علمی و پزشکی

عکس | کشاورز خوش‌شانس، کمربند طلا 2500 ساله را در زمین خود پیدا کرد

یک کشاورز در جمهوری چک ماه گذشته با کشف یک ورق طلای نازک و مچاله شده در مزرعه، معجزه ای را با چشمان خود دید! بعدها معلوم شد که این ورق نازک طلا یک کمربند 2500 ساله است. این کمربند طلایی متعلق به عصر برنز است و اکنون بیشتر توسط باستان شناسان مورد بررسی قرار گرفته است.

یک کشاورز خوش شانس کمربند طلایی 2500 ساله را کشف کرد

یک کشاورز در جمهوری چک ماه گذشته کمربند طلایی 2500 ساله را در زمین خود پیدا کرد. این شی تزئین شده با خاک پوشانده شده بود. با این حال، به خوبی حفظ شد.

گفته می شود، کشاورز که این مورد را پیدا کرده بود، از آن عکس گرفته و سپس آن را برای باستان شناسان موزه سیلسیا در نزدیکی اوپاوا فرستاد. کشاورز اکنون ترجیح می دهد در رسانه ها ناشناس بماند.

Jiří Juchelka، رئیس بخش باستان شناسی موزه سیلسیان، به رادیو پراگ بین المللی گفت که این شی 51 سانتی متری احتمالاً قسمت جلویی یک کمربند چرمی است. این کالا از طلا ساخته شده و دارای قطعاتی از نقره، مس و آهن است.

کمربند طلایی 2500 ساله

کمربند طلایی 2500 ساله با دایره های متحدالمرکز برجسته و گیره های گل رز تزئین شده است. به گفته جوچلکا، ممکن است چندین قسمت کوچکتر از کمربند گم شده باشد. به غیر از این ایراد کوچک، بند در شرایط عالی است.

Teresa Alex Kilnar در حال حاضر مشغول مطالعه و تجزیه و تحلیل این کمربند در موزه Brunthal است. بر اساس سبک تزئینات، کارشناسان معتقدند که قدمت این کمربند طلا از اواسط تا اواخر عصر برنز (حدود قرن 14 قبل از میلاد) است.

عصر برنز به دلیل وفور مصنوعات برنزی شناخته شده است. در آن زمان مواد اولیه ای مانند طلا نیز معامله می شد که به یکی از اقلام ویژه طبقه بالای جامعه تبدیل شد.

کمربند طلایی 2500 ساله

باستان شناسان قبلا اشیای طلای دیگری را در قبرهای اروپای مرکزی که متعلق به عصر برنز هستند، کشف کرده بودند. همچنین در برخی از انبارها اشیای طلایی کشف شد که نشان دهنده ارتباط هدیه دادن طبقات بالای جامعه با باورهای ماوراء طبیعی آنهاست.

در مورد کمربند طلایی 2500 ساله اطلاعات زیادی در دست نیست. هنوز مشخص نیست که این کمربند متعلق به قبر یا انبار بوده یا خیر. به گفته کیلنار، این کمربند به احتمال زیاد متعلق به فردی از طبقه بالای جامعه بوده است. زیرا اقلام ارزشمندی مانند این کمربند در آن زمان به ندرت تولید می شد.

کاترین فریمن، باستان شناس از دانشگاه ملی استرالیا که در مطالعه فلزکاری در اروپا عصر برنز تخصص دارد، نیز پذیرفت که صاحب این کمربند طلا فردی با موقعیت اجتماعی یا معنوی بالایی بوده است.

کمربند از عصر برنز

به گفته فریمن، فلزکاری، از جمله تذهیب، در عصر برنز رونق فوق العاده ای داشت. فریمن همچنین گفت که اجسام طلایی با نقوش دایره‌ای اغلب با سیستم‌های کیهانی عصر برنز مرتبط هستند و بر چرخه‌های خورشیدی تمرکز دارند.

اهمیت بالای این کمربند طلایی با وجود عدم بررسی کامل کارشناسان مشخص است. فریمن می گوید: به ندرت می توان زیورآلاتی از این دست را با این شکنندگی تا این حد دست نخورده و کامل یافت. زیرا برگ های طلا مانند کاغذ پاره می شوند. به ندرت می توان طلای خاصی را هنگام حفاری پیدا کرد. این کشف نه تنها در منطقه ما بلکه در کل جمهوری چک بی نظیر است.

227227

دکمه بازگشت به بالا