری در پژوهشگاه سایپا وجود دارد که با تمهیدات و تغییراتی می توانیم تست ضربه مکانیکی خودروهای برقی را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم این تست ها را شبکه کنیم، می توان امیدوار بود که تست های مربوط به R100 به طور کامل در کشور اجرا شود.

تست R10

زینی درباره زیرساخت های مربوط به تست های R10 خودروهای برقی گفت: در این زمینه معاونت علمی از ایجاد این زیرساخت در شرکتی به نام شرکت انفورماتیک ایران واقع در شهرک صنعتی پرند حمایت کرد. در این شرکت ها تست هایی در این زمینه آماده اجراست.

وی تصریح کرد: اما آنچه در این زمینه قابل توجه است این است که تست های R10 محدود به تست های ایستا نمی شود و شامل تست های دینامیکی نیز می شود و زیرساخت تست های دینامیکی را آماده کرده ایم اما تست دینامیک آماده نیست و کاستی های ما در تست های R10 مربوط به تست های دینامیکی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نوین خودرویی و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه برای اجرای این آزمون هزینه های زیادی نیاز است، اظهار داشت: با توجه به شرایط و اقسام این طرح ها، در حال انجام است. خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم وام های لازم را دریافت کنیم، زیرساخت های این آزمایش را در داخل کشور راه اندازی می کنیم، در غیر این صورت باید از ظرفیت ارسال نمونه به خارج از کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا