اقتصادی

سهم محیط زیست در قانون آب دیده شود تا فاتحه فلات مرکزی را نخوانیم

مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست و اداره خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قانون آب باید به اولویت محیط زیست باشد ، گفت: اگر سفره های زیرزمینی را از دست بدهیم ، باید فاتح فلات مرکزی را درباره آب ها بخوانیم.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، پیش نویس قانون در مورد آب ها در همین حال ، طی مراسمی با حضور وزیر انرژی در فوریه سال جاری ، که از محیط زیست انتقاد کرد بالا آمدن شورای هماهنگی سازمانهای محیط زیست و منابع طبیعی کشور با صدور بیانیه ای 10 ماده ای خطاب به کلیه ذینفعان در زمینه مدیریت آب و ذی نفعان مدیریت آب در کشور تأکید کرد که عجله در تهیه و تدوین قوانین آب نباید یکی باشد – یک طرفه و عجولانه.

وزارت انرژی همچنین اعلام کرد که تا پایان ماه مارس ، همه گروه ها فرصت داشته اند نظرات و پیشنهادات خود را در مورد پیش نویس قانون آب بیان کنند.

مدیریت آب باید بین بخشی باشد

علی مریدی – مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست و مدیریت آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست – وی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز ، با اشاره به اینکه موضوع ساختار مدیریت آب کشور مسئله مهمی است و بسیاری معتقدند که وزارت نیرو دیگر نباید مدیر آب بدون قید و شرط کشور باشد ، اظهار داشت: از آنجا که آب جنبه بین بخشی دارد مدیریت آن نیز باید بین بخشی باشد و همه دستگاههای مربوطه و حتی افراد باید در مدیریت و اجرای آب مشارکت داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در قانون توزیع عادلانه آب ، مدیریت آب کاملاً در صلاحیت وزارت نیرو است ، افزود: در حال حاضر این روش توسط کارشناسان و دستگاه ها پذیرفته نیست و این عقیده وجود دارد که وضعیت آب باید بین بخشی. “

مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست و مدیریت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر این ، ما تأکید می کنیم که باید وضعیت قانون آب و محیط زیست در قانون آب برجسته شود. ما در حال حاضر در زمینه تخلیه تالاب ها ، گرد و غبار ، رانش زمین و غیره مشکلات زیادی داریم که باید در قانون آب به آنها پرداخته شود و برای رفع آنها باید راه حل های ویژه ای در نظر گرفته شود.

قانون آب برای جلوگیری از رانش زمین باید چارچوب محکمی داشته باشد

مریدی با تأکید بر اینکه قانون آب برای جلوگیری از رانش زمین باید از چارچوب محکمی برخوردار باشد ، گفت: “چندین سال پیش ، کارشناسان در مورد پدیده فرونشست هشدار و هشدار دادند ، اما اکنون این خطرات به واقعیت تبدیل شده و به یک بحران تبدیل شده اند.” بنابراین ، باید از یک فاجعه جلوگیری کرد ، زیرا بسیاری از دشت های ما قبلاً ساکن شده اند ، و به زیرساخت ها ، بناهای تاریخی و غیره آسیب رسیده است. از طرف دیگر ، رانش زمین باعث از بین رفتن سفره های زیرزمینی آب می شود.

به گفته وی ، سفره های زیرزمینی در بسیاری از مناطق کشور ما نقش حیاتی دارند. بسیاری از مناطق ایران از جمله فلات مرکزی کاملاً به آبهای زیرزمینی وابسته هستند و اگر این سفره های زیرزمینی را از دست بدهیم به تدریج با مهاجرت جمعیتی روبرو خواهیم شد و باید فاتحه را از فلات مرکزی تلفظ کنیم. بنابراین ، ما باید به طور جدی در قانون آب به این موضوع بپردازیم.

پرداخت هزینه های آب برای تالاب ها و آب مورد نیاز محیط زیست باید در اولویت قانون آب باشد

مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست و مدیریت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: لازم است در قانون آب حقوق آب تالاب ها و آب های محیط زیست در اولویت قرار گیرد و پس از پرداخت غرامت آب و تصویب سازمان حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی شده برای استفاده مانند نوشیدنی ها ، صنعت و کشاورزی. ما اصرار داریم که محیط زیست در تصمیم گیری در مورد آب نقش خود را ایفا کند. متأسفانه طی سالهای گذشته محیط زیست در اولویت پرداخت آب بوده است و حتی گاهی اوقات آب به عنوان هزینه ای برای حفاظت از محیط زیست پرداخت نمی شود ، بنابراین این باید در قانون آب لحاظ شود.

مریدی گفت: “اگر تالاب های ما در کشور خشک شود ، سفره های زیرزمینی نیز خشک می شوند.” “در نتیجه ، با فرونشست مواجه خواهیم شد.” اگر تالاب ها دارای آب باشند و بتوانند ارزش های اکولوژیکی خود را حفظ کنند ، بسیاری از مشکلات زیست محیطی ، از جمله طوفان های گرد و غبار ، رانش زمین – به همین دلیل اکنون در مناطق مختلف کشور و حتی جنوب تهران نگرانی های زیادی داریم – و … آیا این حل کرد.

ما نگران کیفیت آب هستیم

وی افزود: از طرف دیگر ما نگران کیفیت آب نیز هستیم. بسیاری از فاضلاب های شهری و روستایی در کشور ما بدون تصفیه وارد منابع آب می شوند ، در نتیجه کیفیت منابع محدود آب ما کاهش می یابد. ما می خواهیم قانون آب به لحاظ کمی و کیفی به مسئله آب خوب برای محیط زیست بپردازد.

مدیرکل دفتر حفاظت از محیط زیست و مدیریت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه برای نجات جان خود و نسل های آینده باید به این موارد توجه کنیم ، گفت: اگر قصد حل این مشکلات را نداریم از این به بعد ، به تدریج برای نسل کویر خواهیم ساخت و در آینده فراهم خواهیم کرد.

سرانجام ، مریدی با اشاره به اینکه پیش نویس قانون آب هنوز نهایی نشده است و مالكیت آن كه جنبه حقوقی و قانونی دارد ، همچنان در دست بررسی است ، اظهار داشت: “ما نظرات خود را به طور رسمی به وزارت نیرو منتشر كردیم و موقعیت آب در محیط زیست “زیست شناسی را تعریف می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا