بین الملل

پاشینیان: روسیه در حال کناره‌گیری از قفقاز جنوبی است

نیکول پاشینیان طی مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا ریپوبلیکا» عنوان کرد: روسیه به دلیل آنچه که انجام داده یا نداده، ما شاهد ترک این کشور از این منطقه هستیم.

به گفته نخست‌وزیر ارمنستان، گذرگاه لاچین که قرار بود تحت کنترل صلح‌بانان روسی باشد، اما اکنون تحت کنترل آن‌ها نیست.

وی افزود: شاید به این دلیل باشد که روسیه یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کنترلی بر این گذرگاه داشته باشد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند و اغلب یکدیگر را به گلوله‌باران مواضع خود متهم می‌کنند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است که در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را “کارشناس محیط زیست” نامیدند، آن را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس تحت عنوان «میانجیگر» در آن مستقر هستند. باکو گفت که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند. با این حال در ماه آوریل سال جاری، جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی مرزی را در ورودی گذرگاه لاچین ایجاد کرد که با اعتراض ایروان مواجه شد.

چندی پیش روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به بحران لاچین ادعا کرد: «این بحرانی است که صلح‌بانان روس در جلوگیری از آن شکست خورده‌اند. حدود ۲۰۰۰ نفر از آن‌ها طبق توافق آتش‌بس ۲۰۲۰ در منطقه جهت محافظت از ارتباط میان قره‌باغ و ارمنستان مستقر شدند اما نتواسته‌اند از این بحران جلوگیری کنند.»

311311

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا