فرهنگ و هنر

پدرخوانده ۳، انتقادات یک کارگردان و چالش‌های سریال مصطفی زمانی

آتش‌سوزیِ در ۶۷ میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته، حمایت از «حقوق مالکیت فکری» در سایه قوانین پراکنده، اجرای فاز دوم طرح زندگی با آیه‌ها در دهه کرامت و محرم و صفر، خبرهایی از نمایشگاه کتاب، وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان، شب تئاتری‌ها برای شمس لنگرودی و… از جمله اخبار امروز فرهنگی هنری مجله تفریحی زیباروز بودند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، ارسلان کامکار (موسیقیدان و آهنگساز) که در سال‌های قبل «کنسرت‌مایستر» ارکستر سمفونیک تهران بوده است، با اشاره به وضعیت کنونی این ارکستر که نقدهایی نسبت به آن وارد است، می‌گوید: سال‌هاست که از وضعیت این ارکستر و مسائل بسیار دیگر در موسیقی می‌گوییم ولی از جایی به بعد وقتی که ترتیب اثری نمی‌دهند، آدم خجالت می‌کشد مدام حرف‌هایش را تکرار کند.

آتش‌سوزیِ در ۶۷ میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی فرهنگی گفت: در ۳۰ سال گذشته ۶۷ اثر ثبت‌شده ایران در میراث جهانی دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

پیکره ۵هزارساله جیرفت مرمت شد

پیکره گِلی کشف‌شده در کاوش‌های دهه‌ ۸۰ جیرفت با قدمتی در حدود ۵‌هزار سال مرمت شد.

حمایت از «حقوق مالکیت فکری» در سایه قوانین پراکنده

حقوق «مالکیت فکری» در بخش ادبی و هنری حقوق ناشی از خلاقیت‌هایی است که قانون‌گذار به پدیدآورنده یک اثر اعطا می‌کند تا ضمن حفظ حقوق فرد، برای او مزیت‌هایی را هم به همراه آورد. با این وجود در یک قرن گذشته روند شکل‌گیری قانونی برای احقاق این حق در ایران با فراز و نشیب‌های متعددی همراه بوده است.

اجرای فاز دوم طرح زندگی با آیه‌ها در دهه کرامت و محرم و صفر

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: طرح زندگی با آیه‌ها در دو ماه باقی‌مانده از بهار که منتهی به دهه کرامت می‌شود و در ماه محرم و صفر اجرا خواهد شد.

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

سعید حمیدیان می‌گوید: سعدی در غزل هنرمند است، هنرمندی که به جامه زیبا و هنرمندانه و خوش‌پرداخت همانقدر بها می‌دهد که به تن خود. برای سعدی، زیبایی شعر هم به خودی خود جزء تجربه کلی جمال است.

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد

خبرهایی از نمایشگاه کتاب

کمیته روابط عمومی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد توجه به مشارکت مردمی در تولیدات رسانه‌ای نمایشگاه و  تقدیر از شهروند – خبرنگاران فعال را در دستور کار دارد.

همچنین ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در سامانه «بازار کتاب» برای حضور در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز (اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) آغاز شد. 

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

۳۱ نویسنده و مترجم در حمایت از غزه آثار خود را از جوایز سال ۲۰۲۴ «انجمن قلم آمریکا» خارج کردند.

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

دبیرکل نهاد در آیین اختتامیه دوره آموزشی کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی گفت: در حال حاضر نگاه عمومی دولت و سیاست‌گذاران نسبت به حوزه کتابخانه‌های عمومی بسیار تغییر کرده است؛ در مسیر تعمیق این تغییر نگاه نیازمند کمک، همراهی و تحرک همه همکاران در مجموعه نهاد هستیم. 

«نون خ» چطور دومین سریال پرتداوم صداوسیما شد؟

جدیدترین اثر تلویزیونی سعید آقاخانی که به مهمترین پروژه او طی پنج سال اخیر تبدیل شده، با استناد به آمار مخاطبان و همچنین نگاه کارشناسان، یکی از موفق‌ترین سریال‌های طنز یک دهه اخیر صداوسیما به شمار می‌رود.

پشت صحنه «نون خ ۵» به‌زودی روی آنتن می‌رود

«پدرخوانده ۳» آماده شد

فصل سوم «پدرخوانده» مافیا به روایت سعید ابوطالب با اضافه شدن شخصیت شرلوک هولمز از این هفته از شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود.

شب تئاتری‌ها برای شمس لنگرودی

آیین نکوداشت محمد شمس لنگرودی شاعر، پژوهشگر، خواننده و بازیگر شامگاه جمعه سی‌ویکم فروردین‌ماه به مناسبت اجرای پروژه نمایشی – موسیقایی «و تو هم برنگشتی» توسط مدیریت تماشاخانه ملک برگزار شد.

کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهواره‌ای

کارگردان فیلم «آپاراتچی» با اشاره به اینکه نگران مخاطبی است که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی، معنوی و اجتماعی نیست، نسبت به شرایط تبلیغی فیلم‌ها انتقاد کرد و گفت: چرا کسانی که به نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی در حوزه تبلیغات وفادار می‌مانند باید مظلوم واقع شوند؟

اعلام روزهای پرفروش و پرمخاطب سینما در فروردین‌ماه

فروش سینمای ایران در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ با کمتر از سه میلیون نفر تماشاگر به بیش از ۱۴۶ میلیارد تومان رسید.

پیشنهادهایی برای خواندن:

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

چالش‌های سریال «آمرلی» با گریم داعشی‌ها

گعده بزرگان و حلقه سپهسالار

انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا