حوادث

طرح سوال از وزیر کشور در مورد اعتصاب‌ کارگران هفت تپه

سخنگوی کمیته اصول مجلس گفت که وی از وزیر کشور خواسته است به اقدامات انجام شده در نیشکر هفت تپه ، که منجر به اعتصاب و ناآرامی در بین کارگران شده ، پاسخ دهد.

اما خضریان در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز درباره وضعیت شرکت قند هفت تپه اظهار داشت: شرکت نیشکر هفت تپه در سال 1994 به بخش خصوصی واگذار شد اما بیشتر کارشناسان معتقدند خصوصی سازی این شرکت نتوانسته به اهداف آن برسد. از نظر تولید ، مدیریت این مالک خصوصی چنان ضعیف بود که به عنوان مثال ، در سال 1994 هفت تپه حدود 57000 تن شکر سفید تولید کرد و حدود 8،600 هکتار زیر کشت رفت ، در حالی که امروزه تولید شکر 19000 تن شکر زرد است. سطح زیرکشت آن به 6300 نفر کاهش یافته است. دلیل دیگر بی کفایتی مالک فعلی ، بحران در پرداخت حقوق و مزایای کارگران و اعتصابات متعدد آنها بود.

وی ادعا می کند: این مدیر بی کفایت از سال 1997 پرونده هایی در زمینه قاچاق ارز در دادگاه تهران داشته است که دادگاه این پرونده در اواخر ماه مه سال جاری برگزار شد. این امر منجر به تعلیق پرداخت حقوق و مزایای کارگران این شرکت از ابتدای سال جاری به منظور اعمال فشار بر دادگاه شده است. کارگران هفت تپه در آن دوره همچنان مطالبات خود را دریافت می کردند ، اما عدم تمدید بیمه بر مشکلات قبلی افزود و فشار زیادی به کارگران و خانواده های آنها وارد کرد و آنها مجبور به اعتصاب شدند.

خضریان ادامه داد: “هفته ها اعتصاب و تجمع در مقابل درب پشتی استان شوش بدون هیچگونه ترافیک و تخریب ، و حتی تعطیلی کار در زمینه های کشاورزی این شرکت ، توسط کارگران حتی منجر به حضور یکی از مقامات استانی حاضر در میان کارگران نشد. و سخنان آنها را شنید ؛ به غیر از حضور فرماندار سوزا برای چند دقیقه در روز اول ، که دیگر اتفاق نیفتاد.

این نماینده مجلس یادآور شد: در چهل و نهمین روز اعتصاب ، همراه با لردها سید نظام الدین موسوی و احمد نادری ، مطابق وظیفه تعیین شده توسط اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی به نمایندگان برای ورود و تحقیق در تمام امور کشور ، نمایندگان مجلس. همراه با آقای کعب هومر ، نماینده محترم شوش ، و گروهی از اعضای رسانه ، در میان کارگران حضور داشتیم. ما به سخنان و خواسته های آنها گوش فرا دادیم و قول دادیم که تا حل کامل مشکل شرکت نیشکر هفت تپه و پرداخت کامل حقوق و حقوق آنها در کنار آنها بمانیم. جو امید ایجاد شده در میان کارگران ، که در طی 50 روز اعتصاب هیچ مقام و مأموری را نمی دیدند ، حل این مشکل را برای ما دشوار کرد.

وی همچنین گفت: “پس از دو یا سه ساعت گفتگو با کارگران در خیابان و در هوای گرم 50 درجه ، در جلسه ای با فرماندار و شورای امنیت شهر شوش ، اعلام کردیم که به زودی خواسته های کارگران و وضعیت شرکت نیشکر هفت اپه در ماده 90 و دیوان محاسبات را پیگیری خواهیم کرد. سپس در جلسات دیگر با نمایندگان کارگران و رئیس اداره کار شوش سخنان و درخواست های دقیق تری را از کارگران شنیدیم که رئیس دفتر کار هیچ پاسخ یا توضیحی در مورد سوالات و درخواست های آنها نداشته است.
خضریان افزود: طبق قولی که به کارگران دادیم ، جلسات مربوط به مشکل نیشکر هفت تپه با حضور اعضای کمیسیون اصل 90 ، نماینده شوش ، گروهی از کارگران صنعت پرورش و نیشکر هفت تپه و مسئولان استانی مرتبط و همچنین مسئولان استانی مرتبط برگزار شد. سازمان های خصوصی سازی. ” و ریاست آن را دکتر علی نیکزاد بر عهده داشت. در این جلسه مقرر شد علاوه بر تمدید دفترچه بیمه کارگران و پرداخت حق بیمه آنها ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی میزان معوقه را نیز در نظر بگیرد و پس از بررسی انتقال از طریق خود شرکت ، منابع پایدار را تضمین کند. استاندار خوزستان موظف به نظارت بر اجرای سطح زیر کشت نیشکر بود و این موضوع را تا اوایل آنلاین به کمیسیون اعلام کرد و وظایف کارگران اخراجی را تا هفته آینده تعیین کرد و سرانجام تا تاریخ 30 مرداد ماه حقوق معوقه را پرداخت کرد.

یکی از اعضای کمیته اصل 90 گفت: “علی رغم این جلسه اعتصاب کارگران ادامه داشت. تا روز دوم سپتامبر و هفتادمین روز اعتصاب ، نمایندگان بار دیگر در شهر شوش و کارگران ظاهر شدند و علاوه بر گزارش اقدامات بیش از بیست روز برگزار شد ، از آنها خواسته شد اعتصاب را خاتمه دهند و آن را به پارلمان بسپارند .. کارگران نیز به نشانه اعتماد به این قول اعتصاب را لغو کردند. این شرکت همچنین حقوق کارگران را در سه ماهه اول سال پرداخت کرد و موضوع تمدید کتابچه حل شد. از هفتادمین روز اعتصاب کارگران ، دیوان محاسبات کشور در هفت تپه حاضر شد و تحقیقات در مورد این شرکت را آغاز کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: سرانجام در تاریخ 28 اکتبر طبق تصمیم جلسه کمیته تحقیقات کارخانه نیشکر هفت تپه در مجلس ، با حضور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی ، مالک فعلی ظرف 45 روز ساقط شد. باید به مشکلات کارگران رسیدگی و سازماندهی شود و دادستانی دیوان محاسبات کشور به موازات اقداماتی که دولت و سایر م institutionsسسات موظف به انجام آن هستند ، باید در تحقیقات و هرگونه سهل انگاری احتمالی هر نهادی ، این موضوع را رصد کنند. شعبه نظارت مجلس ، دیوان محاسبات ، باید اجرا شود.

خضریان همچنین ادعا می کند: در همین حال ، علی رغم پرداخت دستمزد کارگران ، شرکت نیشکر از پرداخت معوقه و اضافه کار به فعالان کارگری خودداری کرد و این به دلیل ناراحتی این فعالان در آن زمان برای صاحب شرکت بود. طبق شواهد موجود ، هفته گذشته تعدادی از فعالان کارگری برای طرح خواسته های خود به شرکت معاون مراجعه کردند و پاسخ قانع کننده ای از طرف معاون شرکت دریافت نکردند. در پاسخ به کارگران ، من از کارفرما سفارش می گیرم و هیچ مبلغی به شما پرداخت نمی شود. ساعاتی بعد ، دادستان شوش دستور بازداشت فعالان کارگری را صادر کرد. کارگران چندین روز در بازداشت بودند و سپس به زندان منتقل شدند. در این دوره ، بسیاری توسط نمایندگان مجلس و برخی از مقامات استانی انجام شده است. اگرچه دادستان شوش گفت که کارگران به دلیل عدم ارائه وثیقه 50 میلیون دلاری بازداشت شدند ، وکیل کارگران گفت که وثیقه تأمین شده است. اما آنها با اجازه شورای امنیت استان آزاد نشده اند. سرانجام کارگران پس از یک هفته به دستور دادستان آزاد شدند. اما روز بعد با استقرار یگان ویژه ناجا در شرکت ، از ورود 15 فعال کارگری به شرکت جلوگیری شد که متأسفانه با دستور مستقیم آقای شریعتی استاندار خوزستان انجام شد.

خضریان در پایان با این استدلال که “در سال 1997 ، گزارش های نادرست به دولت در مورد تولید این شرکت و راه اندازی خطوط تولید جدید ، مانع از بررسی هیئت دولت از اختیارات مدیریتی شرکت شد.” تاکتیک های امنیتی مضاعف ، شرکت را به مرحله اعتصاب و ناآرامی بازگرداند. کارگران از خواسته های خود پس نخواهند رفت ، امروز وزارت کشور باید در قبال اقدامات استاندار خوزستان پاسخگو باشد. پارلمان از این موضوع کناره گیری نخواهد کرد و ما با گام نخست از وزیر کشور این کار را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا