علمی و پزشکی

سوء تغذیه از مشکلات مهم بیماران مبتلا به سرطان

مجله تفریحی زیباروز/خراسان شمالی عضو هیات مدیره انجمن تغذیه خراسان رضوی گفت: سوء تغذیه یکی از مشکلات مهم بیماران مبتلا به سرطان است.

دکتر سید مصطفی عربی در همایش پیشگیری از ابتلا به سرطان که ۳ اسفندماه در تالار حافظ بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه های کنونی ما در ارتباط با این بیماری آن است که متاسفانه شاهد بروز بیماری سرطان در افراد کمتر از ۴۰ سال هستیم.

وی افزود: در حقیقت با خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک زیادی به حفظ سرمایه ملی کرده ایم چراکه سالانه هزینه های زیادی صرف درمان این بیماری می شود.

وی با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت و پیشگیری باید سرلوحه کار همه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان قرار گیرد، ادامه داد: با پیشگیری می توان تا ۴۰ درصد از ابتلا به سرطان را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه سرطان یک بیماری چند علیتی است که در آن ژنتیک، محیط و سبک زندگی تاثیر خیلی زیادی دارد، بیان کرد: با رفتار تغذیه ای درست می توان تا ۳۵ درصد از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

دکتر عربی تصریح کرد: سوء تغذیه یکی از مشکلات رایج بیماران سرطانی است که تا ۲۰ درصد سبب مرگ این بیماران می شود.

وی به رابطه سرطان و چاقی نیز اشاره کرد و گفت: آمار سرطان با چاقی افزایش می یابد و در حال حاضر چاقی مشکل یک شهر و روستا نیست و گریبانگیر تمام دنیا شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چاقی دیگر یک مشکل نیست بلکه یک بیماری است، افزود: سرطان های روده بزرگ، معدن و سینه، رحم و تخمدان ارتباط زیادی با چاقی دارند و هر چقدر مقدار شاخص توده بدنی افزایش یابد احتمال بروز سرطان تصاعدی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته چاقی اطفال را نداشتیم اما متاسفانه در حال حاضر اطفال چاق و اطفال با کبد چرب را ویزیت می کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه خراسان رضوی تاکید کرد: پرخوری سبب بروز سرطان می شود و حتی افراد لاغر پرخور نیز در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی بیان کرد: چاقی و پرخوری موجب می شود تا بروز سرطان های آندومتریال تا ۷، بد خیم مری تا ۴.۸، معده تا ۲، کسیته صفرا تا ۱.۶، کبد و کلیه تا ۲ و پانکراس تا ۲ برابر در افراد افزایش یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا