اقتصادی

قیمت مسکن کاهش یافته است/سایت‌ها تنش ایجاد نکنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک هاد گفت: اگر بازار مسکن، مراکز آماری و برخی افراد غیرکارشناس نابسامانی ایجاد نکند، می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن را داشت، اما نمی‌توان انتظار کاهش شدید را داشت. .

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی، میانگین قیمت مسکن در تهران حدود 32 میلیون تومان در هر متر مربع است اما میانگین قیمت عرضه شده در مبادی فروش بیش از 50 میلیون تومان است. یعنی هرکسی برای خانه خود قیمتی تعیین می کند و مدیران این سیستم ها هیچ کنترلی روی آن ندارند. بارها اعلام کرده ایم که نرخ های دلخواه در بازار مسکن تنش ایجاد می کند، اما همچنان شاهد قیمت های کاذب در سامانه های املاک هستیم.

قیمت مسکن در دو هفته اخیر نیم درصد کاهش یافته است

وی افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. بیشتر این آرامش به دلیل تلاش دولت سیزدهم برای راه اندازی نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده درباره مذاکرات هسته ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و آپارتمان نیز کاهش یافت و بررسی های ما حاکی از کاهش حدود نیم درصدی قیمت مسکن در تهران در دو هفته گذشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آرامش کنونی بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود، گفت: معمولاً سه گروه شامل غیرکارشناسان، مراکز آماری و سامانه‌های املاک باعث ایجاد تنش در فضای واقعی می‌شوند. بازار املاک.” انجام مصاحبه های رسانه ای استرس زا. سیستم های فروش گاهی فقط به نفوذ و منافع خود فکر می کنند و اهمیتی نمی دهند که با انتشار قیمت های نجومی چه اتفاقی برای بازار می افتد.

کاهش امنیت معاملات از طریق سامانه های فروش مسکن

خسروی خاطرنشان کرد: یکی از پرطرفدارترین سامانه های فروش ملک را تحریم کرده ایم. حدود 50 نفر به دلایل مختلف از این سایت شکایت کردند. به عنوان مثال بیان می شود که سیستم در مورد انعقاد قرارداد با دور زدن مشاوران املاک است که ضریب امنیت را بسیار کاهش می دهد. البته این صفحه تکذیب کرد اما در هر صورت این شکایات برای ما ارسال شد. ما از تعامل ساختیم و اعلام کردیم که به مذاکره می آیند اما نیامدند. اما آنچه مردم را با این سیستم ها آزار می دهد، انتشار قیمت های قدیمی است که منجر به افزایش قیمت مسکن می شود.

وی گفت: برخی سایت ها رقابت کاذبی را در بازار مسکن ایجاد کرده اند. فردی که وارد موبایلش می شود و می بیند همسایه متری خانه اش را 40 میلیون تومان تعیین کرده، متری 45 میلیون تومان هم می گذارد. نفر سوم 50 میلیون تومان را وارد کوچه فرعی می کند و این روند رشد ادامه دارد. این موضوع باید حل شود.

کاهش شدید قیمت آپارتمان بعید است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که چقدر می توان به کاهش قیمت آپارتمان امیدوار بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه انتظار نمی رود قیمت ها پس از جهش قیمت ها افزایش پیدا کند، طبیعتاً انتظار کاهش شدید قیمت ها غیرمنطقی است. زمانی که بازار مسکن به ثبات برسد، خوب است که در آینده بتواند قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد. با طرح نهضت ملی مسکن، ما بسیار امیدواریم که عرضه و تقاضا به تعادل برسد و قیمت‌ها منطقی باشد.

ما نسبت به طرح نهضت ملی مسکن خوشبین هستیم

خسروی با بیان اینکه هزینه نهضت ملی مسکن با توان مردمی تناسبی ندارد، گفت: دولت باید اعتبار بیشتری برای این طرح اختصاص دهد و بانک ها نیز به تعهد قانونی خود مبنی بر اختصاص 360 هزار میلیارد تومان در سال برای این طرح عمل کنند. اکنون هر از چند گاهی از متقاضی 40 میلیون تومان درخواست می شود. اگر مردم آنقدر پول داشتند، اصلاً نیازی به ورود به این طرح نداشتند.

وی گفت: در عین حال به استقامت آقای رئیسی اعتقاد دارم و مطمئنم اگر دولت قول ساخت سالانه یک میلیون خانه بدهد به این وعده عمل خواهد کرد. آشنایی من با آقای رئیسی به سال‌ها قبل برمی‌گردد و می‌دانم ایشان دغدغه‌ها و برنامه‌هایی در تمامی سطوح حوزه مسکن از کد رهگیری گرفته تا ساماندهی بازار و افزایش ساخت و ساز دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا