اجتماعی

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی کشور رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ و همچنین وزش باد شدید و در مناطق مستعد، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها هشدار داد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار هواشناسی سطح زرد و با اشاره به گذر امواج تراز میانی و فعالیت سامانه بارشی که از روز جمعه (۱ اردیبهشت‌ماه) آغاز می‌شود و روز سه‌شنبه (۵ اردیبهشت‌ماه) پایان می‌یابد، از رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ در برخی استان‌ها خبر داد.  

بر اساس این هشدار، احتمال رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ در روز جمعه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، شمال همدان، ارتفاعات و دامنه در استان‌های یزد، کرمان، شمال هرمزگان و شرق فارس، در روز شنبه (۲ اردیبهشت‌ماه) در ارتفاعات و دامنه در استان‌های کرمان، یزد، غرب اصفهان و سمنان، شرق کرمانشاه و غرب همدان، در روز یک‌شنبه (۳ اردیبهشت‌ماه) در کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کرمانشاه، کردستان و ارتفاعات سمنان، در روز دوشنبه (۴ اردیبهشت‌ماه) در سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، شمال هرمزگان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و زنجان و در روز سه‌شنبه (۵ اردیبهشت‌ماه) در سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، سمنان، شرق یزد، غرب فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، مازندران، گیلان، اردبیل، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان وجود دارد.  

بر این اساس لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود و در همین راستا سازمان هواشناسی کشور نسبت به اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه کرده است.  

این سازمان همچنین با اشاره به تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری از روز جمعه (۱ اردیبهشت‌ماه) تا روز دوشنبه (۴ اردیبهشت‌ماه) از وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها خبر داد.  

بر اساس این هشدار وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در روز جمعه در تهران، البرز، قم، قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال کردستان، جنوب و مرکز اردبیل، در روز شنبه (۲ اردیبهشت‌ماه) در قم، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، زنجان، جنوب آذربایجان غربی، کردستان و البرز، در روز یکشنبه (۳ اردیبهشت‌ماه) در جنوب تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال کرمان، سمنان و شمال سیستان و بلوچستان و در روز دوشنبه (۴ اردیبهشت‌ماه) در سمنان، خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، آذربایجان شرقی و غرب خوزستان پیش‌بینی می‌شود.  

از این رو در مناطق مستعد، احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال وجود دارد.  

در همین راستا سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه کرده است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا