حوادث

ضرورت نصب هشداردهنده‌های سیل در رودخانه‌ها/ کدام نهاد مسئول لایروبی رودهاست؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به موضوع لایروبی رودخانه ها گفت: لایروبی در شهرها بر عهده شهرداری هاست در حالی که وزارت نیرو مسئولیت سایر حوزه ها را بر عهده دارد.

محمدحسن نامی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز. وی با اشاره به اهمیت توجه به لایروبی رودخانه ها در کشور گفت: در کشور ما 164 هزار کیلومتر رودخانه داریم که 62 هزار کیلومتر آن از مناطق مسکونی، شهری، بخش ها و روستاها عبور می کند. لایروبی این آبراه ها قطعا کار سختی است.

وی در خصوص تقسیم مسئولیت اجرای این طرح گفت: اجرای عملیات لایروبی در شهرها بر عهده شهرداری ها است. رودخانه هایی که از شهرها می گذرند باید توسط شهرداری ها لایروبی شوند و لایروبی رودخانه هایی که خارج از شهر هستند بر عهده وزارت نیرو است.

لزوم نصب دزدگیر سیلاب در رودخانه ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ایجاد حاشیه و درجه بندی در رودخانه ها مهم است. درجه بندی رودخانه ها می تواند از فرونشست رودخانه و انتقال رسوبات آن به سدها، دریاچه ها و … جلوگیری کند و در واقع با جلوگیری از تخریب خاک به حفظ این ثروت ملی کمک کند.

نامی درباره تاثیرات این عملیات در کنترل سیل گفت: مهمترین موضوعی که در ارتباط با کنترل سیلاب است دیوار کشی، ساخت سواحل و درجه بندی رودخانه ها است. همچنین باید در نقاط حساس سنسورها یا سیستم های هشدار نصب شود تا از ورود آب زیاد به رودخانه به مردم اطلاع داده شود و قبل از وقوع سیل اقداماتی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

درس ها و آموزه های سیل امامزاده داودا

هشدار به تماشاگران سیل و فیلمبرداران

در هنگام سیل چه باید کرد؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین درباره ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و تجاوز به حریم آنها گفت: حریم رودخانه ها از محور رودخانه تا حدود 150 متر اطراف را شامل می شود. اما در برخی موارد می بینیم که ساخت و ساز از قبل انجام شده است. در این دوره شاهد فعالیت خوب قوه قضائیه در این زمینه هستیم و این پرونده ها حل خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا