استان ها

کاروانسرای تاریخی فرسفج، پیوند تمدن‌و فرهنگ در مسیر عتبات عالیات

مجله تفریحی زیباروز / همدان کاروانسرای شاه عباسی فرسفج یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرک تویسرکان در دوره صفویه است که در میان طبیعت نشاط آور دشت قلقلرود و شهر فرسفج خودنمایی می کند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، در زمان شاه عباس صفوی به منظور اطمینان از ایمنی و ارائه خدمات مسافرتی و اجتماعی مربوط به سفر و توسعه تجارت ، در بیشتر کشور راه هایی احداث و در کنار آنها کاروانسراهایی ساخته شد. آنها صبح تا عصر با گاوها پیاده روی می کردند تا شب را در کاروانسرای بعدی استراحت کنند.

یکی از این کاروانسراها کاروانسرای شاه عباسی فارسفاج در شهر تویسرکان است که در 20 کیلومتری تویسرکان به کنگاور و در امتداد این جاده واقع شده و همچنین در مجاورت شهر فعلی فارسفج قرار دارد.

این کاروانسرا در واقع محل استراحت مسافران و کاروانانی بود که برای کار ، زیارت و گردشگری به غرب کشور و بقاع متبرکه عراق سفر می کردند و پس از ترک شب به آنها صبح روز بعد ادامه حرکت داده شد.

بنای این کاروانسرا بین سالهای 1006 تا 1038 به سبک معماری صفوی ساخته شده و مساحت آن حدود 4000 متر مربع است.

این اثر از تاریخ 2 ژوئن سال 1376 با شماره 1970 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است و دارای آثار تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی و جاذبه های گردشگری و طبیعت دست نخورده و جذاب است.

من باید بگویم؛ فرسفج یکی از سه شهر شهرستان تویسرکان در 20 کیلومتری جنوب شهر تویسرکان است که مرکز منطقه قلقرود محسوب می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا