اقتصادی

قیمت دلار در هفته آینده نزولی خواهد بود/ تحلیل یک جابجایی در بانک مرکزی

یکی از اعضای کمیته نمایندگی اتاق بازرگانی ایران می گوید: بررسی عواملی که در روزهای اخیر منجر به افزایش قیمت ارز در بازار شد، نشان از کاهش نرخ ارز در هفته آینده دارد.

علی شریعتی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، اظهار کرد: یکی از مسائلی که متاسفانه در اقتصاد ایران جا افتاده این است که قیمت ارز به یک موضوع سیاسی تبدیل شده و در بسیاری از موارد باعث افزایش قیمت ارز می شود. یا تلاطم در این بازار توسط عوامل خارج از بازار و اقتصاد هدایت می شود. از سوی دیگر، درست یا نادرست، نرخ ارز در اقتصاد ایران تبدیل به دماسنجی شده است که بر اساس آن بسیاری از افراد جامعه صرف نظر از اینکه شغلشان به ارز مرتبط است یا نه، تصمیمات خود را با توجه به وضعیت آن اتخاذ می کنند. قیمت ارز.

وی ادامه داد: در اقتصاد ایران فردی که صرفا قصد خرید محصولی مانند تبلت را دارد یا قصد انجام فعالیت اقتصادی در سطح بالاتر را دارد، بر اساس نرخ ارز تصمیم می گیرد. اگرچه قیمت کالاهایی مانند طلا یا حتی خودرو نیز به نوعی وضعیت اقتصاد را نشان می دهد، اما در نهایت همه تحلیل ها همچنان به سمت قیمت دلار می رود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روند افزایشی قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: به نظر می رسد دلیل این افزایش کوتاه مدت قیمت ها باید تحت تاثیر عوامل متعددی بررسی شود. اول نوعی تبانی معامله گران تحریمی با گروهی که منفعت اصلی آنها نوسانات بازار ارز است. این همکاری مانند روزهای گذشته گاهی باعث می شود تا طی چند روز به یکباره دو تا سه هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد در حالی که در دنیای واقعی هیچ اتفاق مهم و جدیدی برای شاهد این افزایش رخ نداده است. عامل دیگری را باید در بانک مرکزی جستجو کرد.

شریعتی ادامه داد: در دولت قبل شاهد این بودیم که با این رویکرد که بازار ارز برای دولت است، جایگاه در بانک مرکزی مرکزی شد و معاونت ارزی بانک مرکزی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. همین رویه ادامه دارد و سیاست های نهایی شده در این پروکسی ممکن است به عاملی برای نوسانات نرخ ارز تبدیل شود. شاید محدودیت منابع ارزی بانک مرکزی در مدیریت بازار در این حوزه یکی از عوامل باشد، اما از سوی دیگر سیاست معاون ارزی سابق بانک مرکزی گاهی ناهماهنگی هایی را هم با سیاست های کلان و هم در همکاری با فعالان اقتصادی که خود عاملی برای افزایش قیمت ارز است. ساماندهی در بانک مرکزی و معرفی نماینده جدید ارزی این نهاد می تواند به هماهنگی بیشتر در این زمینه کمک کند. با آمدن معاون جدید ارزی و تجربیاتی که وی در حوزه های مختلف بانکی کسب کرده است، این امید وجود دارد که معاونت جدیدی در این معاونت افتتاح شود.

وی با اشاره به افت قیمت ارز در بازار در روز چهارشنبه، تصریح کرد: علاوه بر سیگنالی که حرکت بانک مرکزی به بازار می دهد، برخورد با حساب های مشکوک بانکی و نظارت بر این بازار از یک سو، افزایش قیمت ارز در بازار است. و تغییرات کشورهای همسایه مانند بخشنامه های ارزی از سوی دیگر، طالبان اخیراً نرخ ارز را برای معاملات فردا ممنوع کرده اند، از سوی دیگر ممکن است این امر بر بازار ارز ما تأثیر مثبت داشته باشد و احتمالاً شاهد کاهش نرخ ارز باشیم. افزایش نرخ ارز در هفته آینده و جبران افزایش روز های اخیر.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: البته این انتظار که بدون تعیین سرنوشت تحریم ها و برجام و عضویت در FATF، قیمت ارز به طور ناگهانی کاهش پیدا کند، دور از واقعیت است، اما اقدامات داخلی برای افزایش شفافیت انجام شده است. از سوی دیگر رونق اقتصادی و تغییرات اخیر بانک مرکزی که ممکن است منجر به هماهنگی بیشتر تصمیم گیران در بازار ارز شود، ممکن است از تلاطم بیشتر و افزایش شدید قیمت ارز جلوگیری کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا