اقتصادی

معرفی جایگزین سویا و کُلزا برای دامداری‌ها با تولید نهاده‌هایی از بستر طیور

گروهی از محققان یک شرکت فناوری طیور، نهاده‌های دامی را توسعه داده‌اند که می‌تواند جایگزین نهاده‌هایی مانند سویا و کلزا شود و در عین حال مواد مغذی را برای دام فراهم کند و بهره‌وری دام را افزایش دهد.

مهشید نیکخو، کارشناس تغذیه دام این شرکت فناور در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، گفت: وی در خصوص تولید دام از بستر طیور گفت: محققان این شرکت با همکاری و راهنمایی موسسه ملی تحقیقات دام پس از 8 سال توانستند منبع پروتئینی مناسبی برای استفاده در واحدهای مرغ گوشتی به دست آورند. تحقیق با استفاده از بستر جوجه های گوشتی.”

وی با بیان اینکه این فرآورده جایگزین بخشی از کنسانتره شده و حدود 20 تا 30 درصد هزینه کنجاله مصرفی را کاهش می دهد، گفت: این خوراک دامی حاوی 24 تا 25 درصد پروتئین و 2400 کیلوکالری است.

نیکو با بیان اینکه این محصول در مواقعی که کمبود مصرف دامی وجود دارد به خوبی پذیرفته می شود، ادامه داد: از آنجایی که این محصول دارای پروتئین و انرژی مناسب است به دام وزن می دهد.

این محقق تغذیه دام با اشاره به اینکه این شرکت دارای سه دسته محصول شامل «پروماک اسپشیال»، «پروماک اکونومی» و «پرومک بیس» است، خاطرنشان کرد: محصول اقتصادی پروماک به دلیل قیمتی که دارد منبع پروتئین و انرژی است. مناسب و افزایش ضریب تبدیل در دام باعث افزایش بهره وری دامداران می شود. با توجه به هزینه بالای دریافت پروتئین مانند سویا و کلزا و کمیاب بودن آنها، می تواند جایگزین ارزان، مقرون به صرفه و مناسبی برای دام باشد.

به گفته وی، این محصول حاوی 25 درصد پروتئین، 2350 کیلوکالری انرژی و سرشار از مواد معدنی است که با افزودنی هایی مانند منابع انرژی، اشتها آور و عصاره های گیاهی غنی شده است.

نیک پور پروماک را محصولی ویژه به عنوان منبع پروتئین و انرژی، حاوی ۲۵ درصد پروتئین و ۲۴۰۰ کیلوکالری دانست و ادامه داد: این محصول با افزودنی هایی مانند منابع انرژی، محرک اشتها، محرک، عصاره های گیاهی و گوگرد غنی شده است.

وی افزود: محصول اساسی پروماک نیز با توجه به افزایش ضریب تبدیل در دام باعث افزایش بهره وری دام خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا