اقتصادی

مبارزه تلفیقی مدیریت آفت سپردار در باغات کیوی + توصیه‌های فنی برای سمپاشی

مجله تفریحی زیباروز/مازندران مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مدیریت و کنترل آفات باغات کیوی به ویژه باغات صادراتی در قالب مبارزه یکپارچه تاکید کرد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت قرنطینه کیوی بر لزوم مدیریت و کنترل آفات کیوی در باغات کیوی به ویژه باغات صادراتی در قالب یک مبارزه هماهنگ تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه زمستانه برای کاهش جمعیت آفات زمستانه کیوی ضروری است، گفت: باغداران قبل از شروع مبارزه زمستانی با کارشناسان حفظ نباتات و ادارات گیاهان دارویی تماس گرفته و بر اساس توصیه ها و توصیه ها اقدامات کنترلی را انجام دهند. اعلام کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: حذف شاخه های به شدت آلوده از باغ و حذف شاخه های هرس شده و مسواک زدن تنه و شاخه های اصلی درختان آلوده با ویسکی نرم یا گونی کنفی در کاهش جمعیت بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه هرس مناسب برای تهویه و روشنایی کافی در ایجاد اختلال در شرایط مساعد رشد و تکثیر آفات و در نهایت کاهش تراکم آفات بسیار موثر است، به باغداران توصیه کرد روغن عمومی را به میزان 2 درصد در 2 مرحله به صورت سنگین سمپاشی کنند. باغ های آلوده (از نیمه دوم آذرماه) قبل از هرس و نیمه دوم بهمن ماه به بعد پس از هرس و در مزارع با آلودگی کم به نسبت 5/2 درصد در یک مرحله پس از هرس در زمان اعلام شده.

زاغی تاکید کرد: برای پوشش کامل و یکنواخت محلول امولسیون کننده روغن از سمپاش مناسب (تراکتوری یا سمپاش موتوری 100 لیتری نیزه و شیلینگ) استفاده شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای جلوگیری از اثرات نامطلوب اختلاط ترکیبات مس با روغن امولسیون کننده؛ از مخلوط کردن سموم مس با روغن امولسیون کننده مخصوص خودداری کنید و بین روغن کاری و پاشش فاصله یک هفته ای را رعایت کنید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر توجه به اطلاعات هواشناسی و عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی روغن گفت: رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک، پوشاک مخصوص. برای سمپاشی، کلاه، لیوان، دستکش، مصرف آب و غذا و در هنگام روغن پاشی سیگار نکشید و پس از اتمام کار، قسمت های آلوده بدن را با آب و صابون بشویید.

وی در خاتمه گفت: باغداران برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی با کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک های گیاهان دارویی تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا