علمی و پزشکی

شیوع بی‌دندانی در ایران پس از ۳۵ سالگی

دبیر اجرایی کنگره پریودنتولوژی شیوع بی دندانی کامل بعد از 35 سالگی در ایران را بین 19 تا 38 درصد اعلام کرد و گفت: هرکس حتی یک دندان خود را از دست داده باشد، بی دندان محسوب می شود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، دکتر. حسن سمیاری، دبیر اجرایی کنگره پریودنتولوژی با بیان اینکه دندان های کمتر منجر به کاهش طول عمر می شود، اظهار کرد: این موضوع ارتباط مستقیمی با امید به زندگی انسان ندارد، اما به طور غیرمستقیم می تواند کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی شیوع بی دندانی کامل بعد از 35 سالگی را در ایران بین 19 تا 38 درصد اعلام کرد و افزود: فردی که حتی یک دندان از دست داده باشد جزو افراد بی دندان محسوب می شود که حدود 60 درصد است.

دبیر اجرایی کنگره پریودنتولوژی با بیان اینکه بی دندانی کیفیت زندگی و امید به زندگی را کاهش می دهد، گفت: بسیاری از بیماران کاملاً بی دندان می مانند و بسیار افسرده می شوند، اما با ترمیم دندان ها، امید به زندگی نیز افزایش می یابد.

سمیاری با اذعان به اینکه کاهش هزینه های دندانپزشکی و یارانه بیمه خدمات دندانپزشکی می تواند از تعداد افراد بی دندان در کشور بکاهد، تاکید کرد: بهترین راه برای کمک به افراد با هزینه های دندانپزشکی و درمانی استفاده از بیمه است. با اینکه بیمه پردرآمدترین صنعت کشور است اما خدمات خوبی ارائه نمی دهد.

وی افزود: شرکت های بیمه مانند برخی شرکت ها از جمله شرکت نفت ممکن است حداقل بخشی از هزینه های دندانپزشکی بیمه شدگان خود را تقبل کنند.

دبیر اجرایی کنگره پریودنتولوژی به شرکت های بیمه پیشنهاد کرد که قبل از گران شدن دندانپزشکی (مانند رسیدن به عصب و نیاز به روکش) افراد را به ترمیم و جرم گیری دندان ترغیب کنند و از این روش های دندانپزشکی کم هزینه و ساده استقبال کنند.

سمیاری با بیان اینکه استعمال دخانیات به ویژه سیگار باعث تشدید بیماری های لثه و بیماری های دهان و دندان می شود، گفت: کسانی که از سیگار استفاده نمی کنند نیازی به درمان های شدید و پیشرفته دهان و دندان نخواهند داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا