حوادث

فیلم ماجرای اهواز افکار عمومی را جریحه‌دار کرد/توقیف «رکنا» سیاسی نبود

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی پس از تعطیلی خبرگزاری رکنا گفت: ما همچنان از آزادی رسانه حمایت می کنیم و موضع گیری سیاسی در قبال تعطیلی این رسانه وجود ندارد اما موضع ما کاملا اجتماعی و افکار عمومی است. قوانین رسانه ای و رعایت آنها.

ایمان شمسایی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، درباره خبر پایانی رکنا که مطلبی با عنوان قتل عروس 17 ساله توسط همسرش در اهواز و تصاویر مرتبط منتشر کرده است، گفت: متاسفانه فیلمی از حادثه اهواز منتشر شده است. ” افکار عمومی را جریحه دار کرد. اتفاقی که اخلاق و آرامش جامعه را تحت تأثیر قرار داد. البته باید پذیرفت که کار سرویس حوادث در رسانه ما سخت و تیز است اما هوشیاری بسیار مهم است و شایسته است رسانه ها برای بیان اتفاقات تلخ به فکر آرامش جامعه و رعایت اخلاق باشند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ادامه داد: خبرگزاری رکنا در زمینه انتشار اخبار و تصاویر خلاف عفت عمومی اقدامات متعددی انجام داده و تذکراتی نیز داده شده است اما مورد اخیر بسیار تلخ بوده است. ابتدا از سوی وزارت آموزش و پرورش تذکر کتبی دادیم، اما هیئت نظارت بر مطبوعات نیز متولی صدور، ابطال مجوز و توقیف رسانه هاست و در نتیجه در جلسه فوق العاده امروز (15 بهمن) به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد که رکنا را لغو و پرونده به مرجع قضایی یعنی دادگاه فرهنگ، رسانه و مطبوعات ارجاع می شود.

وی با اشاره به اینکه امنیت شغلی خبرنگاران باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: برای خبرنگاران و خبرنگارانی که در رکنا فعالیت می کنند احترام قائل هستیم، باید از حقوق خود دفاع کنند، اما اتفاقات رخ داده را نیز پیگیری کنند. امیدواریم پرونده این بازداشت ختم به خیر شود و عادلانه در دادگاه رسیدگی شود. ما همچنان از آزادی رسانه ها حمایت می کنیم و هیچ موضع سیاسی درباره تعطیلی این رسانه وجود ندارد، اما موضع ما کاملا اجتماعی و از منظر افکار عمومی است.

مدیرکل خبر و خبرگزاری های داخلی درباره نقش رسانه ها در رعایت اخلاق و رعایت ضوابط گفت: رسانه رسمی که از هیات نظارت مجوز دریافت می کند، رسانه رسمی نامیده می شود. و اختیار دارد، اما نباید، چون شبکه های اجتماعی هر مطلبی را منتشر می کنند، آن را دوباره منتشر کنند. یک رسانه دارای مجوز دولتی باید از قوانین رسانه آگاه باشد و از آن پیروی کند. در برخی موارد، تصاویر با هماهنگی لازم نمایش داده می شوند. مثلاً تصویر متهم با اجازه مقام قضایی مجاز است در رسانه های رسمی منتشر شود. انتشار برخی موارد طبق قانون پیش بینی شده است و هیچ مانعی ندارد.

شمسایی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی خبرنگاران و رسانه ها برای دوری از شبکه های اجتماعی اخبار و تصاویری را منتشر می کنند. در حالی که ماده دوم قانون مطبوعات به رسالت مطبوعات در حفظ فضایل اخلاقی اشاره دارد. البته این به این معنا نیست که همه چیز خوب است و البته مشکلی با سیاه نمایی برای روشنگری نداریم، مخصوصاً وقتی امید و راه حلی وجود دارد. ما نمی خواهیم به خبرنگاران تکلیف کنیم، نقد رسانه ها خوب است، اما هر نقدی می تواند راه حل بدهد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی به گفته وی «تداوم تخلف در محتوای آن در انتشار محتوا» به خبرگزاری رکنا تذکر کتبی داده اند.

در نامه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری داخلی به مدیرمسئول خبرگزاری رکنا آمده است: در همین راستا به استناد بندهای 2 و 10 ماده 6 قانون مطبوعات به جنابعالی یادآوری می نماییم. ضروری است سریعاً این روند اصلاح و توضیحات خود را به این اداره کل ارسال کنید.»

در پی این هشدار، کمیته نظارت بر مطبوعات شامگاه یکشنبه (15 بهمن) اعلام کرد: در پاسخ به مطالبات به حق مردم در جلوگیری از انتشار تصاویر خشونت آمیز و مغایر با سلامت روانی جامعه، خبر رکنا خارجی بسته شد. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا