استان ها

شبیخون “شبه علم” به روانشناسی/ کرونا مجالی برای سارقان سلامت روان

علوم شبه به باورهایی گفته می شود که ظاهری علمی دارند ، اما در حقیقت هیچ روش علمی برای اثبات آنها استفاده نشده است. در طی شیوع کرونا ، علم شبه بیش از هر زمان دیگری برجسته شد. از تجویز روغن بنفشه برای درمان کرونا تا انتشار مقالاتی در مورد اثرات ضد عفونی کننده سیر و زنجبیل. روانشناسی از این کمین در امان نیست.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، در روزهایی که تاج زندگی طبیعی مردم را مختل کرد ، بخش قابل توجهی از جامعه زیستی ما به فضای مجازی نقل مکان کردند. ما در فضای مجازی یاد می گیریم ، با دوستان و اقوام معاشرت می کنیم و گشت و گذار در آن جایگزین سرگرمی قبلی ما شده است. در همین حال ، بازار وب سایت روانشناسی یک سکه است. سایتهایی که غالباً محتوای روانشناختی شبه علمی ارائه می دهند و با برگزاری کارگاههای اینترنتی و مشاوره آنلاین چگونگی خوشبختی ، موفقیت یا ازدواج بهتر را به مردم می آموزند. مروج این پیشنهاد نه تنها به عنوان روانشناس سودجوی هستند ، بلکه برخی روانشناسان نیز مروج روانشناسی زرد شده اند.

هفته ترویج علم و تقارن آن با روزهای فوران تاج ، فرصت خوبی برای گفتگو با برخی از روانشناسان کشور در مورد روانشناسی شبه علمی و آسیب آن بود.

دکتر. علی اصغر اصغرنژاد فرید ، یک عضو هیئت علمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است تشخیص روانشناسی علمی از شبه علمی برای روانشناسان آسان نیست.

وی گفت: “مردم باید از سواد رسانه ای و تفكر انتقادی برخوردار باشند تا در صورت مواجهه با گفتار ، بتوانند بفهمند كه این كار برای منافع شخصی است یا سخنران كاملاً آموزنده است.” مفید را مطرح می کند.

روانشناس دیگری تفکر انتقادی را مهمترین ویژگی روانشناسی علمی می داند. نشان سحر پهلوان وی در این زمینه می گوید: وقتی در مورد روانشناسی علمی صحبت می کنیم ، مفاهیم میدانی باید مفاهیم علمی و تخصصی باشند ، داده های وی باید از روش های علمی مبتنی بر مشاهده و آزمایش ، نه تنها تجربه شخصی ، بلکه اعتبار و قابلیت اطمینان آن نیز حاصل شود. از همه مهمتر ، این نتایج باید مطابق با اصول علمی ، ساختار و قواعد منتشر شود. در روش علمی ، داده ها باید از مراحلی مانند سingال ، مشاهده و استفاده از ابزارهای معتبر مانند پرسشنامه و غیره بدست آید. اما در روانشناسی غیر علمی ، داده ها بیشتر از تجربیات شخصی ، نظرات دوستان ، جستجو در سایت های گاه نامعتبر و غیره به دست می آیند.

دکتر. پیمان دوستی وی در مورد اینکه چرا برخی از افراد به روانشناسی زرد روی آورده اند ، گفت: افراد در حالی که به روشنی می دانستند که این روشها در طولانی مدت مثر نیستند ، اما به دلیل پیامد کوتاه مدت که در حال حاضر فرد احساس بهتر یا روانشناختی می کند ، تقویت منفی یا حذف محرکهای ناخوشایند می شوند. به آرامی این رفتار ادامه می یابد و چرخه ادامه می یابد. این در حالی است که می دانیم فرایند روان درمانی ، مبتنی بر روش های علمی ، روندی طولانی و در بعضی موارد دردناک است که در نهایت منجر به بازسازی شخصیت و حل مشکلات مربوط به روان می شود ، اما باز هم تأکید می کنم که من همیشه به دنبال راه حل های ساده هستم و علوم شبه با مردم به روشی ساده صحبت می کند آنچه آنها می خواهند

اما از آنجا که برخی از روانشناسان در پیشرفت روانشناسی زرد نیز تأثیرگذار بوده اند ، ممکن است اخلاق را در دانشجویان با ارائه دوره های اخلاق حرفه ای در طول تحصیلات دانشگاهی نهادینه کرد. این چیزی است که به اعتقاد برخی روانشناسان تأثیر کافی نخواهد داشت.

دکتر. علی فیضی وی می گوید: “در دانشگاه های ما هیچ آموزش خاصی در مورد چگونگی عملكرد روانشناس یا مشاور وجود ندارد.” کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی یا دکترای روانشناسی سلامت به منظور آماده سازی فرد برای تحقیق در زمینه های مختلف است. اما زمان صرف شده برای اخلاق حرفه ای در طول دانشگاه به سختی می تواند به 30-40 ساعت برسد. همین دوره کوتاه در طول تحصیلات تکمیلی و سخنرانی ارائه می شود.

دکتر فرهاد طارمیان ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دیدگاه دیگری دارد و معتقد است که تدریس دروس مربوط به اخلاق حرفه ای تضمینی برای پایبندی دانشجو به اصول اخلاق حرفه ای و مواردی مانند تعهدات و عقاید شخصی و اخلاقی نیست. اعتقادات وی مربوط به جلوگیری از روی آوردن وی به روانشناسی زرد است.

روانشناسان بی شماری که در مورد مجله تفریحی زیباروز صحبت کردند نیاز به ناظری که اطلاعات روانشناسی شبه علمی را در فضای مجازی کنترل می کند آنها همچنین برخی اظهارات کردند.

دکتر. ندا علیبیگی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، با استدلال اینکه سازمان نظام روانشناسی ایران ، به عنوان متولی روانشناسان ایرانی ، نقشی اساسی در این زمینه دارد ، گفت: حرفه ای ، دقیق و دقیق باشید.

طارمیان وی همچنین معتقد است که باید یک سازمان و نهادی برای نظارت بر کیفیت و نظارت مداوم بر فعالیت افرادی که روانشناسی زرد را ترویج می کنند وجود داشته باشد و متأسفانه این نظارت در حال حاضر وجود ندارد. نظارت اصلی بر سازمان روانشناسی و مشاوره توسط افراد دارای مجوز انجام می شود ، اگرچه یکی از وظایف آن ممکن است “کنترل شیوع روانشناسی زرد” باشد و سایر انجمنهای علمی در این زمینه به دلیل ماهیت وظایف خود از اهرم اجرایی برخوردار نیستند. نظارت بر رشته روانشناسی؛ یعنی از نظر قانونی نمی توانند مانع فعالیت برخی متقاضیان روانشناسی شوند.

بهداشت روان به همان اندازه بهداشت جسمی مهم است و همانطور که تنظیم کننده ها نسبت به ترویج و توزیع داروی شبه علمی حساس هستند ، باید مکانیسمی نیز برای جلوگیری از شیوع روانشناسی زرد و نهادهای نظارتی فضای مجازی برای مقابله با آسیب های بهداشت روان وجود داشته باشد. تعریف شود

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا