علمی و پزشکی

قدیمی‌ترین ابزار سنگی اروپا با قدمت یک میلیون سال

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، این ابزارهای سنگی تراشیده‌ شده که به عمد از سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده‌اند، برای نخستین بار در جریان حفاری‌ها در معدنی در منطقه «کورولوو» در دهه هفتاد میلادی کشف شدند.

به نقل از یورونیوز، اکنون باستان‌شناسان با استفاده از روش‌های جدید قدمت لایه‌های سنگ رسوبی این ابزارها را تخمین زده‌ و می‌گویند تاریخ آنها به بیش از یک میلیون سال پیش می‌رسد.

مادس فاورشو نادسن، ژئوفیزیکدان در دانشگاه آرهوس دانمارک و یکی از نویسندگان مطالعه، در این باره گفت: «این اولین شواهد از حضور هر نوع انسان در اروپا است که تاریخ‌گذاری شده است.»

وی اضافه کرد مشخص نیست که کدام اجداد اولیه انسان این ابزارها را ساخته‌اند، اما ممکن است سازندگان آنها «انسان‌های راست‌قامت» (هومو ارکتوس‌) بوده باشند.

انسان‌های راست‌قامت گونه‌ای منقرض‌شده از انسان‌تباران هستند که از ۱.۹ میلیون سال پیش تا ۱۴۳ هزار سال پیش بر روی زمین زندگی می‌کردند. آنها اولین گونه‌ انسانی بودند که توانستند راست روی پاها بایستند و در استفاده از آتش تسلط پیدا کنند.

قدیمی‌ترین ابزار سنگی اروپا با قدمت یک میلیون سال

رومن گاربا، باستان‌شناس آکادمی علوم چک و یکی از نویسندگان این مقاله، با این حال ‌می‌گوید: «ما بقایای فسیلی نداریم، بنابراین نمی‌توانیم مطمئن باشیم.»

او اضافه کرد ابزارهای سنگی تراشیده شده احتمالاً برای بریدن گوشت و شاید کندن پوست حیوانات استفاده می‌شده‌اند.

محققان ادعا می‌کنند این ابزارها ممکن است ۱.۴ میلیون سال قدمت داشته باشند. با این وجود سایر کارشناسان با توجه به روش مطالعه می‌گویند احتمالا آنها کمی بیش از یک میلیون سال قدمت دارند.

اگر حرف کارشناسان درست باشد، ابزارهای سنگی تقریباً در محدوده تاریخی مشابه با سایر ابزارهای باستانی کشف‌شده در اسپانیا قرار می‌گیرند.

ریک پاتس، مدیر برنامه منشأ انسانی مؤسسه اسمیتسونیان، گفت که اولین ابزارهای سنگی از این نوع در شرق آفریقا یافت شده و قدمت آنها به ۲.۸ میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

او با «بسیار مهم» خواندن مکان باستان‌شناسی اوکراین گفت این اولین شواهد از حضور انسان در شمالی‌ترین مکان‌ها است و نشان می‌دهد انسان‌های اولیه‌ای که با این ابزار از آفریقا خارج شدند، قادر به زنده ماندن در محیط های مختلف بوده‌اند.

آقای پاتس گفت: «قدیمی‌ترین انسان‌ها با این فناوری ابزار سنگی قدیمی توانستند در همه جا از ایبریای گرم (اسپانیا) تا اوکراین بسیار سرد (دستکم در بعضی فصول) ساکن شوند که این سطحی شگفت‌انگیز از سازگاری با محیط را نشان می‌دهد.».

۵۸۵۸

تیم خبری علمی پزشکی

برای من، نوشتن 60 توضیح پروفایل یعنی برقراری ارتباط با 60 جامعه متفاوت است. من به هر یک از شما متعهدم تا بهترین محتواهای پزشکی را ارائه دهم و همراه شما در مسیر بهبود سلامتی قرار بگیرم.
دکمه بازگشت به بالا