استان ها

چرایی آمار بالای فرزندآوری خراسان‌جنوبی‌ها

مجله تفریحی زیباروز / خراسان جنوبی طبق آمار ، خراسان جنوبی همیشه یکی از بهترین استان ها در زایمان و ازدواج بوده است و هرگز از این رتبه پایین نیامده است.

دکتر. سید حامد برکاتی ، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس ، وزارت بهداشت ، اعلام کرد: میزان زاد و ولد در کشور رو به کاهش است.

وی ادامه داد: تمام استان های کشور و حتی همه شهرهای هر استان رویه جمعیتی ندارند ، به عنوان مثال استان گیلان برخلاف استان خراسان جنوبی با جمعیت جوان کمترین میزان زاد و ولد و بالاترین میانگین سنی را دارد. و تولد بیشتر و افراد مسن کمتر (که البته در این استان نیز مانند سایر استانهای کشور با روند کاهشی تعداد تولدها روبرو هستیم).

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، عدم سخت گیری برای اصلاح اصول فکری و همچنین نه چندان غربی در زندگی خراسان جنوبی امروز ، باعث شده این استان از نظر ازدواج و زایمان از رتبه خوبی برخوردار باشد و بر خلاف طلاق پایین تر از میانگین کشوری باشد. در اینجا ، با توجه به اصولی که دوران والدین را مشخص می کند ، همسران زندگی را با عشق آغاز می کنند و سعی می کنند آن را در طول زندگی حفظ کنند. عشقی که با تولد کودکان تکمیل می شود.

استانی که در آن استانداردهای زناشویی سنتی تغییر نکرده است

حجت الاسلام سید حسن سید ، دبیر دفتر ازدواج دانشجویی خراسان جنوبی به مجله تفریحی زیباروز گفت: برخی نیازهای فرهنگی در استانی مانند خراسان جنوبی هنوز تغییر نکرده است.

وی افزود: در خراسان جنوبی معیارهای سنتی ازدواج تغییر نکرده است و خانواده ها به دنبال ابزار اقتصادی برای شروع زندگی نیستند.

وی گفت: “وقتی بعد اقتصادی و دشواری های ناشی از آن مهم نباشد ، زندگی آسان تر می شود و ازدواج ها سریعتر و آسان تر می شوند.”

لذت های گذرا جایگزین تولد فرزندان نشده است

حجت الاسلام قاسم فلسفی ، مشاور دینی و مشاور ازدواج به مجله تفریحی زیباروز گفت: “قدرت در ازدواج و زایمان روند را کند می کند ؛ اگرچه نه باید سخت گرفت و نه خیلی آسان.

مشاور دینی و مشاور ازدواج گفت: “در محیط های کوچک ، نفوذناپذیری فرهنگ غربی ، که از ازدواج ، ازدواج سفید و ناباروری جلوگیری می کند ، کمتر است.”

وی با اشاره به اینکه زندگی طبق اصول غربی تولد فرزندان را کاهش می دهد و در عوض به جای مشکل در بچه دار شدن به حیوانات خانگی و گذراندن لذت فکر می کند ، گفت: “در استانهایی مانند خراسان جنوبی این تأثیر کمتر است و افراد از ابعاد پیروی می کنند زندگی اسلامی. “توجه بیشتری کنید.

استان دیگر از نظر ولادت

علیرضا مهرآور ، مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی نیز به مجله تفریحی زیباروز گفت: میزان طلاق در استان 1.7 درصد به ازای هر هزار نفر است ، در حالی که آمار ملی 2.2 درصد است.

وی افزود: خراسان جنوبی از نظر طلاق در رتبه 27 کشور قرار دارد و این آمار برای جمعیت هر استان اعمال می شود.

مهرآور درباره میزان ازدواج نیز گفت: در سال 1999 خراسان جنوبی از نظر جمعیت رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد و این آمار 7.7 است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: در سال 1999 بیش از 7000 واحد زناشویی با 17 درصد افزایش در استان به ثبت رسیده است.

وی همچنین به موضوع ولادت اشاره کرد و گفت: استان ما بعد از سیستان رتبه دوم کشور را دارد اما به دلیل کاهش میزان زاد و ولد کودکان در استان و کشور زنگ خطر وجود دارد.

مهرآور گفت: از سال 1995 با كاهش نرخ زاد و ولد نسبت به جمعيت مواجه شديم كه نگران كننده است و بايد برطرف شود.

غفلت از حوزه فرهنگی ازدواج

مهدی غناد ، معاون وزیر فرهنگ و جوانان ، اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر چهار مرکز ازدواج در بیرجند ، سربیشه و فردوس برای ترویج ازدواج آسان و کمک به آن فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: ازدواج پدیده ای اجتماعی و تغییر پذیر است که از نظر ماهیت ، نوع و انگیزه می تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد.

وی گفت: اساسی ترین تغییراتی که طی چند دهه اخیر در روابط خانوادگی و خانوادگی رخ داده است ، تبدیل خانواده گسترده به یک خانواده اساسی و زندگی مستقل از والدین (به ویژه دختران) است.

معاون وزیر فرهنگ و جوانان از اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ذهن برنامه ریز معطوف به مسائل اقتصادی است و متأسفانه حوزه فرهنگی و موضوع ازدواج مورد غفلت قرار گرفته و جوانان روی آورده اند. به زندگی مجردی و ازدواج های سفید. “

قناد با تأکید بر اینکه سیاست گذاری و برنامه ریزی کارکنان باید با یک ازدواج آسان ، آگاهانه ، به موقع و پایدار همسو باشد ، ادامه داد: اگر ما به دنبال تغییر اجتماعی خوب در جامعه هستیم ، پادشاه آن موارد مربوط به تقویت خانواده ، ازدواج آسان ، به موقع و آگاهانه است

به ازدواج به عنوان اقتصادی نگاه نکنید

حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز به مجله تفریحی زیباروز گفت: این روزها بیشتر به جنبه اقتصادی ازدواج توجه می شود.

وی با بیان اینکه هنوز در زمینه فرهنگی ازدواج کارهای زیادی انجام نشده است تصریح کرد: برای افزایش ازدواج در نظر داریم امداد رسانی کنیم.

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 1378 دولت موظف است وام 50 میلیون تومانی به هر زوج متاهل پرداخت کند.

عزیزی خاطرنشان کرد: وام های زناشویی قرض الحسن 500 میلیون ریالی به زوج های جوان اعطا می شود و این افزایش وام ها نسبت به سال های گذشته نمایانگر توجه و توجه دولت و وکلای دولت در موضوع ازدواج جوانان است.

وی میانگین سالانه وام ازدواج قرض الحسن در خراسان جنوبی را حدود 9 تا 10 هزار وام عنوان کرد و افزود: همچنین با توجه به تعداد افراد منتظر در صف ، از نظر میزان پرداخت در 10 استان برتر هستیم.

خراسان جنوبی یکی از استانهایی است که ارزشهای فرهنگی و مذهبی رنگ و جلوه خود را از دست نداده اند. تأثیری که زندگی را رنگ آمیزی می کند و اجازه نمی دهد جو عصر جدید شادی عمیقی از آن به وجود آورد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا