اقتصادی

قیمت پایین سیگار در ایران / دود حمایت از محصولات دخانی در چشم مردم

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حداکثر 10 میلیون سیگاری در کشور داریم، گفت: جمعیتی هستند که این محصولات را مصرف نمی کنند.

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، درباره اخبار اخیر مبنی بر افزایش مالیات بر فروش محصولات دخانی به میزان 90 درصد در بودجه 1401، وی گفت: با انتشار قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری، برآورد می شود ارزش درآمد این قانون از 1231 میلیارد تومان به 2310 میلیارد تومان در سال آینده افزایش یابد. این در حالی است که تبصره ای در قانون بودجه 1400 (بخش و تبصره 6) به موجب آن «هر نخ سیگار تولید داخل 25 تومان و برای تولید بین المللی 50 تومان و برای سیگار وارداتی 150 تومان، هر بسته 50 گرمی تنباکو. به ازای هر بسته 50 گرمی تنباکوی وارداتی 3300 تومان و 10 هزار تومان می شود.

وی ادامه داد: قبل از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 سازمان مالیاتی مبنی بر اخذ مالیات از فروش سیگار با درآمد 1231 میلیارد تومانی به عنوان بخشی از مالیات وضع شده است. ” تنباکو اعمال شد. با تصویب بند و تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، در اجرای ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه، مبلغ 4775 میلیارد تومان به عنوان مالیات بر مصرف سیگار در قانون امسال درج شد. کاستی در ساختار مالیاتی پیش بینی می شد که متوسط ​​مالیات خرده فروشی این محصولات مضر تا حدودی افزایش یابد.وزارتخانه که مالیات بر مصرف را برجسته می کرد از قانون حذف شد.

وی با تاکید بر اینکه مالیات بر دخانیات یکی از مهمترین ابزارهای کاهش مصرف است، گفت: نمی توانیم به هدف کاهش 30 درصدی مصرف دخانیات تا سال 1404 و هدفی که جمهوری اسلامی ایران به آمریکا متعهد شده است برسیم. ایالت ها مرگ و میر ناشی از عوامل خطر غیرواگیر را تا 25 درصد کاهش می دهند.

ولی زاده با انتقاد از نقص در ساختار مالیاتی قانون گفت: ساختار مالیاتی فعلی در کاهش هزینه ها موثر نیست و دولت به جنبه درآمدی توجه بیشتری دارد. اینکه ما اعلام می کنیم سازه استاندارد نیست به دلیل نرخ های پایین و متفاوت ذکر شده در قوانین است. مثلاً در قانون بودجه برای هر بسته 50 گرمی 10 هزار تومانی 1400 مالیات بر تنباکوهای تولید داخل و وارداتی درخواست کردیم که در نهایت 3300 تومان برای تولید داخل تصویب شد. این اختلاف 3300 تومانی با 10000 تومانی تولید داخلی و وارداتی بهانه ای برای توسعه تولید در کشور می شود.

وی ادامه داد: در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده 25 درصد مالیات بر تولید داخلی با آرم ایرانی، 40 درصد مالیات بر برندهای بین المللی و 65 درصد برای واردات در نظر گرفته شده که از سال دوم اجرای قانون هر سال پنج درصد است. اعلام کرد که درصد افزایش به 55 درصد برای تنباکوی تولید داخل و 95 درصد برای سیگارهای مارک بین المللی است که به این معنی است که رسیدن به سقف قانونی به ترتیب 5 و 11 سال طول می کشد. قانون مالیات بر ارزش افزوده در جای خود ارزشمند است اما برای رفع نواقص مالیات دخانیات باید مالیات ویژه ای در بودجه های سنواتی داشته باشیم تا پس از گذشت حداقل پنج سال از اجرای قانون به ظرفیت خود برسد. و کارایی در کاهش مصرف.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره بودجه سال 1400 رقم درآمد 6000 میلیارد تومان است. اگر از میزان مالیات پیش بینی شده در لایحه 1401 کم کنیم نه تنها رشد نمی کنیم، بلکه با کاهش 3.696 میلیارد تومانی (61 درصد کاهش) مواجه هستیم. سیاست ها و اسناد بالادستی از جمله اصل 75. قانون اساسی کشور و سیاست های کلی سلامت، به اطلاع مقام معظم رهبری می رسد.

وی افزود: افزایش مالیات بر دخانیات با کاهش مصرف مضرات آن، بار 40 هزار میلیارد تومانی را به همراه دارد که برای درمان عوارض این ماده مضر بر دوش نظام سلامت و 90 هزار میلیارد تومان بار بار است. به دلیل مرگ زودرس در محل کار.” و قرار گرفتن در معرض دود تنباکو که بر سایر بخش های توسعه تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کل مالیات و عوارض محصولات دخانی حدود 15 درصد قیمت خرده فروشی این محصولات است، تصریح کرد: این رقم با نرخ موثر 75 درصد فاصله دارد در حالی که طبق ماده 8 قانون عمومی دخانیات. کنترل مصوب 2006 باید هر سال 10 درصد از طریق مالیات افزایش یابد. هر وقت صحبت از افزایش مالیات می شود، صنعت بهانه هایی برای افزایش قاچاق پیدا کرده است. ارقامی که صنعت دخانیات تحت عنوان قاچاق سیگار ذکر می کند بهانه ای برای جلوگیری از اجرای سیاست های کلیدی کاهش تقاضا است.

وی تاکید کرد: آمار واقعی قاچاق سیگار در کشور را مستند نمی کنیم، اما آمارهای مطالعات شیوع ملی به صورت دوره ای منتشر می شود که حداقل 20 میلیارد متر با آمار صنعت اعلام شده فاصله دارد. در بسیاری از کشورها، حتی قاچاق دخانیات با افزایش مالیات کاهش یافته است و آخرین اطلاعات و اسناد جهانی حاکی از سطوح بالاتر قاچاق در کشورهایی است که مالیات کمتری بر محصولات دخانی اعمال کرده‌اند و بانک جهانی فساد را به عنوان عامل اصلی سازمان‌یافته معرفی کرده است. قاچاق من ما به هیچ وجه نمی پذیریم که افزایش مالیات بر محصولات دخانی باعث افزایش قاچاق شود.

ولی زاده ادامه داد: اخیراً اجرای طرح نظارت بر فرآورده های دخانی در حوزه صنعت ساماندهی شده است و اعمال این کد نگرانی از قاچاق را از بین می برد. هر سیگار تولید شده باید دارای این کد باشد و تا نقطه مصرف قابل پیگیری باشد. همچنین از توزیع کنندگان محصولات دخانی تقاضا داریم محصولات خود را به مراکزی که مجوز فروش ندارند ارسال نکنند. زیرا از طریق کد مذکور محصولات رهگیری شده و برای مکان های بدون مجوز جریمه های پیش بینی شده در نظر گرفته شده است.

او اشاره می کند که ظرفیت مالیات بر دخانیات در کشور بیش از 20 هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد: اکنون به دلیل قیمت پایین سیگار در کشور، بحث قاچاق مواد دخانی به خارج از کشور است نه قاچاق. متوسط ​​قیمت جهانی تنباکو حدود 4.5 تا 5 دلار است. اما متوسط ​​قیمت در ایران کمتر از 0.5 دلار است. بنابراین هیچ انگیزه ای برای قاچاقچی برای واردات سیگار قاچاق به کشور وجود ندارد و ادعای صنعت دخانیات مبنی بر تولید محصولات خارجی توسط قاچاقچیان به کشور کذب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست گذاران با اعمال مالیات بیشتر بر کالاهای مضر برای سلامت می توانند مصرف این محصولات را کاهش داده، درآمد دولت را افزایش دهند و تورم کالاهای استراتژیک و سبد خانوار را کاهش دهند. افراد سیگاری حداکثر 10 میلیون نفر هستند اما متاسفانه دود کمک های دولتی به این محصول مضر به چشم 75 میلیون نفر می رسد که این محصولات را مصرف نمی کنند. ما یکی از طرفین معاهده بین المللی کنترل دخانیات هستیم و با این معاهده متعهد هستیم به جای تسهیل در توسعه تولید، عرضه و مصرف این محصولات کشنده، قوانین مؤثری را برای محافظت از سلامت عمومی در برابر مزایای صنعت دخانیات وضع کنیم. نمایندگان محترم مجلس نمایندگان اکثریت مردم شریف ایران هستند که سیگار نمی کشند و قطعا به این مهم توجه ویژه خواهند داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا