اقتصادی

شل به ابرپروژه LNG قطر پیوست

با امضای این قرارداد، شل به گروهی از شرکت‌های انرژی بین‌المللی پیوست که در پروژه افزایش صادرات LNG قطر 29 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، پیش از این شرکت های توتال انرژی، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس و انی سهام پروژه توسعه «نورثفیلد شرق» در قطر را خریداری کردند. شل 6.25 درصد از سهام این پروژه را خریداری کرد.

توتال انرژی و اکسون موبیل نیز 6.25 درصد در این پروژه سهام دارند.

بن ون بردن، مدیرعامل شل، این توافق را در کنار سعد الکعبی وزیر انرژی قطر در دوحه اعلام کرد.

سرمایه گذاری شل در پروژه LNG همزمان با تصاحب شرکت مدیریت پروژه ساخالین 2 توسط روسیه است که در آن شل 27.5 درصد منهای یک سهم دارد. مدیرعامل شل در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: هنوز خیلی زود است که در مورد برنامه های خاص برای جبران خسارت های مربوط به ساخالین صحبت کنیم.

در قطر، غول های نفتی در چهار کارخانه مایع سازی و پالایش گاز پروژه “Northfield East” سرمایه گذاری کرده اند. این پروژه در مجموع شامل شش واحد LNG است که ظرفیت مایع سازی گاز طبیعی در قطر را از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن تا سال 2026 افزایش می دهد. واحدهای پنجم و ششم بخشی از فاز دوم پروژه «نورثفیلد شرق» است.

کعبی گفت: شرکت انرژی قطر با خریداران زیادی از سراسر دنیا که مشتاق ورود به این پروژه هستند در حال مذاکره است اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. آنها باید نشان دهند که می توانند قیمتی بالاتر از قیمت بازار به ما ارائه دهند، زیرا آنها در حال ورود به بهترین پروژه ای هستند که در تجارت LNG از نظر هزینه و چشم انداز سودآوری وجود دارد.

به گزارش رویترز، میدان شمالی بزرگترین میدان گازی جهان است که قطر با ایران مشترک است و قسمت ایرانی آن پارس جنوبی نام دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا