اقتصادی

عملکرد معاونت علمی در ۸ سال فرهنگ‌سازی حوزه فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با شعار گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان کار خود را به پایان رساند در حالی که تعداد شرکت های دانش بنیان به بیش از 5700 شرکت رسید و درآمد این شرکت ها در سال گذشته از 150 تریلیون تومان فراتر رفت . و ایرانیان خارج از ایران 83 شرکت نوپا در زمینه های مختلف تخصصی تأسیس کرده اند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز“ارتقا emp توانمندی ملی” ، “ایجاد ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم با افزایش فناوری و قابلیت های نوآوری کشور” ، “ارتقا the نظام ملی نوآوری” ، “اقتصاد دانش بنیان از طریق هماهنگی و هم افزایی بین ادارات و سازمان ها” ، “ارتقا ارتباطات دانش “با صنعت و جامعه” ، “تسهیل تبادل بین بخشهای عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری و تجاری سازی فناوری و دستاوردهای نوآوری” و “توسعه شرکتهای دانش بنیان” از جمله اهدافی است که موسسه جدید 2006 آنها را بر عهده گرفت.

معاون وزیر پس از تهیه و تصویب طولانی مدت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، از چنین شرکت هایی حمایت کرد ، به طوری که در حال حاضر 110 نوع خدمات از جمله معافیت های مالیاتی ، حقوق گمرکی ، حقوق بازرگانی به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود. ، سود تجاری و عوارض صادراتی. 15 سال “و” تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید “،” تأمین یا استفاده از نوآوری ها و فن آوری با ارائه تسهیلاتی با بهره کم یا بلند مدت یا کوتاه مدت تحت قراردادهای شرعی “فقط بخشی از این این پشتیبانی و امکاناتی است که برای این شرکت ها فراهم می شود.

با این حمایت ، تعداد شرکت های دانش بنیان به 5705 شرکت رسید:

سال عدد
۱۳۹۲ 55
۱۳۹۳ 84
۱۳۹۴ 2320
۱۳۹۵ 3000
۱۳۹۶ 3386
۱۳۹۷ 4050
۱۳۹۸ 4900
۱۳۹۹ 5705

درآمد شرکتهای دانش بنیان از سال 1392 در حال رشد است ، به طوری که پیش بینی می شود درآمد این شرکتها در سال 1399 به بیش از 150 تریلیون تن برسد و این روند در سال 1398 حدود 120 تریلیون تن برآورد می شود. فروش مشاغل در مرحله جمع آوری اطلاعات است. درآمد این شرکت ها در سال 1997 به 80 هزار میلیارد تن رسید.

بیشتر شرکت ها در زمینه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، نرم افزار ، برق و الکترونیک فعالیت می کنند:

فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان در زمینه های مختلف فناوری

علاوه بر این ، بیش از 1000 شرکت خلاق در برنامه توسعه اکولوژی خلاق به ثبت رسیده اند که 533 شرکت در زمینه تجارت دیجیتال و فضای مجازی ، 138 شرکت در زمینه بازی ، اسباب بازی و سرگرمی ، 88 شرکت در زمینه صنایع دستی ، گردشگری و میراث فرهنگی 98 شرکت از صنعت سمعی و بصری ، 20 شرکت از یادگیری ، انتشارات و 57 شرکت از حوزه طراحی و معماری.

همچنین 43 شرکت در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی ، 7 شرکت در زمینه هنرهای تجسمی و نمایشی و 44 شرکت در سایر صنایع خلاق و فرهنگی وجود دارد.

علاوه بر شرکت های نوع اول و دوم تولید و خدمات مبتنی بر دانش ، مبتکر ، خلاق ، نسل جدیدی از شرکت ها بر اساس دانش به خانواده شرکت ها اضافه شده است که “نوع 3 مبتنی بر دانش” نامیده می شود.

این شرکتها با صلاحدید شورای تخصصی دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکتها و م institutionsسسات دانش بنیان مجاز به کار 2 ساله هستند.

این شرکتها شامل چهار گروه هستند: “شرکتهایی که محل اصلی فعالیت آنها در مناطق کوچکتر است” ، “شرکتهایی که نقش آنها در حل مشکلات استراتژیک یا اساسی کشور” ، “شرکتهایی که محل اصلی فعالیت آنها پارکها و مراکز علم و فناوری است” رشد “و” شرکت های فعال در زمینه صنعت فرهنگی “خالق ، مبتکر و علوم انسانی و اجتماعی” هستند و رویکرد اصلی این شرکت ها تأمین نیازهای استراتژیک کشور است.

این روند رو به رشد شرکت های دانش بنیان و دانش بنیان در حالی است که کشور از اقتصاد فروش محصولات منفرد و مواد اولیه به اقتصاد دانش بنیان روی می آورد و این امر باعث کندی وجود شرکت های کوچک و متوسط ​​در این مسیر خواهد شد. بنابراین ، به نظر می رسد ایجاد کنسرسیومی از شرکت های دانش بنیان و ایجاد شرکت های بزرگ دانش بنیان می تواند به چشم انداز کشور برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان دست یابد.

میزان صادرات دانش بنیان

طبق آمار دفتر تجارت بین الملل مرکز بین المللی تعاملات علمی و فناوری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، 4000 سرویس به 2500 شرکت دانش بنیان برای توانمندسازی و توسعه بازار ارائه شده است و در حال حاضر 450 دانش توانمند داریم شرکت های صادراتی مستقر در کشور. و صادرات دانشمندان ایرانی در سال 1998 بیش از 600 میلیون دلار بوده است.

با توجه به وضعیت کشور در سیاست های بین المللی ، بیشتر محصولات دانش بنیان به کشورهای عراق ، افغانستان و سوریه صادر می شود.البته شرکت هایی نیز هستند که موفق به صادرات محصولات خود به ایالات متحده ، کانادا ، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی شده اند. .

شرایط همه گیر کرونا هنوز بر بازارها مسلط است ، اما تلاش ها برای دستیابی به دستاوردهای تحقیقاتی همچنان ادامه دارد. این معاون تاکنون 23 کارگزار صادرات با هدف توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان و تسهیل روند رشد صادرات دانش بنیان ایران در کشورهای خارجی ایجاد کرده است. یافتن شرکای تجاری و بازاریابی محصولات شرکت های دانش بنیان در کشورهای هدف ، ماموریت اصلی کارگزاران صادراتی است.

از این تعداد ، 3 کارگزار صادراتی در ترکیه و آذربایجان ، 2 کارگزار صادراتی در روسیه و مابقی در چین ، افغانستان ، کنیا ، مالزی ، اندونزی ، عراق ، سوریه ، لبنان ، عمان ، هند ، منطقه کردستان ، ازبکستان ، بلاروس و انگلستان. برای علم.

بیشترین صادرات بر اساس ارزش دلار در سال 1998 در زمینه های “داروها و تجهیزات پزشکی از جمله داروهای شیمیایی ، پزشکی نانو ، بیوتکنولوژی” ، “مواد پیشرفته ، پلیمرها ، مواد شیمیایی و رزین ها” و “ماشین آلات صنعتی و تجهیزات”. .

این در حالی است که بودجه این نهاد در بودجه 1400 علی رغم اقدامات بزرگی که در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان انجام داده ، با رشد 23 برابری به 600 میلیارد تن رسیده است.

دستاوردهای یک معاون علمی تا افق 1400

دولت دوازدهم به پایان عمر خود رسید و بررسی عملکرد معاونت علمی در آن دوره نشان می دهد که برخی از مهمترین پیشرفتها در حمایت از توسعه فناوریهای استراتژیک به شرح زیر است:

فن آوری دستاوردها
بیوتکنولوژی مقام اول در منطقه و سیزدهم در جهان از نظر تولید علمی
دو برابر شدن تعداد شرکت های دانش بنیان در زمینه بیوتکنولوژی
دومین داروی زیستی بزرگ آسیا بعد از ژاپن
نهایی سازی و ورود 19 داروی مبتنی بر فناوری به بازار در دولت یازدهم و دوازدهم
فناوری نانو مقام اول در منطقه و چهارم در جهان از نظر تولید علمی
دو برابر شدن حجم صادرات و فروش
داروهای ترمیمی و سلولهای بنیادی تجاری سازی بیش از 80 محصول تلفن همراه توسط 105 شرکت
ایجاد اولین شهر سلول در ایران
راه اندازی 4 مرکز جامع پزشکی ترمیمی در تهران ، مشهد ، تبریز و شیراز
آب ، خشکسالی و محیط زیست کسب دانش فنی برای تحقیق و اکتشاف آبهای عمیق برای اولین بار در جنوب غربی آسیا
ایجاد یک واحد آزمایشی برای شوری و احیای مجدد مراکز گرد و غبار در منطقه خوزستان
علوم شناختی راه اندازی جامع ترین آزمایشگاه ملی علوم شناختی کشور با سرمایه 10 میلیون دلار در دانشگاه تهران

یکی از نتایج اصلی اکوسیستم اقتصادی دانش بنیان ، حق ثبت اختراعات بین المللی است که علاوه بر افزایش کیفیت تحقیقات ، امکان تجاری سازی آنها را نیز فراهم می کند ، در حالی که شرکت های جدیدی پیرامون این اختراعات ایجاد می شوند.

بنابراین ، حمایت از حق ثبت اختراعات بین المللی یکی از برنامه های معاونت علمی بود که افزایش قابل توجهی را در ثبت اختراعات بین المللی به ثبت رساند ، به طوری که 35 ثبت اختراع بین المللی در سال 2013 به 140 ثبت اختراع در سال 2018 رسید.

برنامه همکاری با ایرانیان خارج از کشور

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از مارس 2015 با هدف ایجاد ساختار و کاری که از دانش و تجربیات ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه هایی مانند تحصیلات فوق دکترا ، فرصت های تحصیل ، بازدید و اساتید منصوب و برگزاری سخنرانی ها و یک کارگاه تخصصی ، یک پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تأکید بر مدل چرخش مغز طراحی و اجرا شد.

مخاطبان این پروژه دانشجویان دکترا از یکی از 100 دانشگاه برتر جهان ، اساتید یکی از 200 دانشگاه برتر جهان و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات برجسته علمی و فناوری یا دانش بنیان خارجی هستند. شرکت ها

تجربه موفقیت آمیز این برنامه در تشکیل زیرساخت مناسب و سریع جهت استفاده از ظرفیت و توانایی علمی و فناوری متخصصان ایرانی در زمینه های مختلف تخصصی منجر به مشارکت بیش از 4700 متخصص و محقق ایرانی در خارج از کشور در این برنامه ، بیش از اکنون 1200 محقق و کارشناس ایرانی دانشگاه های جهان از ایالات متحده ، کانادا و کشورهای اروپایی به کشور بازگشته اند که 19٪ آنها از 20 دانشگاه برتر جهان مانند MIT ، استنفورد ، کمبریج ، هاروارد ، برکلی ، ایلینوی فارغ التحصیل شده اند. ، کالج امپریال ، پرینستون ، میشیگان ، سنگاپور ملی ، EPFL سوئیس و حدود 79٪ از این افراد بیش از 5 سال در خارج از ایران زندگی کرده اند ، که نشان دهنده سطح بالای کیفیت و ارزش بالای هر یک است.

آمار برنامه های همکاری با کارشناسان و کارآفرینان ایرانی در خارج از کشور

تاکنون این افراد 83 شرکت نوپا در زمینه های مختلف تخصصی ایجاد کرده اند که اشتغال تخصصی مستقیم را برای بیش از 2400 متخصص برتر و فارغ التحصیلان داخلی فراهم کرده است. تاکنون بیش از 340 محقق که به کشور بازگشته اند در پاسخ به این برنامه توسط دانشکده های درجه یک دانشگاه جذب شده اند که تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت فعالیت های تحقیقاتی ، آموزشی و بین المللی دانشگاه داشته است.

سابقه و آمار اشتغال محققان و کارشناسان ایرانی به کشور بازگشته است

اجرای این برنامه از سال 1393 نشان می دهد که همکاری با محققان و کارشناسان ایرانی که به کشور بازگشتند با رشد بالایی در زمینه های مختلف همراه است:

سال دستاوردها
۱۳۹۳ کمتر از 30 درخواست همکاری
13 قرارداد همکاری
5 پایگاه تخصصی
۱۳۹۴ کمتر از 200 درخواست همکاری
110 قرارداد همکاری
15 پایگاه تخصصی
۱۳۹۵ بیش از 1000 درخواست همکاری
443 قرارداد همکاری
48 پایگاه تخصصی
96-97 (مقاله مروری) بیش از 3000 درخواست همکاری
550 قرارداد همکاری
بیش از 70 سایت تخصصی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا