بین الملل

مهیار شاپوری: در «احمد» یک شخصیت و یک رویداد ملی به هم رسیدند

فجر ۴۲ از نگاه آنا|

مهیار شاپوری: در «احمد» یک شخصیت و یک رویداد ملی به هم رسیدند

بازیگر فیلم سینمایی «احمد» که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد، از ویژگی‌های این اثر سینمایی می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد یکی از آثاری بود که در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرحضور داشت.

این فیلم در ژانر حادثه‌ای و با روایتی ملتهب از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم ساخته شده است و به جانفشانی سردار احمد کاظمی در جریان امداد و نجات آسیب‌دیدگان این واقعه تلخ می‌پردازد.

فیلم «احمد» توانست در۴ رشته بهترین جلوه‌های بصری(محمد برادران)، صدابرداری(طاهر پیشوایی)، چهره‌پردازی(مرتضی کهزادی) و نقش اول زن (ساره رشیدی) نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره چهل و دوم شود.

مهیار شاپوری یکی از بازیگران این فیلم سینمایی است که نقش یکی از همرزمان و دوستان حاج احمد کاظمی و یکی از مدیران سازمان هلال احمر در زمان وقوع زلزله را به عهده دارد.

شاپوری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره حضور خود در این فیلم سینمایی گفت: من در دو فیلم قبلی امیرعباس ربیعی یعنس «لباس شخصی» و «ضد» حضور داشتم که البته نقشم در «لباس شخصی» پررنگ‌تر بود. پس از همکاری در این فیلم‌ها، ارتباط من و آقای ربیعی قطع نشد و در جریان ایده اولیه این فیلم درباره شخصیت حاج احمد کاظمی هم بودم.

وی افزود: زمانی که آقای ربیعی درباره شخصیت‌های فیلم صحبت می‌‌کرد، ناخواسته در ذهنم تصویرسازی می‌کردم. وقتی برای حضور در این فیلم دعوت شدم به واسطه همان آمادگی ذهنی خیلی راحت با نقش «عباس» ارتباط برقرار کردم. به این ترتیب آن سیر تکامل و شناخت نقش هم برای زود‌تر اتفاق افتاد.

بازیگر فیلم احمد گفت: ما از اوایل شهریورماه تا ۱۰ روز پیش از نمایش فیلم درگیر فیلمبرداری بودیم و کار خیلی فشرده بود. ضن این که تدوین هم به صورت همزمان انجام می‌شد و همین موضوع دقت نظر کارگردان را می‌طلبید.

چالش‌های بازیگری با یک دست

وی دربار مهم‌ترین چالش خود در ایفای این نقش هم گفت: «عباس» یک کهنه‌سرباز و رزمنده قدیمی است که در دوران دفاع مقدس در کنار و به تعبیری در رکاب حاج احمد کاظمی حضور داشته است. عباس در همین دوران یکی از دستانش را از دست داده و به افتخار جانبازی نائل شده است. شاید بزرگترن چالش من بازی کردن با یک دست بود. یعنی دست چپ من مهار شده بود و نمی‌توانستم از آن استفاده کنم و این کار من را سخت‌ترمی‌کرد.

شاپوری عنوان کرد: ما سکانس‌هایی داشتیم که عباس از یک بلندی یا از روی وانت به پایین می‌پرید و یا این که می‌دوید و همه این حرکت‌ها با یک دست برای کسی که به این شرایط عادت ندارد بسیار سخت است.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: حتی‌ گاهی آقای ربیعی ازمن می‌خواست که بلندشوم و کاری را انجام دهم، اما من قادر به بلند شدن هم نبودم. خدا را شکر فکرمی‌کنم که خروجی کار ترو تمیز شد و خستگی هم از تن من و سایر عوامل در رفت.

مهیار شاپوری: در «احمد» یک شخصیت و یک رویداد ملی به هم رسیدند

پیوند یک شخصیت و  یک رخداد ملی

وی افزود: خوشحالم که فیلم تأثیرعاطفی خود را روی مخاطب گذاشته بود. در سینمای رسانه هم شاهد بودم که بسیاری از مخاطبان با چشمان خیس سالن را ترک می‌کردند. سوژه فیلم احمد کاملاً ملی است یعنی هم اتفاقی که محور قرار گرفته، یعنی زلزله بم یک واقعه تلخ ملی محسوب می‌شود وهم حاج احمد کاظمی شخصیتی ملی است که همه مردم ایران با هر تفکری را جزوی از خانواده خود می‌دانست. به این ترتیب در فیلم «احمد» شاهد پیوند یک شخصیت و رخداد ملی بودیم.

شاپوری اظهار کرد: به نظر من، تینو صالحی خیلی خوب توانست از ایافی این نقش مهم بربیاید؛ هم فیزیک بدنی و چهره اش مناسب بود و هم گریم به خوبی روی صورتش نشسته بود. ضمن این که راهنمایی‌های آقای ربیعی هم در به ثمر نشستن بهتر این نقش راهگشا بود.

وی اظهار کرد: به همه همکارانم در این فیلم خداقوت می‌گویم و امیدوارم هر چهار عزیزی که از فیلم «احمد» نامزد سیمرغ بلورین شده‌اند بتوانند این جایزه ر از آن خود کنند. گروه سازنده آن واقعاً چیزی کم نگذاشتند و انرژی خوب خودشان را به کار منتقل کردند. با این حال فکر می‌کنم این فیلم می‌توانست در بخش موسیقی هم نامزد دریافت سیمرغ باشد.

لازم به یادآوری است، چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه به دبیری مجتبی امینی برگزار شد. 

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا