اقتصادی

سدهایی که آب و اعتبار ندارند

مجله تفریحی زیباروز/ لرستان لرستان، سومین استان پرباران کشور پس از گیلان و مازندران، در سال های اخیر با مشکل خشکسالی مواجه بوده و این در حالی است که سدهای به بهره برداری رسیده نتوانسته اند آن طور که باید و شاید کمبود آب را برطرف کنند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، کاهش شدید بارندگی و خشکسالی های پی در پی اقتصاد عمدتا کشاورزی لرستان را تحت تاثیر قرار داده است.

نکته حائز اهمیت این است که لرستان با وجود تولید آب، ذخایر کافی از این ماده حیاتی را ندارد و هر ساله به طرق مختلف از جمله سیل و خشکسالی متحمل خسارات زیادی می شود.

اهمیت ذخیره سازی آب در لرستان زمانی بیش از پیش نمایان می شود که در یک سال خسارت خشکسالی برای بخش کشاورزی استان به بیش از 5000 میلیارد تومان رسید، رقمی که می تواند تاثیر زیادی در اقتصاد این استان داشته باشد. منطقه

الگوهای مصرف آب باید بر اساس پدیده خشکسالی برنامه ریزی شود

اسفندیار حسنی مقدم کارشناس کشاورزی درباره کمبود آب کافی در لرستان گفت: با وجود تولید آب، آب انباشته کمی در لرستان داریم که یکی از دلایلی است که استان درگیر سیل و خشکسالی است.

وی ادامه داد: اگرچه لرستان به دلیل بارندگی یکی از پرباران ترین استان های کشور است، اما با وجود خشکسالی باید الگوهای مصرف بر اساس این پدیده برنامه ریزی شود.

او می گوید: “در طول 100 سال گذشته، میزان آب قابل دسترس به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. در دهه 1940، میزان آب تجدیدپذیر در دسترس برای هر نفر بیش از 5000 متر مکعب در سال بود، در حالی که این مقدار اکنون کمتر از 1700 است.” گفت. به مکعب رسید.

وی در خصوص کمبود آب در استان گفت: سال گذشته یکی از خشک ترین سال های قرن گذشته را در لرستان تجربه کردیم که تاخیر در بارندگی های پاییزی و کاهش بارندگی های زمستانی در کنار افزایش دما باعث کاهش میانگین بارندگی در استان شده است. .

حسنی به خسارات سنگین خشکسالی به بخش کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: آخرین برآوردها از این خسارت 5500 میلیارد تومان و سه برابر سیل سال 98 است.

بیش از 65 درصد از مخازن سدهای استان خالی است

داریوش حسن نژاد مدیرعامل آب منطقه ای لرستان با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: بیش از 65 درصد از مخازن سدهای استان خالی است.

وی بیان کرد: ارزیابی کم آبی در تابستان 1401 نسبت به سال 1400 سختگیرانه تر است و کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند.

این مسئول بیان کرد: بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی و وزارت نیرو متاسفانه از آنلاین تا اسفند ماه سال 1400 بارندگی قابل توجهی در استان رخ نداده است و پیش بینی بارندگی تا پایان سال آبی برای جبران کافی نیست. برای کمبود آب سال گذشته.»

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان ادامه داد: در این شرایط برآورد می شود که کمبود منابع آب برای تابستان 1401 شدیدتر از سال 1400 باشد. از سوی دیگر، مخازن سدهای توکار بیش از 65 درصد برای رفع برخی نیازها خالی است.

حسن نژاد افزود: در تابستان سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی مسیرهای رودخانه کشکان و رودخانه سیلاخور از بروجرد به دورود کاملا خشک بود. بر اساس آمارهای موجود و پیش بینی های بارندگی در بهار سال 1401، چنانچه مانند سال های گذشته محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا کاشته شود، باعث خشک شدن بسیاری از چاه ها، چشمه ها و مسیرهای طولانی تر رودخانه به ویژه کشکان و سیلاخور می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان تاکید کرد: در این شرایط اگر اقدامات لازم برای تامین آب شرب، صنعت و پرورش گیاهان با نیاز آبی بالا در اسرع وقت انجام نشود، کشاورزان را برای کمبود آب توجیه کنند. چنین محصولاتی و دستورالعمل هایی برای کشت جایگزین با استرس شدید.» ما با مشکلات آبی و اجتماعی مواجه خواهیم شد.

نشت 12.5 میلیون مترمکعب فاضلاب نشان دهنده نبود زیرساخت های لازم است

دکتر. احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز با اشاره به خشکسالی و کم آبی در کشور با بیان اینکه چاره ای جز تطبیق و مدیریت کم آبی نداریم، ادامه داد: خروج سالانه حدود 12.5 میلیون مترمکعب رواناب. از استان، نشان دهنده کمبود زیرساخت های لازم در این زمینه است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر این میزان روان آب در استان کنترل می شد امروز نگران کم آبی نبودیم، افزود: سدهای ساخته شده نمی توانند مشکل کم آبی را حل کنند و سدهای در حال ساخت مشکل اعتباری یا توزیع آب دارند. “

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان مسائل فرهنگی را یکی دیگر از چالش های حوزه کم آبی عنوان کرد و گفت: دستگاه های ذی صلاح در کنار صدا و سیما و سایر رسانه ها در حوزه صرفه جویی آب فرهنگ سازی و گزارش ارائه کنند. عملکرد اجرایی آنها در جلسات آتی

دالوند تنها راه برون رفت از بحران کم آبی را برنامه ریزی و اجرا در مدیریت مصرف آب دانست و خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی در ارائه الگوی کشت باید محصولات کم مصرف را برای حذف محصولات پرمصرف به کشاورزان معرفی کند.

وی افزود: همچنین جهاد کشاورزی باید از ظرفیت های استاندار و قوه قضائیه در مدیریت تولیدات گیاهی استفاده کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: آب های منطقه ای استان در مدیریت آب پشت سدهای ایوشان و ماروک دقت بیشتری داشته باشند تا زمین های کشاورزی در محدوده این سدها با کم آبی مواجه نشوند. چالش ها و مسائل.

وی با تاکید بر مکانیزه شدن آبیاری تمامی مناطق کشاورزی استان، افزود: هوشمندسازی تمامی چاه های کشاورزی و صنعتی.

سد مناسبی در لرستان نداریم

در همین رابطه دکتر یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی و سند آمایش سرزمین، مهم ترین راه توسعه لرستان کشاورزی است.

وی با بیان اینکه زیربنای کشاورزی در گرو تامین آب است، گفت: متأسفانه چون سد مناسبی در لرستان نداریم، متأسفانه در مرطوب و خشکسالی شاهد خسارات ناشی از آن هستیم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در شورای مشورتی اسلامی گفت: متاسفانه سال گذشته بین شش تا هفت هزار میلیارد تن خسارت کشاورزی ناشی از خشکسالی در استان شاهد بودیم.

ابراهیمی گفت: امسال اگر در استان خشکسالی داشته باشیم وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت و بر این اساس تاکید می شود که ادامه ساخت سدها ضروری است.

وی گفت: در استان شاهد هستیم که سدهایی ساخته شده اما شبکه های پایین دستی ساخته نشده است که این مهم در تصویب سفر هیئت دولت به لرستان است.

نماینده مردم سلسله و دلفان در شورای مشورتی اسلامی گفت: در دلفان سد تاج امیر را داریم که بین 70 تا 80 درصد کار انجام شده است و 100 میلیارد تومان برای این پروژه برای ریاست جمهوری لرستان تصویب شده است. این بازدید در چند ماه آینده تکمیل می شود.

ابراهیمی تصریح کرد: ایستگاه پمپاژ اسماعیل آباد در شهر نورآباد که 12.5 میلیارد تومان وام برای آن مصوب شده است و ایستگاه پمپاژ زرین دست که باید راه اندازی شود.

وی بر مدیریت منابع آب در استان تاکید کرد و گفت: در شهرستان های استان تمامی چاه ها باید با کنتور هوشمند نصب شود و میزان برداشت در زمان خشکسالی بر اساس الگوی کشت به سدهای سدها انجام شود. استان به بهره برداری رسیدند.

ذخیره آب پشت سد لرستان ناچیز است

دکتر. فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در این خصوص گفت: منابع آبی استان در شرایط بحرانی قرار دارد که ائمه جمعه، قوه قضائیه، دولت و نمایندگان مجلس می توانند اقدامات لازم را برای رسیدگی به این موضوع انجام دهند. یک مسئله.

وی با بیان اینکه وضعیت مصرف آب لرستان در کشاورزی و آب شرب نیز در حوزه برق مناسب نیست در حالی که در گذشته این استان سیل زده شناخته می شد و اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد، افزود: بیش از 10 میلیارد مترمکعب آب جاری در لرستان اما حتی یک دهم این میزان آب را نتوانسته ایم ذخیره کنیم که این نقطه ضعفی است که در گذشته باقی مانده است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه هماهنگی بین دستگاه های اجرایی برای رفع مشکل کم آبی در استان ضروری است این جهت را داشته باشید.

زیویار ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع آب باید اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد و خانواده ها از شرایط بحرانی مطلع شوند چرا که از ابتدای خرداد محدودیت مصرف آب و برق اعمال می شود.

وی بیان کرد: همه شهرستان های لرستان به هم پیوسته هستند و همه تصمیمات در زمینه حل مشکلات باید به طور مساوی بین ادارات مختلف اتخاذ شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه انباشت آب پشت سدها در استان ناچیز است، ادامه داد: تکمیل سدهای نیمه تمام به گونه ای برنامه ریزی شده است که حتی یک درصد از موانع موجود نیز می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد، بنابراین نباید اجازه اقدامات لازم را داد. تحت الشعاع قرار گیرد

زیویار گفت: نباید مانند مدیران قبلی شعار داد و مدعی شد که در حال افزایش برنامه ها هستیم بنابراین باید تلاش کنیم تا برنامه های اقتصادی و عمرانی لرستان بر اساس یک الگوی منطقی اجرا شود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، اگر بخواهیم شاهد رونق بخش کشاورزی و اقتصادی استان باشیم بی ارتباط با موضوع آب نیست و کم آبی بزرگترین مشکل استان است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا