حوادث

وقتی «شهید» با «شهید» فرق دارد!

قرار بود دادگاه پلاسکو در همان روزها برای تعیین میزان گناه یا گناه سازمان های مختلف در این حادثه برگزار شود ، اما برگزاری آن برای زمان دیگری به تعویق افتاد و این تعویق سابقه خاص خود را دارد. این را برادر یکی از شهدای آتش نشان پلاسکو می گوید.

در آموزه های دینی برای فردی که برای زندگی خانواده اش می میرد ، پاداش مجاهدین در راه خدا ذکر شده است. بر این اساس ، شایعات عمومی می گویند اگر شخصی برای کسب روزی حلال بمیرد ، شهید است. این دیدگاه البته در فرهنگ عامه تنها یک تصور است ، اما در هر صورت نشان می دهد که واژه “شهید” بسیار وسیع تر از تعریف آن در قوانین و مقررات در مردم است.

آیین نامه تعیین موارد شهادت و ایثار مصوب 15 مه 1993 ، دو واژه “شهید” و “شهید” را تعریف کرد و سپس موارد این دو را برشمرد.

چند سال پیش ، با بروز برخی حوادث غم انگیز برای نیروهای کمکی و سایر ارائه دهندگان خدمات عمومی ، یا به طور کلی ، کارکنان غیرنظامی که در خدمت مردم جان باختند ، اصطلاح “شهید خدمت” رایج شد ، بنابراین هیچ اصطلاحی برای آن وجود نداشت. در هر یک از آنها استفاده می شود. این از قانون ناشی نمی شود و فقط در نظر مردم این افراد “شهید” بودند.

بهمن 96 جمشید تقی زاده ، معاون پارلمانی ، حقوقی و امور استانها ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، پس از حادثه نفتکش سانچی گفت: “و 30 ایرانی از 32 خدمه کشتی شهید رسمی محسوب می شدند.”

از سوی دیگر ، شامگاه 26 آوریل 1998 ، قایقی با نیروهای مردمی که سعی داشتند از ورود سیل به شهر گمیشان جلوگیری کنند واژگون شد و شش جهادگر کشته شدند. در این مورد با موافقت رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت.

در این میان آتش نشانان پلاسکو یکی از اولین گروه هایی بودند که “شهید” نام گرفتند. پزشکان و پرسنل پزشکی که در مبارزه با تاج جان خود را از دست می دهند ، گروه دیگری از افراد شکنجه شده توسط انسان ها هستند و کسانی که در درگیری های مسلحانه کشته شده اند در افکار عمومی شهید محسوب می شوند.

از بین این سه گروه ، موقعیت تیم پزشکی و کادر پزشکی در این زمینه بهترین است. در ماه های منتهی به بحران ویروس کرونا ، شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای را تصویب کرد که شامل پزشکان ، پرستاران و سایر اعضای کادر پزشکی در اثر مرگ ناشی از بیماری ویروس کرونا قلب در بنیاد شهید می شد. بر این اساس ، یک کارگروه در ستاد ملی مدیریت تاج برای بررسی مرگ و میر کادر پزشکی بر اثر بیماری عروق ویروس کرونا قلب تشکیل شده است که اعضای آن وزارت بهداشت ، سازمان برنامه و بودجه ، سازمان اشتغال و بنیاد شهید هستند. به این کمیته تعیین می کند که کدام مرگ و میرها مطابق با معیارهای شهید شمرده شدن اتفاق افتاده است.

در 23 ژوئن سال گذشته ، ستاد کرونا دستور ویژه ای را برای تعیین فرصت ها و امتیازات شهید خدمت تصویب کرد و “شهید خدمت” به شرح زیر تعریف شد: “این وزارتخانه مستقیماً در درمان بیماران و از دست دادن جان در مبارزه با آن مشارکت دارد.”

آقای نوروزی ، دبیر کمیسیون شناسایی شهدای رسمی و مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت ، در آخرین مصاحبه خود در مورد تعداد موارد دریافتی تعداد “شهدای” شناسایی شده توسط این کمیته را 168 نفر اعلام کرد. ؛ اگرچه تعداد دقیقی از کادر پزشکی که بر اثر بیماری عروق ویروس کرونا جان خود را از دست دادند گزارش نشده است ، اما بیش از 290 مورد به کمیسیون رسیدگی ارجاع داده شده است ، به گفته وزارت بهداشت ، برخی از آنها دارای مدارک نادرست بوده و برخی از آنها فوروارد نشده است. به بنیاد شهید. در کمیسیون ثبت نام کرد که متوفی در “مبارزه با کرونا” کشته شده یا به هر دلیل دیگری به کرونا مبتلا شده است.

اما وزارت بهداشت در این باره چه می گوید؟ وی گفت: “تنها کسانی که ثابت کنند در حین درمان بیماری ویروس کرونا قلب در بیمارستان ها مبتلا شده اند و جان خود را از دست داده اند ، در ارجاع به بنیاد شهید برای خدمات و عنوان شهید گنجانده می شوند.” بنابراین ، اگر پزشکی به دلیل بیماری ویروس کرونا قلب در مطب یا بخش خود غیر از واحد مراقبت از بیماری ویروس کرونا قلب جان خود را از دست داده باشد ، جزو شهدای کادر پزشکی نخواهد بود و قربانی می شود. مانند دیگر قربانیان کرونری

در مورد نگهبانان ، داستان کمی متفاوت است. در کد شواهد آمده است افرادی که در حین حفاظت از محیط زیست مورد حمله دشمنان و گروه های مخالف قرار گرفته و در نتیجه درگیری کشته شده اند ، شهید محسوب می شوند. بر این اساس ، اگر کشتار محیط زیست توسط “دشمن یا گروه مخالف” انجام نمی شد ، بازماندگان آن نمی توانند از مزایای پوشش بنیاد شهید برخوردار شوند. همچنین ، اگرچه قانون آیین دادرسی کیفری “ترور” را یکی از نمونه های شهادت می داند ، اما محیط بانانی که توسط شکارچیان در مکانی غیر از محل کار “کشته” می شوند ، شهید محسوب نمی شوند. البته یگان محیط زیست می گوید: “در حال حاضر رابطه خوبی بین یگان محیط زیست و بنیاد شهید وجود دارد و پرونده های جدید و قدیمی به سرعت برای شهادت در دستور کار قرار می گیرد.” محیط زیست از ارائه شماره تماس یا نام خانوادگی بوم شناسانی که در فرایند صدور گواهینامه مشکل دارند ، خودداری می کند.

وضعیت آتش نشانان کشته شده در این حادثه حتی پیچیده تر است. در حالی که نام تقریباً همه گروه های شغلی و گروه های دیگر که به نحوی می توانند تحت پوشش خدمات و پوشش بنیاد شهید قرار بگیرند در آیین نامه رفتار ذکر شده است ، مشاغل خدمات عمومی مانند آتش نشانی حتی ذکر نشده است. بیشتر مباحث مربوط به ورود آتش نشانان بود ، از جمله پوشش بنیاد شهید پس از آتش سوزی در ساختمان پلاسکو و از بین بردن 16 آتش نشان در هنگام فرو ریختن این ساختمان ، اما حتی قبل از آن ، آتش سوزی در قطار نیشابور باعث مرگ آتش نشانان شد که در حین آتش سوزی جان باختند. به عنوان شهید به آنها داده شد. با این حال ، آتش نشانان هنوز تحت پوشش بنیاد شهید نیستند.

شمار کشته های آتش نشانان سراسر کشور بیش از 60 نفر تخمین زده می شود. در تهران ، جواد ملکی ، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت که تاکنون دست کم 43 آتش نشان جان خود را از دست داده اند.

بدیهی است که مقررات مربوط به تعیین پرونده شهدای رسمی و انواع خدماتی که سازمانها می توانند به آنها ارائه دهند ، توسط دولت تدوین و اعلام نشده است و در حال حاضر هر سازمان با توجه به توانایی های خود خدمات متفاوتی به “شهدای رسمی” خود ارائه می دهد. خدمات و امکاناتی که خانواده های شهدای رسمی می توانند دریافت کنند با خدمات خانواده های تحت پوشش بنیاد شهید تفاوت قابل توجهی دارد.

آقای سلطانی ، برادر حسین سلطانی ، یکی از آتش نشانان کشته شده در حادثه پلاکا ، گفت: خانواده های شهدای بنیاد از مزایای پیشبرد شغل شهادت خود برخوردار می شوند و این افزایش حقوق را دریافت می کنند ، اما شهدای رسمی ارتقا نمی یابند. به مشکل خانواده ها این است که به قربانیان عزیزان از دست رفته خود توجه کنند ، نه فقط به جشن سالگردی که توسط خود آتش نشانی سازماندهی شده است ، به تمام احترام و ارزشی که برای عزیزان از دست رفته ما قائل هستند. در مورد پوشش بنیاد شهید ، به ما گفته شد که آتش نشانان و شهرداری باید از شورای امنیت استان بخواهند تا شهدای ما را به عنوان شهید به بنیاد تقدیم کند. سازمان و شهرداری نیز می گویند این نامه را ارسال کرده و درخواستی را به شورای امنیت استان تهران ارائه کرده اند ، اما شورای امنیت این موضوع را دنبال نمی کند. “همه اینها در حالی است که محاکمه برای تعیین میزان گناه و گناه سازمانهای مختلف در مورد حادثه در پلاسکا هنوز انجام نشده است و دائماً به تعویق می افتد.”

از سوی دیگر ، در بهمن 96 ، سید مهدی شمس نیک ، مسئول آتش نشانی تهران با اشاره به اصطلاح شهید حمدت و امکانات متعلق به وی ، گفت: او فقط مجوز این کار را دارد. هیچگونه اقدام قانونی مانند شهدای ایثارگری علیه شهدای خدمت انجام نمی شود ».

در آذر ماه 96 ، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد تفاوت شهدای رسمی با شهدای جنگ تحمیلی توضیح داد: “طبق قانون ، خانواده شهدای رسمی تحت پوشش شهدا و جانبازان نیستند. بنیاد”. سازمان هایی که شهید در آنها خدمت می کند. “

سعید عندلیبی افزود: “اگر مجلس شورای اسلامی تعریف حقوقی شهدا را تغییر دهد یا به مقاله ای حقوقی اظهارنظر در مورد نمونه شهدا اضافه کند که بر اساس آن آتش نشانان در حین خدمت کشته شده اند ، از جمله شهدا در آتش سوزی پلاسکو ، این حادثه یک حادثه محسوب می شود. مصدوم. “با تأیید آن ، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است آن را اجرا و خانواده های این عزیزان را تحت پوشش قرار دهد ، اما اکنون ، بدون مبنای قانونی و تأیید مجلس شورای اسلامی ، بنیاد دارای اختیار قانونی است که خانواده های این عزیزان را تحت پوشش قرار دهید. هیچ یک. “

اخیراً رئیس و معاون امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که هیچ مشکلی با افزایش بودجه بنیاد شهید ندارند تا سازمان بتواند قربانیان بیشتری را تحت پوشش قرار دهد ، اما علم البلادی ، مدیرکل پذیرش و مدیریت بنیاد ، مشکل سازمان را برای پوشش دیگران می گوید. آتش نشانان یا محیط بانان از نظر بودجه نیستند ، اما “آیین نامه های تصویب شده توسط دولت برای شناسایی موارد شهدا و ایثارگران روشن است که اصولاً تشخیص اینکه شهید کیست ، به جز موارد ، بر عهده بنیاد شهید نیست. ذکر شده در آئین نامه ، “ممکن است تحت پوشش بنیاد قرار گیرد تا بنیاد بتواند پرونده آنها را بپذیرد و به آنها خدمات ارائه دهد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا