علمی و پزشکی

هفت هزار لامپ این دبیرستان آمریکایی ۱٫۵ سال روشن مانده‌اند

مقامات ماساچوست امیدوارند لامپ‌های دبیرستانی در این ایالت، یک سال و نیم پس از بروز یک باگ کامپیوتری، سرانجام اواخر ماه آینده‌ی میلادی خاموش شوند. باگ موردبحث باعث شده است لامپ‌ها شب و روز به‌طور بی‌وقفه روشن بمانند.

چالش عجیب‌وغریب دبیرستان مینه‌شاگ (واقع در بخش غربی شهر ویلبراهام در ایالت ماساچوست) بدین معنی است که غیر از روش‌هایی مثل درآوردن لامپ یا استفاده از مدارشکنی که کل ساختمان را در تاریکی فرو می‌برد، هیچ راهی برای خاموش کردن لامپ‌ها وجود ندارد.

آرون آزبورن، دستیار سرپرست امور مالی در مدارس منطقه‌ای همدن-ویلبراهام، می‌گوید: «ما به‌خوبی می‌دانیم که این موضوع هزینه‌ی اضافی قابل‌توجهی روی دوش مالیات‌دهندگان می‌گذارد و در همین راستا تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا مشکل حل شود.»

هفت هزار لامپ این دبیرستان آمریکایی ۱٫۵ سال روشن مانده‌اند

آزبورن می‌گوید روشن بودن ۲۴ ساعته‌ی ۷٬۰۰۰ لامپ در ساختمان ۲۳٬۰۰۰ مترمربعی مدرسه‌ی مینه‌شاگ باعث می‌شود هزینه‌ی ماهانه‌ی برق در آن منطقه به میزان هزاران دلار افزایش پیدا کند. به گفته‌ی او، میزان افزایش هزینه «وارد گستره‌ی ده‌ها هزار دلار نمی‌شود.»

دبیرستان مینه‌شاگ حدودا ۱٬۲۰۰ دانش‌آموز دارد که از شهرهای ویلبراهام و همپدن به آنجا می‌روند. وضعیت این مدرسه نخستین بار توجه برنامه‌ی محبوب Saturday Night Live را به خود جلب کرد. پس از پخش این برنامه، رسانه‌های بزرگ مثل آسوشیتد پرس داستان دبیرستان مینه‌شاگ را پوشش دادند.

روزنامه‌ی داخلی دبیرستان مینه‌شاگ که توسط دانش‌آموزان مدیریت می‌شود، در سال ۲۰۲۱ در مقاله‌ای اعلام کرد سروری که وظیفه‌ی کنترل سیستم نورپردازی را با هدف کاهش مصرف برق برعهده داشته، با مشکل مواجه شده است. پس از تلاش‌های بسیار، مشکل سرور در نهایت رفع نشد.

مدیران مینه‌شاگ سراغ سازنده‌ی سیستم موردبحث رفتند و متوجه شدند که آن شرکت چندین بار به افراد مختلف فروخته شده است. مشکلات زنجیره‌ی تأمین قطعات در نهایت باعث شد تلاش برای تعمیر سیستم نورپردازی به جایی نرسد.

هفت هزار لامپ این دبیرستان آمریکایی ۱٫۵ سال روشن مانده‌اند

آزبورن می‌گوید مقامات ایالت ماساچوست به این نتیجه رسیده بودند که تعمیر سیستم ۱٫۲ میلیون دلار هزینه‌بر است. این هزینه کل سیستم را تعویض می‌کرد. اکنون هزینه‌ی دقیق تعمیر سیستم از طریق جایگزینی پنل‌های نوری و سرور با مدل‌های جدیدتر و همچنین به‌روزرسانی نرم‌افزار، بین ۷۵٬۰۰۰ دلار تا ۸۰٬۰۰۰ دلار برآورد می‌شود.

در اواخر سال گذشته‌ی میلادی تجهیزات جدید به دبیرستان مینه‌شاگ رسید و با موفقیت نصب شد. مدیران این دبیرستان امیدوار بودند که نرم‌افزار موردنیاز تا قبل از پایان ۲۰۲۲ به‌روزرسانی شود، اما دست‌یابی به این هدف ممکن نبود. به گفته‌ی آزبورن، در حال حاضر مشکل اصلی به نرم‌افزار برمی‌گردد و احتمالا تا پایان ماه آینده‌ی میلادی برطرف می‌شود.

227227

دکمه بازگشت به بالا