اقتصادی

سازمان غذا و دارو در مورد گندم‌های روسی شکاکانه نظر ندهد

یکی از اعضای کمیته کشاورزی مجلس، سازمان غذا و دارو را به دلیل اظهار نظر در مورد گندم وارداتی از روسیه مقصر دانست و خواستار اظهار نظر با تردید شد.

جلال محمودزاده در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، درباره خبر آلوده بودن گندم وارداتی روسیه به ایران، اظهار کرد: سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و امور پزشکی موظفند از طریق سازمان غذا بررسی کنند که آیا گندم وارداتی از روسیه سالم است یا خیر. و اداره دارو». اگر محصول بی کیفیت باشد یا ناقل بیماری باشد به سلامت انسان آسیب می رساند. این یک شوخی نیست و باید با احتیاط رفتار کرد.

روسیه باید برای گندم گواهی سلامت صادر کند

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم با تاکید بر لزوم صدور گواهی سلامت گفت: روسیه موظف است برای گندم برای ما گواهی سلامت ارسال کند. ایران نیز باید کیفیت محصولات وارداتی را به دقت بررسی کند. نباید اینطور باشد، عده ای به ما گندم می فروشند و ما بدون بررسی سلامت آن ها را در زنجیره غذایی مردم قرار می دهیم.

کیفیت گندم ایران نسبت به سایر کشورها بهتر است
اگر قوانین تغییر کند، مجبور نیستیم وارد کنیم

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم شرایط اقلیمی ایران را برای تولید بهترین نوع گندم مناسب توصیف کرد و گفت: با توجه به طولانی بودن روز در ایران، خواص غذایی و کیفیت گندم ایرانی نسبت به سایر کشورها بهتر است. بنابراین برخلاف برخی تبلیغات برای واردات گندم، گندم ایران نسبت به سایر کشورهای جهان گندم بهتری دارد. اول از همه باید از کشاورزان حمایت کنیم و در نتیجه از خودکفایی حمایت کنیم. قیمت خرید تضمینی گندم باید همراه با قیمت تضمینی سالانه منتشر شود تا همان قیمت گندم در خارج از کشور باشد. اگر کشاورزان ما به سمت تولید داخل بروند، ما مجبور به واردات نیستیم.

سازمان غذا و دارو باید نظرات خود را در مورد گندم روسیه بیان کند

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم تاکید کرد: نباید این تصور وجود داشته باشد که گندم روسیه یا کشورهای مشابه آن عاری از آلودگی هستند. محصولاتی که وارد کشور می شوند باید به دقت بررسی شوند. بهداشت و سلامت جامعه بسیار مهم است. ما نمی دانیم که آیا این محصولات بدون آلودگی هستند یا خیر. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید نظر نهایی خود را اعلام کنند. نه اینکه با شک و تردید به مشکل نگاه کنیم. متولی اصلی این نسخه سازمان غذا و دارو است. جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد نمی توانند در این مورد اظهار نظر کنند. در صورت آلوده بودن این محصولات باید به کشور مبدا برگردانده شوند، همانطور که محصولات ایرانی در مقطعی به کشور بازگردانده می شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره پیامدهای احتمالی آلودگی احتمالی گندم روسی گفت: اگر این گندم آلوده شده و وارد زنجیره غذایی مردم شود باید میلیاردها تومان برای بیماری های ناشی از آن هزینه کنیم. از آنجایی که گندم از طریق اعتبارات دولتی خریداری می شود، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی می توانند از ابزارهای نظارتی برای ورود استفاده کنند. اگر معلوم شود که کسی سعی کرده است مشکل را از مردم پنهان کند، باید حل شود. سلامتی انسان شوخی نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا