بین الملل

فرانسه به دنبال گزینه توافقی برای ریاست جمهوری لبنان/ لودریان به عربستان می‌رود

منابع مطلع از تحرکات فرانسه در پرونده انتخاب رئیس جمهوری لبنان، از بررسی یک گزینه توافقی توسط پاریس برای این سمت و سفر نماینده فرانسه به کشور عربستان سعودی در راستای تکمیل اقدامات خود در این راستا خبر دادند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، روزنامه «نداء الوطن» لبنان در این باره به نقل از منابع مطلع خود نوشت که ژان ایو لودریان، نماینده ویژه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در بیروت در راستای تکمیل تحرکات پاریس در پرونده ریاست جمهوری لبنان ۱۱ ماه جاری میلادی (سه‌شنبه ۲۰ تیر) به عربستان سعودی سفر می‌کند.

طبق این گزارش، عربستان نخستین ایستگاه سفر لودریان به کشورهای عضو کمیته پنج‌جانبه رسیدگی به بحران لبنان متشکل از آمریکا، قطر، عربستان و مصر و فرانسه خواهد بود.

منابع مذکور در این باره اعلام کردند: لودریان به طرف‌های مربوطه اطلاع داده است که حمایت از سلیمان فرنجیه، رهبر جریان المرده برای تصدی پست ریاست جمهوری را متوقف کرده و درحال حاضر بر آمادگی ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان برای بر عهده گرفتن این سمت به عنوان گزینه توافقی تمامی طرف‌ها تاکید دارد.

این منابع همچنین تصریح کردند: پس از خروج فرستاده فرانسه از بیروت در ماه گذشته، سفارت فرانسه در بیروت تماس‌هایی را که لودریان آغاز کرده بود، تکمیل و مواضع طرف‌های داخلی در لبنان در رابطه با این گفت‌وگوها را بررسی کرد.

طبق این گزارش، مقامات سفارت فرانسه به کسانی که با آنها ملاقات کردند، اعلام کرده‌اند که نامزدی فرنجیه دیگر مد نظر آنها نیست.

منابع مطلع همچنین در این باره گزارش دادند: با توجه به اختلافات میان لبنانی‌ها برنامه‌ای را برای گفت‌وگو نمی‌توان متصور بود، اما لودریان در دور دوم سفر خود به بیروت پیشنهاد گفت‌وگو را مطرح خواهد کرد.

«نداء الوطن» همچنین در این باره اعلام کرد که به موازات تلاش‌های فرانسه، قطر نیز با گفت‌وگو با برخی کشورها و طرف‌های تاثیر گذار در حال تهیه «پلن B» برای پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان است.

لبنان از هشتم آبان سال گذشته در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری چندین جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.

آخرین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور که دوازدهمین جلسه متوالی بود چهارشنبه (۲۴ خرداد) با حضور تمامی ۱۲۸ عضو پارلمان برگزار شد؛ اما هیچ کدام از نامزدها (فرنجیه و ازعور) نتوانستند به حد نصاب لازم دست یابند.

این نخستین‌بار نیست که لبنان با خلأ پست ریاست‌جمهوری مواجه است بلکه پیش از انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ (۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵ سال بود که رئیس‌جمهوری نداشت و پارلمان چهل و پنج بار برای انتخاب رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. دلیل آن نیز، ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی‌ها و تفکرات فرقه‌ای حاکم بر احزاب بوده که همواره موجب بروز بحران و بن‌بست سیاسی در این کشور می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا