حوادث

همه چیز درباره کپسول‌های آتش‌نشانی

وجود کپسول آتش نشانی در کلیه مراکز و ساختمانها برای کاهش خطر لازم است ، بنابراین امروزه در بسیاری از مجتمع های مسکونی ، تجاری ، اداری و غیره انواع آتش نشانی نصب شده است. با این حال ، واقعیت این است که افراد بسیار کمی می دانند چگونه در صورت بروز آتش سوزی از آنها استفاده کنند و می دانند که چگونه با آنها همکاری کنند.

سید جلال ملکی – در مصاحبه با مجله تفریحی زیباروز وی گفت: “فلسفه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی ، به ویژه وسایل آتش نشانی قابل حمل ، استفاده از آنها در آتش سوزی محلی یا کوچک و در اوایل آتش سوزی و جلوگیری از گسترش آتش است.”

وی گفت: “درصد بسیار قابل توجهی از آتش سوزی ها با شعله کوچک شروع می شوند.” بود.

ملکی گفت: انواع مختلفی از ابزارهای خاموش وجود دارد که برخی از آنها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند ، مانند هالون هایی که به محیط زیست آسیب می رسانند. کپسول آتش نشانی در کنار بادکنک قرار داشت و این خاموش کننده ها تغییر کرده اند و ما در بسیاری از خانه ها و مراکز خرید انواع جدیدی را می بینیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تأکید کرد: آتش نشانی بسته به مواد در حال سوختن با یکدیگر فرق می کند: “اجسام جامد توسط آب خاموش می شوند که به آنها خاموش کننده های نوع A گفته می شود.” مایعات قابل اشتعال برای خاموش کردن آتش سوزی ، انواع پودرها و بعضی اوقات فوم ها ، که اتومبیل های خاموش گروه B هستند ، استفاده می شود.

وی افزود: البته کپسول های آتش نشانی که در اکثر دفاتر ، خانه ها و غیره وجود دارند ، خاموش کننده های پودر هستند ، زیرا این نوع آتش نشانی همچنین می تواند جامد را خاموش کند ، اما اصل اثربخشی آنها در خاموش کردن مایعات قابل اشتعال است. به همین دلیل از پودرهای خاموش نیز برای خاموش کردن وسایل نقلیه قابل اشتعال استفاده می شود.

وی گفت: “البته از خاموش کننده های نوع A نیز استفاده می شود ، اما از آنجا که از خاموش کننده های پودری ، همان تیپ B مایعات را خاموش می کنند و در خاموش کردن آتش سوزی های جامد تأثیر می گذارند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار داشت: دستگاه های برقی مانند مانیتور ، رادیو ، دیکافون ، بلندگو و غیره نیز با CO2 خاموش شده اند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ، هنگامی که وسایل برقی دچار آتش سوزی می شوند ، بهتر است از آتش نشانی های گروه A مستقر در آب استفاده نشود ، اگرچه در صورت قطع برق نیز می توان از آب برای احتراق وسایل برقی استفاده کرد. اما وقتی این اتفاق در خانه ها رخ می دهد ، به اصطلاح قطع برق معمولاً به تنهایی از بین می روند ، اما در حین وقوع حوادث مانند آتش سوزی که دارای پریزهای با ولتاژ بالاست ، نباید از آب برای خاموش کردن آتش سوزی به هیچ وجه استفاده کرد و در این موارد فقط آتش نشانان را صدا می کنند.

وی با بیان اینکه نوع و وزن خاموش کننده های آتش بسیار متفاوت است گفت: در این بین خاموش کننده های یک تا 250 کیلوگرم وجود دارد که توسط وسایل نقلیه سنگین حمل و نقل می شود.

وی با تأکید بر اینکه شارژ کردن یک دستگاه آتش نشانی امری است که باید به آن توجه ویژه ای شود ، گفت: “البته شارژ کردن یک دستگاه آتش نشانی فرق می کند ؛ شارژ مجدد CO2 تا زمان کامل شدن نیازی به شارژ مجدد ندارد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا