علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

وزیر بهداشت از نظارت بر تعرفه خدمات پرستاری خبر داد و بر ساماندهی خدمات پرستاری در منزل تاکید کرد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروزدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به این نام نگاه می کنند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی ارزشمند است و بر تن ابرقدرت ها و ظالمان می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می بینیم که در آن تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ همزمان انجام می شود.

وی افزود: فعالیت های جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پساکرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر بوده است. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم، زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و کشته حضور داشتند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه موفقی در جهان است. جواهر بزرگ علم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمنی ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متأسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و … شاهد حمله ناجوانمردانه به گروه پزشکی بودیم. ما حتی شاهد این حمله از سوی خودی ها نیز بوده ایم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شد. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در کرونا هستند که به ظرفیت‌های خود بسیار افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خوردند و در رسانه‌ها دیدیم که چه تعداد از بیماران در میدان باقی ماندند یا در بیمارستان بستری نشدند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی از دست بیماران فرار کردند. اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است چرا که جامعه پزشکی و پرستاری از خودگذشتگی و هویت خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود.

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق کرونا، شاهد فداکاری کادر درمانی با 70 درصد ریه در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. همزمان به عنوان رئیس بیمارستان، در کرونا، به ویژه در اوج وحشتناک مرداد، که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد، 700 فوت و 15 هزار بستری و 7 تا 8 هزار بستری در ICU داشتیم، شاهد پرستار بودیم. نمی توانستیم یک لحظه آرام بگیریم. این عزیزان در حالی که همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

او گفت: «ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این قربانیان را نشان دهند تا مردم بتوانند آنها را ببینند. سریال پرستار استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. «آنچه جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا نشان داده نشده است. و وزارت بهداشت آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد بحث تخصصی شدن و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران باید قبل از ورود به یک منطقه تخصصی آموزش ببینند. موضوع دیگر وجود آموزشگاه های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دوم این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متأسفانه در حال حاضر شرکت هایی هستند که اصلاً پرستار ندارند، اما از طرف پرستار افرادی را به خانه هایی می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع و وضعیت باید ساماندهی شود. در کورونا در مواردی توانسته ایم به این شکل خدمات ارائه دهیم.

وی درباره تعرفه پرستاران نیز گفت: من در ابتدای کار کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواهش کردم به این موضوع رسیدگی کند و به نتیجه برسد. چون حکم ولی فقیه حجت و رزق دینی ماست، باید به آن عمل کنیم. در مورد تغییر شرایط، افرادی آمدند و در شرایط تاج جان باختند و حالا که تاج سبک شده است باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در هزارتوی کار اداری و بروکراتیک قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم ادامه آموزش گفت: از سازمان نظام پرستاری تقاضا داریم با این کار برخورد کند. آموزش ها باید به روز شوند. نکته دوم بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. برای شفا باید از سلامت معنوی استفاده کنیم.

وی گفت: موضوع توجه به مراقبت های سخت افزاری و نرم افزاری نیز حائز اهمیت است. به طوری که اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت شده و پرستار بتواند به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت ها را در بخش خصوصی افزایش دهیم. اگر این بخش افرادی را استخدام کند که اصلاً پرستار نیستند، ما تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شدند و به حدود 110 میلیون دوز واکسن رسیدیم که بی بدیل بود. 86 درصد جمعیت واکسینه شده اند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. با تلاش همه بود و باعث افتخار بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا