اقتصادی

نیروگاه‌های حرارتی امسال چقدر برق تولید کردند؟

از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان شهریورماه امسال میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۳۳۷ میلیون مگاوات ساعت رسیده است، نیروگاه‌های حرارتی در طول یکسال اخیر به طور متوسط روزانه یک میلیون مگاوات ساعت انرژی تولید کرده‌اند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال ۲۷۴۹ مگاوات افزایش یافته که این اقدام از طریق بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی به ظرفیت ۱۷۸۴ مگاوات و ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت ۹۶۵ مگاوات محقق شده است.

در کنار بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی، برنامه‌ مدونی به منظور آماده‌سازی واحدهای موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا برای نخستین بار برای پیک تابستان امسال بیش از ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی با صرف ۳.۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شده است تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و نیروگاه‌ها برای تابستان با حداکثر ظرفیت آماده تامین برق مورد نیاز کشور باشند.    

در پیک تابستان امسال ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹ درصد رسید دست‌یابی به این رقم در حالی است که متوسط آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی در جهان حدود ۹۵ درصد است.

میانگین تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در لحظات پیک مصرف تابستان امسال در حدود ۲۰۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش با راه‌اندازی واحدهای سیکل‌ترکیبی جدید با وجود افزایش ۲.۲ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در سال جاری شاهد کاهش ۱.۷ درصدی مصرف سوخت در این واحدها بودیم.

با احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی، رفع محدویت‌های نیروگاه‌های بخاری و انجام به موقع تعمیرات راندمان نیروگاه حرارتی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۹.۲۶ رسیده است.

برای نخستین بار برای پیک تابستان امسال بیش از ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی با صرف ۳.۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و نیروگاه‌ها برای تابستان با حداکثر ظرفیت آماده تامین برق مورد نیاز کشور باشند.   

برای افزایش آمادگی نیروگاه‌ها به منظور تولید برق پایدار در پیک تابستان سال آینده نیز از ابتدای مهرماه برنامه ۱۱۰ هزار و ۸۶۲ مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحدها آغاز شده است.

این تعمیرات در ۷۶۴ واحد تولید برق حرارتی انجام خواهد شد، این برنامه شامل ۶۸۳۵ مگاوات تعمیرات اساسی واحدهای بخار، ۸۲۸۰ مگاوات تعمیرات اساسی واحدهای گازی، ۵۷ هزار و ۲۷ مگاوات بازدید اتاق احتراق، ۳۵ هزار و ۹۴۹ مگاوات تعمیرات دوره‌ای بخار و ۲۷۷۱ مگاوات بازدید مسیر داغ خواهد بود.

در حال حاضر ۹۵ درصد قطعات صنعت برق ساخت داخل هستند، توانایی تعمیر ۹۵ درصد قطعات در نیروگاه‌ها  وجود دارد، پنج درصد باقی مانده بعضا قطعات اصلی محصول به حساب می‌آیند و نیازی به ساخت داخل آن‌ها نیست چراکه این قطعه خرابی ندارد، مگر اینکه حوادث خاصی برای نیروگاه ایجاد شود، البته باید توجه داشت که ساخت آن صرفه اقتصادی ندارد. خرید خارجی این قطعات هم انجام می‌شود.

حتی نیروگاه‌هایی که از گذشته و توسط کشورهای دیگر در ایران ساخته شده نیز قابلیت تعمیر دارند، در گذشته تمام نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شد با فناوری زیمنس بود و اکنون توانایی تعمیر تمام آن قطعات وجود دارد. ضمن اینکه اکنون هیچ توربین خارجی در نیروگاه ها نصب نمی‌شود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا