علمی و پزشکی

فیلم | واکنش عجیب موش‌ها به موسیقی

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینعلاوه بر این، به نظر می‌رسد که حیوانات به همان سرعتی که پای انسان هنگام پخش موسیقی حرکت می‌کند، به موسیقی واکنش نشان می‌دهند. این مطالعه ممکن است به کشف اساس تکاملی حس ریتم انسان کمک کند.

بیشتر بخوانید:

عکس فیلمی درباره یک «موجود مرموز» در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود!

چه رازهایی در دندان ما پنهان است؟

برخی از ما معتقدیم که موسیقی برای فرهنگ بشری بسیار خاص است. هیروکازو تاکاهاشی، مهندس مکانیک در دانشگاه توکیو که به مطالعه نحوه عملکرد مغز می پردازد، می گوید: «اما من معتقدم که منشا آن به نحوی از اجداد ما به ارث رسیده است.

توانایی تشخیص ریتم یک آهنگ و همگام سازی حرکات بدن با آن به عنوان هماهنگ سازی ریتم شناخته می شود. معما این است که چرا برخی از گونه ها مانند انسان و طوطی این توانایی ذاتی را دارند و برخی دیگر این توانایی را ندارند.

برای موش های آزمایشگاهی، تاکاهاشی و همکارانش سونات پیانوی موتزارت را در دو ماژور (K. 448) نواختند. این تیم آهنگ را کم کردند و سپس آن را با سرعت معمولی پخش کردند و حرکات موش ها نه تنها به صورت بصری، بلکه با یک شتاب سنج بی سیم که به روش جراحی در موش ها کاشته شد، مشاهده شد.

این تیم در ابتدا فکر می‌کردند که اندازه بدن می‌تواند میزان وقوع هر ضربه سر را تعیین کند. انسان‌ها معمولاً بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ ضربه در دقیقه پای خود را به موسیقی می‌زنند، اما حیوان کوچکی مانند موش احتمالاً برای دریافت همان پاسخ به سرعت بیشتری نیاز دارد.

دلایل زیادی برای فکر کردن وجود دارد [موش‌ها] ریتم های سریع تر را ترجیح دهید. اما این چیزی نیست که آنها پیدا کردند. در ضبط‌ها، ضربات سر موش هنگام نواختن سونات با سرعت عادی خود، حدود 132 ضربه در دقیقه، قوی‌تر بود. همین امر در مورد 20 نفری که از طریق هدفون با شتاب سنج به موسیقی گوش می دادند صادق بود.

هم برای انسان و هم برای موش، ضربان سر در حدود 120 تا 140 ضربه در دقیقه ثابت بود. هنگامی که موسیقی تندتر یا کندتر پخش می شد، هیچ پاسخ سر وجود نداشت. تاکاهاشی می‌گوید، این نشان می‌دهد که چیزی اساسی در مورد نحوه تنظیم یا سیم‌کشی مغز حیوانات برای پاسخ به ریتم وجود دارد.

این تیم همچنین برخی از آهنگ های پاپ مورد علاقه خود را برای موش ها پخش کردند و آنها نیز واکنش مشابهی را مشاهده کردند.

اگرچه پاتل موافق است که به نظر می رسد موش ها ریتم هایی را ترجیح می دهند که انسان ها دوست دارند، اما او متقاعد نشده است که موش ها می توانند مانند انسان ها با ریتم هایی سازگار شوند.

پاتل می‌گوید: «من فکر می‌کنم این مطالعه در واقع بیشتر سؤالات را مطرح می‌کند تا پاسخ‌دهنده. انسان ها و طوطی ها از طریق حرکات بزرگ و ارادی مانند تکان دادن سر، رقصیدن یا ضربه زدن پا، هماهنگی ریتمیک را نشان می دهند. موش‌ها حرکات کوچکی را به نمایش گذاشتند که باید با دستگاه‌های خاصی مانند شتاب‌سنج سر و فناوری ضبط حرکت ثبت می‌شد.

این رفتار همچنین زمانی آشکارتر بود که محققان با بلند کردن بطری آب، موش‌ها را فریب دادند تا روی پاهای عقب خود بایستند، در مقایسه با موش‌های چهار دست و پا.

او می‌گوید: «ماهیت درک و همگام‌سازی ریتم، پیش‌بینی زمان‌بندی ریتم و حرکت قابل پیش‌بینی است». “بنابراین ما درست روی شوت ها یا فقط کمی جلوتر از آنها فرود می آییم.” از آنجایی که حرکات موش ها بسیار کوچک است، مشخص نیست که آیا موش ها می توانند ضربان را پیش بینی کنند یا فقط به آن واکنش نشان دهند.

هم تاکاهاشی و هم پاتل تاکید می کنند که این مطالعه نشان نمی دهد که موش ها دوست دارند با موسیقی انسانی برقصند. تاکاهاشی می گوید: «محرک موسیقی برای مغز بسیار جذاب است. اما به این دلیل نیست که آنها از موسیقی لذت می برند یا درک می کنند.

227227

دکمه بازگشت به بالا