استان ها

قزاقستان شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است

پس از اصلاح قانون اساسی؛

شهروندان قزاقستان امروز برای اولین بار پس از اصلاح قانون اساسی به پای صندوق های رای رفتند تا رئیس جمهور خود را برای یک دوره هفت ساله انتخاب کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا و به نقل از دویچه وله، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قزاقستان صبح امروز از ساعت 7 به وقت محلی آغاز شد. به نظر می رسد در میان 6 نامزد حاضر در رقابت، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور فعلی همچنان شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

سیستم ریاست جمهوری در قزاقستان بر اساس نتایج همه پرسی که در ماه ژوئن برگزار شد تغییر کرد. بر این اساس رئیس جمهور تنها برای یک دوره 7 ساله می تواند انتخاب شود و دیگر حق شرکت در انتخابات بعدی را نخواهد داشت.

رقابت های امروز در حالی برگزار می شود که قزاقستان در اوایل سال جاری با شورش ها و انفجارهای خونین روبرو بوده است.

اعتراضات از دی ماه در یکی از شهرهای دورافتاده کشور در واکنش به افزایش قیمت سوخت آغاز شد و سپس به شهرهای دیگر به ویژه شهر تجاری «آلماتی» سرایت کرد.

توکایف بعداً اصلاحاتی را ارائه کرد که شامل تقویت پارلمان، کاهش اختیارات ریاست جمهوری و محدود کردن دوره ریاست جمهوری به 7 سال بود. این بدان معناست که در صورت پیروزی در انتخابات روز یکشنبه، می تواند تا سال 2029 در سمت خود باقی بماند.

از دیگر نامزدهای این انتخابات می توان به «ژیگولی دیرابایف» نماینده حزب «نفت»، «نورلان اوسبایف» نماینده حزب سوسیال دموکرات ملی، «کرکات آبدن» و «سلطان تورسین بایوا» فعالان اجتماعی و «میرام کاژیکن» نماینده اتحادیه اشاره کرد. کارگران

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان ظرف 24 ساعت پس از پایان رای گیری و نتایج نهایی حداکثر تا دو هفته پس از پایان انتخابات اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا