استان ها

کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب در بوستان آزادگان با سامانه آبیاری هوشمند

مهندسان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با طراحی یک سیستم هوشمند آبیاری موفق به صرفه‌جویی ۹۵ درصدی مصرف آب در یکی از بوستان‌های تهران شدند.

محمدرضا تقوی از محققان این طرح در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با مجله تفریحی زیباروز، سیستم صنعتی آبیاری هوشمند را از محصولات دانش بنیان این شرکت ذکر کرد و گفت: این سیستم صنعتی، با هدف آبیاری باغات و فضای سبز شهری طراحی شده است.

وی اظهار کرد: این محصول یک سیستم آبیاری زیر سطحی هوشمند با عنوان DWS است و کاربرد آن می‌تواند تا بیش از ۹۰ درصد در کاهش مصرف آب مؤثر باشد.

تقوی با تاکید بر اینکه این سیستم به صورت زیر سطحی اقدام به آبیاری فضاهای شهری می‌کند، یادآور شد: از این رو زمانی که فرآیند آبیاری در فضاهای مورد نظر شهری انجام می‌شود، هیچ آبی بر روی سطح زمین مشاهده نمی‌شود.

این محقق، کاهش هدر رفت آب را از مزایای این نوع آبیاری ذکر کرد و گفت: در آبیاری رو سطحی، ۹۰ درصد آب از طریق تبخیر، هدر می‌رود؛ ولی در این سیستم فرآیند تبخیر حذف شده است.

به گفته وی، این روش را در بوستان آزادگان اجرایی شدیم که تا ۹۵ درصد موجب صرفه‌جویی در مصرف آب شده است.

تقوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آبیاری کنونی شهرداری به صورت سنتی و با استفاده از یک شلنگ انجام می‌شود، در حالی که استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف آب شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا