اجتماعی

شکستن رژیم غذایی پایان وزن مطلوب نیست

مجله تفریحی زیباروز/اصفهان «گاهی افراد به دلایلی رژیم خود را می‌شکنند و بعد احساس انتقاد نسبت به خود می‌گیرند که دوباره نتوانستم رژیم را رعایت کنم و دیگر فایده ندارد، ولی باید توجه داشت که شکستن رژیم پایان قصه نیست و شما می توانید روز بعد با کاهش حجم مصرف غذا یا ورزش بیشتر آن را جبران کنید. افراد باید بدانند که بین گرسنگی و هوس خوردن خوراکی، تفاوت قائل شوند.»

فاطمه شیرانی، متخصص تغذیه با بیان این مطلب به مجله تفریحی زیباروز می‌گوید: درحالی که با یک‌سری بی‌احتیاطی‌های ناخواسته افزایش وزن سریع اتفاق می افتد، کاهش وزن آهسته رخ می‌دهد. در ایام نوروز اکثر مردم دچار بی‌نظمی در برنامه غذایی خود می‌شوند و همین باعث افزایش وزن در این بازه زمانی است. همچنین عدم توجه به برنامه‌غذایی در این ایام باعث می‌شود بعد از تعطیلات دچار اضافه وزن مملوسی شویم.  

وی با اشاره به بایدها و نبایدهای رژیم غذایی افراد در ایام پس از نوروز و ماه مبارک رمضان و چالش‌های پیش‌رو افراد برای کاهش وزن گفت که در ادامه می‌خوانید: 

چرا اضافه وزن به ویژه‌ در ایام تعطیلات ناگهانی اتفاق می‌افتد و به‌صورت بارز خودش را در افراد نشان می‌دهد؟

زندگی روتین ما هر از گاهی در  ایامی خاص دست‌خوش یک‌سری تغییرات خواهد شد. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در ایام نوروز برای هرکس اتفاق می‌افتد، تغییر برنامه خواب است، ممکن است شما تا دیر وقت به مهمانی رفته باشید و ساعت خواب شما تغییر کند و گاهی خواب زیاد و از دست دادن وعده‌های غذایی باعث اضافه وزن خواهد شد.

همچنین بی نظمی در ساعت خواب باعث تغییرات هرمون‌های کنترل کننده اشتها می‌شود و افراد پس از آن اشتها کاذب پیدا کرده و پرخوری می‌کنند. نکته بعدی این است که از ریزه خواری و پرخوری به خصوص در مصرف تنقلات، به ویژه پس از  افطار جلوگیری کنید. در رسوم ما ایرانی ها رسم است که هنگام پذیرایی از مهمان شیرینی به یکدیگر تعارف کنیم و خوردن همین شیرینی‌های کوچک، شاید در مهمانی‌های متعدد به چشم نیاید ولی کالری آن معادل ۲ یا ۳ قاشق برنج است و به مرور زمان می تواند شما را چاق کند.

در ایام ماه مبارک رمضان برای کنترل رژیم غذایی چه باید کرد؟

سفره‌های افطاری در طول ماه مبارک رمضان با انواع غذاهای چرب و شیرین مثل حلوا، کاچی، خرما، شله زرد، شیربرنج شیرین و زولبیا و بامیه و … رنگین می‌شود، اما باید بدانید که چنین رژیم غذایی برای افطار می‌تواند عوارضی برای سلامتی‌تان داشته باشد.

متاسفانه برخی سفره‌های افطاری در طول این ماه با انواع غذاهای چرب و شیرین عجین می‌شود و در نهایت، برخی روزه‌داران پس از یک ماه روزه‌داری، نه تنها وزن کم نمی‌کنند، بلکه با چند کیلو اضافه وزن مواجه می‌شوند.  

در این ایام باید هوشیار بود که اگر برای وعده غذایی به مهمانی دعوت شده‌اید بهتر است، غذای خود را با خوردن سالاد یا یک لیوان دوغ شروع کنید، تا اشتها شما کنترل شود. در بین غذاها نیز غذایی که چربی کمتر و پروتئن بیشتری دارد را انتخاب کنید تا احساس سیری بیشتری داشته باشید.  

همچنین مصرف بیش از اندازه میوه پس از افطار می‌تواند باعث اضافه وزن شود و بهتر است در یک مهمانی یک پرتغال و در مهمانی بعدی سیب یا خیار بخورید تا در طولانی مدت اضافه وزن پیدا نکنید. البته گفتنی است هنگام تماشا فیلم و سریال هم به این نکته توجه کنید که مقدار زیادی از تنقلات و آجیل کنار دستتان نباشد تا دچار اضافه وزن نشوید.

بعد از اتمام تعطیلات روتین رژیمی خود را چگونه حفظ کنیم؟

تا قبل سال تحویل همه ما درگیر خرید و خانه تکانی هستیم، ولی به محض تحویل سال فعالیت بدنی ما کم می شود، توصیه می‌کنیم، پس از این ایام از پیاده‌روی، نرمش یا دوچرخه‌سواری غافل نشوید. بهترین نوشیدنی آب است و مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب می‌تواند به حفظ وزن شما در این ایام کمک بهتری داشته باشد.

گاهی افراد نمی‌توانند به رژیم غذایی خود عمل کنند در آن زمان چه باید کرد؟

رژیم کاهش وزن درست رژیمی است که ۳ وعده اصلی همراه با ۳ یا ۴ میان وعده داشته باشد و برای رژیم موفق باید حجم وعده غذایی کمتر و تعداد وعده‌های غذایی بیشتر شود.

گاهی افراد به دلایلی رژیم خود را می‌شکنند و بعد احساس انتقاد نسبت به خود می‌گیرند که دوباره نتوانستم رژیم را رعایت کنم و دیگر فایده ندارد ولی باید توجه داشت که شکستن رژیم پایان قصه نیست و شما می توانید روز بعد با کاهش حجم مصرف غذا یا ورزش بیشتر آن را جبران کنید. افراد باید بدانند که بین گرسنگی و هوس خوردن خوراکی، تفاوت قائل شوند.  

اغلب اوقات، گرسنه نیستیم ولی هوس خوردن خوراکی ما را به سمت یخچال سوق می‌دهد و در آن لحظه بهتر است ما سرمان را با چیزی گرم کنیم یا با یک لیوان آب آن را برطرف سازیم. در هنگام غذا خوردن نیز بهتر است لقمه غذا را ۱۰ بار بجویم و با آرامش غذا را بخوریم تا دچار پرخوری و افزایش وزن نشویم. مواد غذایی وسوسه کننده را نیز از معرض دید برداریم تا از ریزه خواری‌های کوچک دست بکشیم و رژیم خود را حفظ کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا