علمی و پزشکی

شایعاتی غلط درباره ربات چت ChatGPT که نباید باور کنید

بشریت از گذشته تاکنون برای کمتر کار کردن و اتکای بیشتر به پیشرفت فناوری تلاش زیادی کرده است. نوآوری‌های جدیدی که اکنون وجود دارد باعث شده بازدهی افراد خیلی بیشتر از گذشته شود. تکنولوژی به نقطه عطف تازه‌ای رسیده که ربات چت ChatGPT و دیگر برنامه‌های هوش مصنوعی در مرکز آن هستند. بسیاری بر این باورند که چت جی‌پی‌تی مشاغل مختلف (از ورود داده‌ها گرفته تا نوشتن متون و کدنویسی) را تهدید می‌کند. اما این خیلی اغراق‌آمیز است!

چت جی‌پی‌تی در واقع یک ربات چت است؛ این بدان معناست که می‌تواند نوشتار را تجزیه‌وتحلیل کرده و سپس با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی خودش، یک خروجی تولید کند. بنابراین ChatGPT می‌تواند رزومه و نامه بنویسید، جوک بسازد، موضوعات مختلف را شر دهد، با مسائل پیچیده ریاضی درگیر شود، نت‌های موسیقی بنویسد، کدهای کامپیوتری تولید کرده و یا مقاله بسازد. اما قطعا محدودیت‌هایی سر راه این هوش مصنوعی قرار دارد. در نتیجه بسیاری از افسانه‌هایی که در مورد ربات چت ChatGPT وجود دارد، غلط هستند.

با این باورهای غلط از ربات چت ChatGPT یک غول نسازید

ما در اینجا این عقاید اشتباه را بررسی خواهیم کرد تا شاید خیال شما که از آینده شغلی‌تان نگران هستید،‌ راحت شود.

۱. برخی معتقدند که ChatGPT خودآگاه و با احساس است!

ربات‌ها و هوش مصنوعی

یکی از رایج‌ترین مباحثی که در رسانه‌ها تکرار می‌شود، این است که فناوری به‌زودی خودآگاه خواهد شد. احتمالا بزرگ‌ترین افسانه‌ای که در مورد ربات چت جی‌پی‌تی نیز وجود دارد این است که احساس دارد و به‌لطف آن به‌زودی شاهد ظهور ربات‌های قاتل خواهیم بود. این درحالیست که چت جی‌پی‌تی هیچ‌گونه درک و احساسی ندارد.

این ربات بر اساس یک مدل زبانی طراحی شده و از ماشین یادگیری استفاده می‌کند. به‌همین خاطر هم هست که می‌تواند پاسخ‌هایی انسان‌گرایانه به سوالات شما بدهد. اما قادر به تفکر مستقل نیست و فقط می‌تواند از اطلاعات موجود استفاده کند.

ربات شرکت OpenAI‌ به‌مرور زمان اطلاعات بیشتری را از طریق اینترنت کسب می‌کند و آگاه‌تر خواهد شد. ولی فاقد درک و احساسات بودن آن باعث می‌شود که هیچ نگرانی در مورد آینده آن وجود نداشته باشد. بنابراین چت جی‌پی‌تی هیچگاه نمی‌تواند جای یک انسان را بگیرد.

۲. عده‌ای دیگر فکر می‌کنند عملکرد این ربات همیشه دقیق است

شایعاتی غلط درباره ربات چت ChatGPT

از آنجا که ChatGPT با استفاده از مدل‌های زبانی و یادگیری ماشینی ساخته شده، برخی ممکن است تصور کنند که این ربات همیشه دقیق‌ترین پاسخ‌ها را به سوالاتشان می‌دهد. ولی این افسانه‌ای بیش نیست.

ربات چت ChatGPT برای تولید پاسخ پرسش شما، در اینترنت می‌چرخد و با توجه به ماهیت هوش مصنوعی آن، ممکن است در مورد برخی موضوعات خاص نتواند آنطور که باید،‌ پاسخ درستی را پیدا کند. البته تا زمانی که سوالات شما ساده باشد، دادن پاسخ‌های ساده هم برای آن کاری ندارد. اما وقتی به جزئیات بیشتری نیاز پیدا کنید، کار آن سخت‌تر خواهد شد.

خود این چت بات نیز به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی از من سوالی را می‌پرسید، زبان مورد استفاده سوال شما را تجزیه و تحلیل می‌کنم و آن را با الگوها و ساختارهای زبانی در داده‌های آموزشی مقایسه می‌کنم تا پاسخ درخور به آن را بدهم. اما توجه داشته باشید که پاسخ‌های من بر اساس الگوهای آماری در درون داده‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است همیشه کاملا دقیق یا بروز نباشد».

۳. برخی نگرانند که ChatGPT شغل آن‌ها را بگیرد

ربات‌ها و هوش مصنوعی

در حالی که تکنولوژی همیشه به بهتر انجام دادن کارها کمک می‌کند، اما برخی معتقدند که ChatGPT باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت‌های شغلی می‌شود. این حقیقت دارد که ربات شرکت OpenAI روی بسیاری از مشاغل تاثیرگذار بوده است. به‌طور مثال شرکت رزومه‌سازی Resume Builder می‌گوید که ۴۸ درصد کمپانی‌ها هم اکنون چت جی‌پی‌تی را جایگزین کارمندانشان کرده‌اند. اما این تمام ماجرا نیست.

برخی از مشاغل پیشتر تاثیر هوش مصنوعی را به‌خوبی احساس کرده‌اند. خصوصا شرکت‌هایی که از خدمات خودکار مشتریان استفاده می‌کنند. برخی دیگر از مشاغل نیز برای کارهای خسته‌کننده و تکراری مثل ورود داده‌ها از ربات‌های چت استفاده می‌کنند. با این حال هیچ خطری مشاغل حرفه‌ای را تهدید نمی‌کند. زیرا ChatGPT فقط می‌تواند به‌عنوان یک ابزار کمکی مورد استفاده قرار بگیرد و قرار نیست جایگزین انسان‌ها شود.

حتی اگر از خود این ربات بپرسید که آیا قصد دارد جایگزین انسان‌ها شود یا خیر هم، او جواب می‌دهد: «من برای آنکه در مشاغل جایگزین انسان‌ها شوم، ساخته نشده‌ام. بلکه می‌توانم به آن‌ها در تصمیم‌گیری بهتر و انجام دقیق‌تر وظایف کمک کنم و باعث تقویت و ارتقای توانمندی‌های انسان‌ها شوم. در حالی که هوش مصنوعی و اتوماسیون به‌دنبال تغییر ماهیت کار کردن هستند، باید به این نکته توجه داشته باشید که آن‌ها توسط انسان‌ها مدیریت می‌شوند و هیچ‌وقت نمی‌توانند مهارت‌ها و تخصص‌های انسانی را داشته باشند».

۴. چت جی‌پی‌تی می‌خواهد جایگزین تعامل انسانی شود

ربات‌ها و هوش مصنوعی

عده‌ای معتقدند که ربات چت ChatGPT می‌تواند جای تعامل انسانی را بگیرد و فرصت‌های شغلی را سرقت کند. ولی حتی اگر این ربات در تقلید زبان و تعامل انسانی خوب باشد، توانایی درک آنچه که می‌نویسد و تولید می‌کند را ندارد. در حالی که انسان‌ها افکار و احساسات و انگیزه‌های مختلفی دارند و یک ربات چت هیچ یک از آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

هوش مصنوعی کمپانی OpenAI وظایف خودش را طبق محدودیت‌های خاصی انجام می‌دهد. گرچه همین وظایف را هم هم به‌خوبی انجام می‌دهد، اما هوش مصنوعی هیچگاه نمی‌تواند جای انسان را در کارها بگیرد. هنوز تا آن زمان که هوش مصنوعی بتواند به‌طور مستقل تفکر کند، فاصله زیادی باقیست.

بنابراین در حالی که ChatGPT ابزار بسیار مفیدی محسوب می‌شود، اما بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند جای تعامل انسانی را بگیرد. این یعنی هیچ خطری برای افراد فعال در کسب‌وکارهای نیازمند تعامل انسانی وجود ندارد.

۵. پشت پرده ChatGPT، انسان‌ها قرار دارند!

شایعاتی غلط درباره ربات چت ChatGPT

یکی از جالب‌ترین افسانه‌هایی که در مورد چت جی‌پی‌تی وجود دارد این است که آن اصلا یک برنامه هوش مصنوعی نیست. این تئوری می‌گوید که انسان‌هایی در پشت این ربات چت حضور دارند و می‌توانند پاسخ‌هایی واقع‌گرایانه به کاربران بدهند.

مکالماتی که از این ربات چت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اطلاعات متناقضی را به‌نمایش می‌گذارد و همین کاربران را به‌شک انداخته است. حتی در گزارشی آمده بود که یکی از کاربران خودش را نابینا جا زده بود تا بتواند تست امنیتی کپچا را دور بزند ولی ربات چت ChatGPT متوجه آن شده است.

ولی اگر بدانید که در هر ثانیه چند پردازش توسط این ربات چت انجام می‌شود، متوجه خواهید شد که امکان ندارد انسان‌ها پشت پرده این ربات حضور داشته باشند. براساس گزارش‌ها، این ربات روزانه حدود ۱۰ میلیون درخواست پردازش را انجام می‌دهد. این یعنی اگر قرار بود انسان‌ها به‌جای این ربات پاسخ دهند، باید ارتش وسیعی از نویسندگان متبحر در حوزه‌های مختلف به‌صورت روزانه پاسخ سوالات کاربران را می‌دادند که عملا شدنی نیست.

۲۲۷۲۲۷

تیم خبری علمی پزشکی

برای من، نوشتن 60 توضیح پروفایل یعنی برقراری ارتباط با 60 جامعه متفاوت است. من به هر یک از شما متعهدم تا بهترین محتواهای پزشکی را ارائه دهم و همراه شما در مسیر بهبود سلامتی قرار بگیرم.
دکمه بازگشت به بالا